مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ادبیات نظری تحقیق اثر زلزله های بزرگ برپل ها

دسته بندی :علوم انسانی محمد 92

ادبیات نظری تحقیق اثر زلزله های بزرگ برپل ها

ادبیات نظری تحقیق اثر زلزله های بزرگ برپل ها

دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 3.374 مگا بایت
تعداد صفحات 31
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

توضیحات :

ادبیات نظری تحقیق اثر زلزله های بزرگ برپل ها در 31 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.

بخشی از متن :

اثر زلزله های بزرگ برپل ها

زلزله نورثریچ كالیفرنیا، در سال 1994 زلزله‌ای به‌شدت 7/6 ریشتر منطقه نورثریچ كالیفرنیا را لرزاند و باعث به وجود آوردن خساراتی وحشتناک به بزرگراه‌ها ساختمان ها و پل ها شد بسیاری از پل ها به خاطر ضعف در طراحی لرزه ای فرو ریختند گسل ها باعث جابجایی زمین و پایه ها شدند كه این عامل منجر به سقوط بسیاری از پل ها شد. پل كادلاك در نورثریچ آمریکا در سال 1991 با استفاده از شمع های بزرگ درجاریز در اطراف هر دو کوله خود برای جلوگیری از حرکت عرضی مقاوم سازی شده بود. پای ستون تا حدی بوسیله مهارهای سنگی مقاوم سازی شده بودند، جهت تقویت سرستون ها از غلاف های فولادی استفاده شده بود آسیب دیدگی این پل در هنگام زلزله ی نورثریچ نسبتاً جزئی بود و به جز نشست پشتی کوله ها و نشست دال معبر خسارات جدی سازه ای نداشت. دلیل اصلی آسیب های وارده بر این پل به علت نوع خاک و انحراف زیاد پل بود. پل بتنی سینگا در دهه ی 1960 در نورثریج ساخته شده بود. در این زلزله ستون های غیر شکل پذیر این پل در برش خسارت دیدند و تحت اثر وزن پل فرو ریختند [2].

زمین لرزه كوبه ژاپن، دقیقاً یک سال بعد از زلزله نورثریچ زلزله دیگری رخ داد زمین‌لرزه کوبه یا زمین‌لرزه بزرگ هانشین[1]، زمین‌لرزه‌ای بود با بزرگای گشتاوری 8/6 یا با بزرگی 3/7 درجه در مقیاس ریشتر، که در ۱۷ ژانویه ۱۹۹۵ در ساعت ۵:۴۶ صبح شهر کوبه در ژاپن را به مدت 20 ثانیه لرزاند و در هم کوبید. این زمین‌لرزه یکی از بدترین رویدادهای طبیعی در ژاپن بود که خسارات شدیدی به بار آورد و باعث خرابی بسیاری از پل‌ها و سازه‌های دیگر شد. تخریب گسترده ستون پل های فولادی كه برای اولین بار در جهان رخ داد باعث تعجب همگان شد، تا قبل از وقوع زلزله كوبه بسیاری از مهندسین تصور می كردند كه پل های با روسازه فولادی به دلیل جرم كمتر روسازه حتی اگر زیر سازه های آنها غیر شكل پذیر باشند در مقایسه با پل های با روسازه های بتن مسلح در برابر زلزله ایمن هستند. این گزارش خوشبختانه طی زلزله كوبه، با وقوع شكستگی و فروریختگی تعداد زیادی از پایه های بتن مسلح كه رو سازه فولادی بر رویشان قرار داشت نادرستی خود را نشان داد. یكی از پل های آسیب دیده در کوبه ژاپن پل فاك[2] بود، در اثر زلزله تمامی پایه های بتن مسلح دچار آسیب های خمشی تا برشی در میانه ارتفاع (جایی که تعدادی از میلگردهای طولی بدون طول مهاری کافی قطع شده بودند) گردیدند. میزان حرکت زمین بزرگ تر از حرکت در نظر گرفته در طراحی بود. حرکت قوی در امتداد قائم نیز مشاهده شد. پایه های فولادی دچار کمانش موضعی در جان و بال مقطع مستطیلی ناشی از نیروی افقی زلزله شدند، سپس خرابی در جوش گوشه اتفاق افتاد و عرشه با کاهش مقاومت عمودی پایه ها نشست کرد. به علت عملكرد ضعیف نشیمن گاهها آسیب های بسیاری به روسازه وارد شد. مطالعات نشان داد که نیاز شکل پذیری در پایه پل از نیاز شکل پذیری سیستم بیشتر بوده و به این ترتیب ضعف سازه ای به همراه اثرات مستقیم، گسیختگی را برای پل رقم زد. دلیل اصلی خرابی پل فاك ظرفیت برشی کم ستون ها، روانگرایی خاک و گسترش جانبی زمین بود. شکست برشی ستون ها در ناحیه با طول گیرایی ناکافی میلگردها و همین طور به دلیل مقدار خاموت ناکافی در این ناحیه اتفاق افتاد. در تصویر (2-1) نمایی از تخریب ستون پل فاك و در تصویر (2-2) مكانیسم خرابی این پل از لحظه وقوع آسیب های كوچك تا زمان تخریب كامل پایه نشان داده شده است [1].

سه مساله مهم در طراحی و ضعف این پل وجود داشت :

– تنش برشی مجاز بیش از حد بر آورده شده می باشد. تنش برشی مجاز مورد نیاز در آیین نامه های اخیر کمتر از %60 مقدار بکار رفته در طراحی این پل است.

– طول مهاری ناکافی میلگرد های طولی قطع شده در میانه ارتفاع

– مقدار خاموت ناکافی


[1] Great Hanshin earthquake

Fukae Bridge1

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: