انواع دلبستگی و بررسی دیدگاه های مختلف دلبستگی
انواع دلبستگی و بررسی دیدگاه های مختلف دلبستگی
هدف از این تحقیق انواع دلبستگی و بررسی دیدگاه های مختلف دلبستگی می باشد.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۴۵ |
حجم | ۷۴ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
هدف از این تحقیق انواع دلبستگی و بررسی دیدگاه های مختلف دلبستگی می باشد.
روان تحلیل گران معتقدند که نخستین روابط کودک، پایه و اساس شخصیت او را تشکیل میدهد. روان تحلیل گران بر این عقیدهاند که در حدود دوازده ماهگی تقریباً همه کودکان به سمت یک پیوند قوی با چهره مادر تحول مییابند. آنها معتقدند در کودک یک آمادگی درونی برای ارتباط دادن خود با یک پستان انسانی، مکیدن و تصاحب آن وجود دارد. در این مرحله، کودک یاد میگیرد که به آن پستان دلبسته شود. در آنجا مادری وجود دارد و بنابر این به او نیز مرتبط و وابسته میشود. بنابراین بر طبق نظریه فروید نیازی که کودک به ارضای دهانی از طریق مکیدن دارد، موجب میشود که او به پستان ارضا کننده مادر و در نهایت به خود مادر نیز دلبستگی پیدا کند (بالبی، ۱۹۶۹). بطور خلاصه نظریه روان تحلیل گری، دلبستگی را، راه حل طبیعی مرحله دهانی تحول، میداند. به عبارت دیگر، ارضای منظم نیازهای نهاد در مرحله دهانی توسط مادر یا نگاره دلبستگی باعث دلبستگی میشود.
اریکسون به توسعه نظریه روانی – جنسی فروید پرداخته است. بنابر نظریه وی، تشکیل و تحول شخصیت در ۸ مرحله کودکی تا پیری تحقق میپذیرد. او ضمن آنکه ارتباط متقابل مادر و کودک را در تحول بسیار مؤثر و لازم میداند، بیشتر بر جنبه کیفی این ارتباط تأکید دارد تا بر کنش بیولوژیکی آن، مانند تغذیه و غیره. در مرحله اول تحول، کودک نیاز دارد که با دیگری رابطه برقرار نماید تا از این راه نیازهای خود را تأمین کند. کودک معمولاً این نخستین رابطه را با مادر برقرار میسازد. او باید بتواند در کنار مادر احساس ایمنی بدست آورد. مراقبتهای منظم و محبت آمیز برای ایجاد احساس اعتماد در کودک ضروری است. خصیصه تکراری و ارضا کننده این مراقبتها موجب میشود که بعدها کودک بتواند ناکامی موقت را بهتر تحمل کند یا بتواند یک ارضای فوری را به تعویق اندازد؛ زیرا او اینک تا حدی نسبت به بزرگسالان اعتماد حاصل کرده است. اولین رابطه عاطفی، اگر خوب برقرار شود، برای کودکیکه ایمن است؛ اعتماد به دنیای بیرونی را میسر میسازد، احساس ایمنی شرط هر نوع پیشرفت بعدی است. کودک نمیتواند استقلال یابد؛ نسبت به «من» خود هوشیار شود و به اکتشاف دنیای بیرونی بپردازد مگر آنکه نسبت به «دلبستگیهای» خویش اطمینان یابد (بالبی، ۱۹۶۹).
فهرست مطالب
۴-۱-۲ دلبستگی
۱-۴-۱-۲ چگونگی پیدایش و رشد دلبستگی
۲-۴-۱-۲ ثبات دلبستگی
۳-۴-۱-۲ بزرگسالی و کیفیت دلبستگی
۴-۴-۱-۲ انواع دلبستگی
۵-۴-۱-۲ انواع دلبستگی بزرگسالان
۶-۴-۱-۲ دلبستگی و روابط عاشقانه
7-4-1-2 دلبستگی از دیدگاه های متفاوت
۲-۵- پیشینه تحقیقاتی
۲-۵-۱- پیشینه داخلی
۲-۵-۲- پیشینه خارجی
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت