بررسی ارتباط متقابل مدیریت دانش و یادگیری سازمانی
بررسی ارتباط متقابل مدیریت دانش و یادگیری سازمانی
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | |
حجم فایل | 465 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 5 |
بررسی ارتباط متقابل مدیریت دانش و یادگیری سازمانی
چکیدهمقاله:
امروزه دانش، عامل تعیین كننده ای در موفقیت سازمان هاست؛ چرا كه دانش، سازمان ها را در راستای خلق ایده ها و راه حل های نوین و مفید هدایت می كند. البته بدیهی است تا وقتی كه دانش سازماندهی نگردد و به كار گرفته نشود، باعث ایجاد مزیت نمی شود و منجر به موفقیت نمی گردد؛ لذا بایستی نظامی تدارك دید تا دانش كلیه ذینفعان اعم از كاركنان، مشتریان، تامین كنندگان و … شناسایی و سازماندهی گردد و در راستای بهبود عملكرد كلی سازمان، بكار گرفته شود. این نظام، مدیریت دانش نام دارد كه پیتر دراكر از آن به عنوان راز موفقیت سازمان ها در قرن 21 نام برده است. مدیریت دانش را آگاهی از دانش موجود در سازمان، خلق، تسهیم و انتقال دانش، استفاده از دانش موجود، كسب دانش جدید و ذخیره و انباشت آن تعریف می كنند كه این اقدامات در فرآیند یادگیری سازمانی و با توجه به فرهنگ و استراتژی سازمان ها صورت می گیرد. از دیگر سوی یادگیری سازمانی زمانی اتفاق می افتد كه اطلاعات، جمع آوری و به منظور تولید و گسترش حقایق جدید تجزیه و تحلیل شوند، دیدگاه جدیدی خلق شود و از طریق ارتباط، تدریس و گتفگو و تعامل به تمام سطوح سازمان منتقل شود. به عبارتی، یادگیری سازمانی به چگونگی وقوع یادگیری یا عنصر دانش دریك سازمان می پردازد. نگاهی دقیق به مدیریت دانش و اهداف آن، این مساله را روشن می نماید كه مدیریت دانش و یادگیری سازمانی با یكدیگرارتباطی تنگاتنگ دارند؛ به طوری كه توسعه و بهبود هر یك منجر به پیشرفت دیگری می گردد. پیوند بین مدیریت دانش و یادگیری سازمانی آن چناناست كه برخی از صاحب نظران هدف نهایی مدیریت دانش را یادگیری سازمانی عنوان نموده اند. در این مقاله ضمن تشریح مدیریت دانش و یادگیریسازمانی، به بررسی ارتباط این دو، خواهیم پرداخت.
قوانین ارسال دیدگاه در سایت