بررسی رابطه بین نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و اندازه شرکت با بازده سهام با استفاده از روش HML و SMB در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ته

بررسی رابطه بین نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و اندازه شرکت با بازده سهام با استفاده از روش HML و SMB در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ته
دسته بندی | حسابداری |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 658 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 157 |
چكیده:.. 1
مقدمه:.. 2
فصل اول: كلیات تحقیق
1-1-مقدمه : 4
2-1 بیان مسأله 4
3- 1 تاریخچه موضوع تحقیق 6
4-1 اهمیت و ضرورت تحقیق 8
5-1 اهداف تحقیق 9
1-5-1 هدف کلی 9
2-5-1 هدف ویژه 9
6-1 چارچوب نظری تحقیق 9
7-1 فرضیات تحقیق 12
8-1 تعریف واژگان و اصطلاحات 12
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
1-2- مقدمه: 15
2-2 بازار مالی: 15
1-2-2 کارکرد های اقتصادی بازار مالی 16
1-1-2-2 کمک به فرایند تشکیل سرمایه 16
2-1-2-2 تعیین قیمت دارایی های مالی 16
3-1-2-2 ایجاد بازار ثانویه برای معاملات دارایی های مالی (افزایش نقدینگی داراییها) 17
4-1-2-2 کاهش هزینه مبادلات 17
2-2-2 طبقه بندی بازارهای مالی 17
1-2-2-2 بازار پول 18
2-2 -2-2 بازار سرمایه 18
3-2 تاریخچه بورس و اوراق بهادار در جهان 18
4-2 تاریخچه بورس و اوراق بهادار تهران 19
5-2 تعریف بورس اوراق بهادار 21
6-2 دارایی 22
1-6-2 دارایی مالی 22
7-2 اوراق بهادار 23
8-2 سهام عادی 23
9-2 بازده سهام 24
1-9-2 مفهوم بازده 24
10-2 بازده تحقق یافته در مقابل بازده مورد انتظار 24
1-10-2 بازده تحقق یافته 25
2-10-2 بازده مورد انتظار 25
11-2 اجزای بازده 25
1-11-2 سود دریافتی 25
2-11-2 سود(زیان)سرمایه 25
12-2 اندازه شرکت و اثر گذاری آن در عملکرد شرکت 29
1-12-1 لزوم تجزیه و تحلیل اندازه شرکت 29
13-2 شاخص های اندازه 30
1-13-2 میزان دارایی شرکت 30
2-13-2 میزان فروش کل شرکت 30
3-13-2 لگاریتم فروش کل 31
4-13-2 تعداد پرسنل شرکت 31
5-13-2 ارزش بازار شرکت 31
14-2مفهوم ارزش 32
15-2 انواع ارزش 32
1-15-2 ارزش اسمی 32
3-15-2 ارزش بازار 33
4-15-2 ارزش انحلال 34
5-15-2 ارزش با فرض تداوم فعالیت شرکت 34
6-15-2 ارزش ذاتی 34
7-15-2 ارزش منصفانه 35
16-2 نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار (BE/ME ) 35
17-2 قیمت گذاری (ارزشیابی) دارایی های مالی 35
18-2 مدل بهینه سازی پرتفوی مارکوویتز 36
19-2 مدل های تعادلی 36
1-19-2 نظریه قیمت گذاری آربیتراژ 37
2-19-2 مدل قیمت گذاری دارایی سرمایه ای 39
1-2-19-2 کاربردهای مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای 41
3-19-2 مدل سه عاملی فاما و فرنچ 41
1-3-19-2 عامل اندازه 43
2-3-19-2 عامل ارزش 43
24-2 پیشینه تحقیق 44
1-24-2 تحقیقات در خارج از ایران 44
2-24-2 تحقیقات انجام شده در ایران 49
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
1-3- مقدمه 53
2-3 روش تحقیق 53
3-3 جامعه مطالعاتی 54
4-3 قلمرو تحقیق: 55
1-4-3 قلمرو موضوعی تحقیق : 55
2-4-3-قلمرو زمانی تحقیق : 55
3-4-3-قلمرو مکانی تحقیق : 55
5-3 مدل تحلیلی تحقیق و شیوه اندازه گیری متغیر های تحقیق 56
6-3 روش و ابزار گرد آوری اطلاعات 58
7-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها 58
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
1-4 مقدمه: 64
2-4 شاخص های توصیفی متغیر ها 64
3-4 آزمون فرضیه ها 65
1-3-4 فرضیه اول 67
2-3-4 فرضیه دوم 71
4-4 آزمون فرضیات در حالت دو متغیره 75
5-4 آزمون معنی داری رگرسیون چند گانه 76
6-4 آزمون هم خطی 86
7-4 خلاصه نتایج آزمون فرضیه ها 87
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
1-5-مقدمه 91
2-5 نتایج آزمون فرضیه ها 91
1-2-5 نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها در رگرسیون تک متغیره 91
2-2-5 نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها در حالت رگرسیون دو متغیره 93
3-5 نتیجه گیری 93
4-5 پیشنهاد هایی مبنی بریافته های تحقیق 95
5-5 پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی 96
6-5 محدودیت های تحقیق 97
پیوستها:
پیوست الف: 99
پیوست ب: 105
پیوست ج: 111
پیوست د: 117
پیوست ه: 123
منابع و ماخذ:
منابع فارسی: 131
منابع لاتین: 133
منابع اینترنتی: 135
چکیده انگلیسی ………………………………………………………………………………………….136
نگاره 1-1: یافته های تحقیقات در ارتباط با نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و اندازه شرکت با بازده سهام 10
نگاره 1-4 : توصیف متغیرها با شاخص های مرکزی، پراکندگی و نمودار توزیع داده ها (Statistics) 65
نگاره 2-4 : آزمون كلموگروف- اسمیرنف در سطح هر پرتفوی 66
نگاره 3-4 : ضریب همبستگی و ضریب تعیین و آزمون دوربین- واتسون در ارتباط با اندازه شركت و بازده 67
نگاره 4-4 : تحلیل واریانس بین لگاریتم اندازه شركت و بازده واقعی S/H 68
نگاره 5-4 : ضرایب معادله رگرسیون بین لگاریتم طبیعی اندازه شركت و بازده واقعی S/H 69
نگاره 6-4 : ضریب همبستگی و ضریب تعیین و آزمون دوربین- واتسون در ارتباط با نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و بازده 71
نگاره 7-4 : تحلیل واریانس بین نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و بازده واقعی S/H 72
نگاره 8-4 : ضرایب معادله رگرسیون بین نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و بازده واقعی ….S/H 73
نگاره 9-4 : ضریب همبستگی و ضریب تعیین و آزمون دوربین- واتسون در ارتباط با اندازه شركت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار با بازده واقعی 76
نگاره 10-4: متغیرهای رگرسیون چند گانه 77
نگا
ره 11-4 : تحلیل واریانس بین لگاریتم اندازه شركت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار با بازده واقعی B/H 77
نگاره 12-4 : تحلیل واریانس بین لگاریتم اندازه شركت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار با بازده واقعی B/M 78
نگاره 13-4 : تحلیل واریانس بین لگاریتم اندازه شركت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار با بازده واقعی B/L 78
نگاره 14-4 : تحلیل واریانس بین لگاریتم اندازه شركت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار با بازده واقعی S/H 79
نگاره 15-4 : تحلیل واریانس بین لگاریتم اندازه شركت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار با بازده واقعی S/M 79
نگاره 16-4 : تحلیل واریانس بین لگاریتم اندازه شركت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار با بازده واقعی S/L 80
نگاره 17-4 : ضرایب معادله رگرسیون بین لگاریتم طبیعی اندازه شركت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار با بازده واقعی B/H 80
نگاره 18-4 : ضرایب معادله رگرسیون بین لگاریتم طبیعی اندازه شركت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار با بازده واقعی B/M 81
نگاره 19-4 : ضرایب معادله رگرسیون بین لگاریتم طبیعی اندازه شركت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار با بازده واقعی B/L 82
نگاره 20-4 : ضرایب معادله رگرسیون بین لگاریتم طبیعی اندازه شركت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار با بازده واقعی S/H 83
نگاره 21-4 : ضرایب معادله رگرسیون بین لگاریتم طبیعی اندازه شركت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار با بازده واقعی S/M 84
نگاره شماره 22-4 : ضرایب معادله رگرسیون بین لگاریتم طبیعی اندازه شركت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار با بازده واقعی S/L 85
نگاره 23 -4 : تحلیل شاخص وضعیت و مقادیر ویژه متغیرهای مستقل 86
نگاره 24-4: وضعیت هم خطی بین متغیرها 87
نگاره 25-4 خلاصه نتایج فرضیات 89
نمودار1-1 : رابطه بین اندازه شرکت و ارزش دفتری به ارزش بازار جهت تشکیل پرتفوی 56
نمودار1-3: رابطه بین هدف، روش و ابزار 53
نمودار 1-4 : نمودار هیستوگرام در بازده واقعی 70
نمودار 2-4 : معادله رگرسیون بین اندازه شركت و بازده واقعی S/H 70
نمودار 3-4 : نمودار هیستوگرام در بازده واقعی 74
نمودار 4-4 : معادله رگرسیون بین نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و بازده واقعی S/H 74
قوانین ارسال دیدگاه در سایت