بررسی عوامل مرتبط با بازده غیر عادی سالانه سهام در عرضه های عمومی اولیه شرکتهای جدیدالورود در بورس اوراق بهادار تهران

بررسی عوامل مرتبط با بازده غیر عادی سالانه سهام در عرضه های عمومی اولیه شرکتهای جدیدالورود در بورس اوراق بهادار تهران
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 516 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 156 |
بررسی عوامل مرتبط با بازده غیر عادی سالانه سهام در عرضه های عمومی اولیه شرکتهای جدیدالورود در بورس اوراق بهادار تهران
چكیده:.. 1
مقدمه:.. 2
فصل اول :کلیات تحقیق
1-1 مقدمه 4
2-1 بیان مسئله 5
3-1 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق. 7
4-1 اهداف تحقیق. 8
5-1 چارچوب نظری تحقیق. 8
6-1فرضیه های تحقیق. 13
7-1 تعریف واژه ها و اصطلاحات.. 13
فصل دوم :مروری بر ادبیات تحقیق
1-2مقدمه 18
2-2 بازار مالی. 19
1-2-2 کارکرد های اقتصادی بازار مالی. 19
1-1-2-2کمک به فرایند تشکیل سرمایه 19
2-1-2-2 تعیین قیمت دارایی های مالی. 20
3-1-2-2 ایجاد بازار ثانویه برای معاملات دارایی های مالی(افزایش نقدینگی داراییها) 20
4-1-2-2 کاهش هزینه مبادلات.. 21
2-2-2 طبقه بندی بازارهای مالی. 21
1-2-2-2 بازار پول. 21
2-2 -2-2 بازار سرمایه 21
3-2 تاریخچه بورس و اوراق بهادار در جهان. 24
4-2 تاریخچه بورس و اوراق بهادار تهران. 24
5-2 تعریف بورس اوراق بهادار. 27
6-2 مروری بر انواع شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. 27
1-6-2 انواع شرکت های سرمایه گذاری. 27
1-1-6-2 شرکت های سرمایه گذاری با سرمایه متغیر. 28
2-1-6-2 شرکت های سرمایه گذاری با سرمایه ثابت.. 28
3-1-6-2 صندوق های سرمایه گذاری غیرفعال. 29
4-1-6-2 شرکت مادر. 29
5-1-6-2 شرکت های فعالیت تنوعی. 30
7-2دارایی. 30
8-2 دارایی مالی. 30
9-2 اوراق بهادار. 32
10-2 سهام عادی. 32
11-2 بازده سهام 33
12-2 بازده تحقق یافته در مقابل بازده مورد انتظار. 33
1-12-2 بازده تحقق یافته 33
2-12-2 بازده مورد انتظار. 33
13-2 اجزای بازده 34
1-13-2 سود دریافتی. 34
2-13-2 سود(زیان)سرمایه 34
14-2 موسسات تامین سرمایه و روشهای عرضه اولیه اوراق بهادار. 36
15-2فرآیند عرضه اوراق بهادار. 41
16-2 فرآیند وارد شدن شركتها به بازار. 44
17-2 ارزش گذاری سهام شركت های تازه وارد به بازار. 46
18-2 عرضه اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران. 51
19-2 فرضیات مطرح شده در مورد بازده غیر عادی كوتاه مدت در عرضه های اولیه 54
1-19-2 فرضیه عدم تقارن اطلاعاتی. 54
1-1-19-2 فرضیه عدم تقارن اطلاعاتی مبتنی بر مدل بارون. 54
2-1-19-2 فرضیه عدم تقارن اطلاعاتی مبتنی بر مدل راک.. 55
2-19-2 فرضیه علامت دهی. 57
3- 19-2 فرضیات گرایشات و علائق زود گذر. 58
4-19-2 فرضیه عكس العمل بیش از اندازه سرمایه گذاران. 59
5-19-2 فرضیه حباب سفته بازی و فرضیه بازارهای سهام داغ. 60
6-19-2 فرضیه بیمه ضمنی در مقابل مسئولیت های قانونی. 62
7-19-2 فرضیه شهرت موسسات تامین سرمایه 63
8-19-2 فرضیه ریسك گریزی تخمین كننده فروش اوراق بهادار. 64
9-19-2 فرضیه جبران ریسك پذیری و خدمات خریداران اولیه 65
20- 2 تطبیق نظریه ها و تئوریهای بازده غیر عادی كوتاه مدت در بورس ایران. 66
21-2 پیشینه تحقیق. 66
1-21-2 تحقیقات داخلی. 66
2-21-2 تحقیقات خارجی. 68
فصل سوم :روش اجرای تحقیق
1-3 مقدمه 80
2-3 روش تحقیق. 80
3-3 جامعه مطالعاتی. 81
4-3 شیوه اندازه گیری متغیرها 81
5-3 متغیرهای عملیاتی تحقیق. 83
6-3 قلمرو تحقیق. 84
7-3 روش های جمع آوری اطلاعات.. 84
8-3 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 85
1-8-3 تحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده خطی: 85
9-3 اعتبار درونی و برونی پژوهش.. 91
فصل چهارم :تجزیه و تحلیل داده ها
1-4 مقدمه: 93
2-4 شاخص های توصیفی متغیرها 94
3-4 روش آزمون فرضیه ها ی تحقیق. 95
4-4 تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق. 96
1-4-4 بررسی فرض نرمال بودن متغیرها: 97
2-4- 4 خلاصه تجزیه وتحلیل فرضیه ها به تفکیک… 97
1-2-4-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اول: 97
2-2-4-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه دوم 101
3-2-4-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه سوم 105
4-2-4-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه چهارم 109
5-2-4-4 بررسی همزمان روابط متغیر های پژوهش (رگرسیون چند گانه) 113
6-2-4-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه پنجم 115
فصل پنجم :نتیجه گیری و پیشنهادات
1-5 مقدمه 119
2-5 ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه ها طبق شرایط متغیرها 120
1-2-5 نتایج فرضیه اول. 120
2-2-5 نتایج فرضیه دوم 120
3-2-5 نتایج فرضیه اصلی سوم 121
4-2-5 نتایج فرضیه اصلی چهارم 121
5-2-5 نتایج فرضیه اصلی پنجم 122
3-5 نتیجه گیری کلی تحقیق. 122
4-5 پیشنهادها 123
1-4-5 پیشنهاد هایی مبتنی بر یافته های فرضیات پژوهش.. 123
2-4-5پیشنهاد هایی مبتنی بر یافته های كلی پژوهش.. 124
3-4-5 پیشنهادهایی برای پژوهش های آتی. 125
5-5 محدودیت های تحقیق. 125
پیوستها
جدول مربوط به صنایع و نام شركت های نمونه آماری. 127
منابع و ماخذ
منابع فارسی: 133
منابع لاتین: 135
منابع اینترنتی. 138
چکیده انگلیسی: 139
جدول شماره (1-1)مطالعات انجام شده در ارتباط با متغیر های تحقیق. 9
جدول شماره (1-3) ویژگی متغیرهای تحقیق. 87
جدول شماره (1-4) شاخص های توصیف کن
نده متغیرها تحقیق، شاخص های مرکزی، شاخص های پراکندگی و شاخص های نمودار توزیع. 94
جدول شماره (2-4) آزمون کولموگراف – اسمیرنوف S)- K) مربوط به متغیر وابسته بازده غیر عادی. 97
جدول شماره (3-4) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین دو متغیرقیمت سهام و بازده غیرعادی سالانه 98
جدول شماره (4-4) : تحلیل واریانس رگرسیون بین دو متغیر قیمت سهام و بازده غیر عادی سالانه 99
جدول شماره (5-4) : ضرایب معادله رگرسیون بین دو متغیرقیمت سهام وبازده غیر عادی سالانه 99
جدول شماره (6-4) : آزمون نرمال بودن خطاهای معادله رگرسیون بین دو متغیر قیمت سهام وبازده غیر عادی سالانه 100
جدول شماره (7-4) : خط و معادله رگرسیون بین دو متغیر قیمت سهام و بازده غیر عادی سالانه 101
جدول شماره (8-4) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین دو متغیرحجم سهام عرضه شده و بازده غیرعادی سالانه 102
جدول شماره (9-4) : تحلیل واریانس رگرسیون بین دو متغیرحجم سهام عرضه شده و بازده غیر عادی سالانه 102
جدول (10-4) : ضرایب معادله رگرسیون بین دو متغیر حجم سهام عرضه شده و بازده غیر عادی سالانه 103
جدول (11-4) : آزمون نرمال بودن خطاهای معادله رگرسیون بین دو متغیر حجم سهام عرضه شده و بازده غیر عادی سالانه 104
جدول شماره (12-4) : خط و معادله رگرسیون بین دو متغیر حجم سهام عرضه شده و بازده غیر عادی سالانه 105
جدول شماره (13-4) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده آزمون دوربین- واتسون بین دو متغیرزمان عرضه سهام از لحاظ شرایط عمومی بازار و بازده غیرعادی سالانه 106
جدول شماره (14-4) تحلیل واریانس رگرسیون بین دو متغیرزمان عرضه سهام و بازده غیر عادی سالانه 106
جدول شماره (15-4) : ضرایب معادله رگرسیون بین دو متغیرزمان عرضه سهام و بازده غیر عادی سالانه 107
جدول شماره (16-4) : آزمون نرمال بودن خطاهای معادله رگرسیون بین دو متغیر زمان عرضه سهام و بازده غیر عادی سالانه 108
جدول شماره (17-4) : خط و معادله رگرسیون بین دو متغیر زمان عرضه سهام و بازده غیر عادی سالانه 109
جدول شماره (18-4) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین دو متغیردرجه تمركز مالكیت سهام عرضه شده و بازده غیرعادی سالانه 110
جدول شماره (19-4) : تحلیل واریانس رگرسیون بین دو متغیردرجه تمرکز مالکیت و بازده غیر عادی سالانه 110
جدول شماره (20-4) : ضرایب معادله رگرسیون بین دومتغیر درجه تمرکز مالکیت و بازده غیر عادی سالانه
جدول شماره (21-4) : آزمون نرمال بودن خطاهای معادله رگرسیون بیندو متغیر درجه تمرکز مالکیت و بازده غیر عادی سالانه 112
جدول (22-4) : خط و معادله رگرسیون بین دو متغیردرجه تمرکز مالکیت و بازده غیر عادی سالانه 113
جدول شماره (23- 4) برازش رگرسیون تفكیكی و چند گانه از كلیۀ متغیر های تحقیق. 114
جدول شماره ( 24-4) خلاصه یافته های رگرسیون چند گانه به روش Enter 114
جدول شماره( 25-4) یافته های حاصل از بررسی فرضیه های تحقیق به تفکیک صنعت.. 116
نمودار (1-2) انواع اصلی دارایی های مالی. 31
نمودار (2-2) فرآیند انتقال وجه در بازار سرمایه 37
نمودار( 3-2) فرآیند عرضه اوراق بهادار در بورس)………………………………………………. 43
چكیده:
رشد و توسعه هر كشوری مستلزم بكارگیری منابع در شكل بهینه و هدایت آن در مسیری صحیح است.در هر جامعه نهادهای مختلفی می توانند در جهت تحقق این هدف گام بردارند و نقش مؤثری را در این راه ایفا كنند.بازارهای سرمایه و نهادهای مربوط به آنها یكی از مهمترین عوامل مؤثر در این فرآیند هستند..بدیهی است كارایی این نهاد مستلزم تصمیم گیری درست عوامل موجود در آن است.روزانه تعداد زیادی از شركتها با انتشار سهام برای اولین بار وارد بازار سرمایه می شوند.معمولاً این شركتها آنقدر سریع رشد می كنند كه منابع مالی آنها جهت تامین برای توسعه این شركتها كافی نیست.از آنجا كه تامین مالی یك مرحله بسیار مهم در رشد شركتها به شمار می آید،برای این شركتها مهم است كه قیمت سهام آنها نشان دهنده ارزش واقعی دارایی ها و فرصت های سرمایه گذاری آنها باشد.از سوی دیگر مهمترین گروه فعال در بازار سرمایه،سرمایه گذاران بالقوه می باشند،لذا تصمیم گیری مناسب آنها می تواند در هدایت سرمایه ها و تخصیص بهینه آنها نقش داشته باشد. در این پژوهش، تبیین معیاری كه نشان دهنده تصمیم گیری مناسب باشد، در شرایط بازار سرما یه ایران در دوره زمانی 1387-1381 مورد بررسی قرار گرفته است. ابتدا متغیر های پژوهش مورد شناسائی قرار گرفته و جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات، از داده های بدست آمده از نرم افزار ره آورد نوین؛ برای محاسبه متغیر های پژوهش ، توسط نرم افزار Excel استفاده شده است
قوانین ارسال دیدگاه در سایت