تأثیر الگوهای تدریس بر یادگیری دانشآموزان

تأثیر الگوهای تدریس بر یادگیری دانشآموزان
دسته بندی | علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 36 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 38 |
فهرست مطالب
مقدمه
زمینه
الف : شاگرد
توصیههایی در شیوههای تدریس
ب : استــاد
1- ویژگیهای استاد
الف) داشتن و اطلاعات كافی
ب) آشنایی با شیوههای تدریس
ج) شخصیت
د) قدرت و رهبری
هـ) تفكر حرفهای
2- بهسازی شیوه تدریس
الف ) مداومت در استفاده از شیوه صحیح تدریس
ب) ارزیابی شیوههای تدریس
ج)رفع معایب شیوه تدریس
هـ) دستیابی به بهترین شیوه تدریس
و) توجه به جنبههای خاصی از آموزش
پ) تدریس
ارتباط تدریس و یادگیری
عوامل مؤثر در كیفیت درس
ارزشیابی كیفیت تدریس
مهارتهای ارائه درس
طرح سئوال و پرسش
عوامل مؤثر در پیشرفت تحصیلی
نتیجهگیری
منابع و مآخذ
قسمتی از متن:
امروزه در اكثر كشورهای جهان آموزش از جایگاه خاصی برخوردار است و همه كشورهای كم و بیش در صدد اجرای هر چه بیشتر، بهتر و مفیدتر آن میباشند. باید این نكته را متذكر شد كه در حال حاضر بسیاری از كشوهای دنیا از روشهای آموزشی سنتی بهره میگیرند و پایبند این نوع آموزش میباشند. اما لازم به ذكر است كه شیوههای آموزش سنتی دارای نارساییهایی به شرح ذیل میباشند:
1- روشهای آموزش سنتی دانشآموز را منفعل و وابسته بار میآورد . او سرگذشت علم را میخواند، نه خود علم را.
2- روشهای آموزش سنتی منكر فراهم كردن فرصتهای كافی برای درگیر شدن با دادهها، نظریهپردازی ، امتحان فرضیهها و كاربرد روش علمی در عمل است.
3- در آموزش سنتی ، معلم در صدد است تا مفاهیم و مطالب آموختنی را به فراگیر، به روش كلامی یا نشان دادن و ارائه یك مطلب خواندنی واضح و سرراست ، منتقل كند.
اما آموزش پیشرو و مواد آموزشی پیشرفته كه در كشورهای توسعه یافته و در حال گسترش هستند به روشهای اندیشیدن و راه و رسم یادگیری خیلی بیش از مطالب آموختنی توجه میكنند.
مهارت در طبقهبندی یافتهها، دادهپردازی، نظریهپردازی و جستجوی راهی برای آزمودن و بازبینی نظریههای ارائه شده ، حتی اگر همراه با فعالیت مستقیم آزمایشگاهی نباشد، از اهمیت فراوانی برخوردار است. هدف از اینگونه فرایندهای شناختی ، تنها این نیست كه آگاهیهای درست را برای مصرف فراگیران بوجود آورند، بلكه هدف پرورش افرادی كاوشگر، تحلیلگر و نوآور است.[1]
عوامل مؤثر در آموزش را میتوان به ترتیب زیر نام برد :
الف : شاگرد
یكی از نكات مهم آموزشی، شناخت تواناییهای فكری و ذهنی شاگردان است. در این مورد تلاش میشود تا جایی كه امكان دارد قدرت فكری و میزان معلومات یكایك آنان شناخته شود تا بتوان در حل مشكلات و مسائل آموزشی به گونهای مؤثر اقدام كرد. لازمة چنین شناختی آن است كه :
اولاً احاطة كامل به مطالب و برنامههای آموزشی وجود داشته باشد.
قوانین ارسال دیدگاه در سایت