تحقیق خروج صغیر از حجر
تحقیق خروج صغیر از حجر تحقیق در مورد خروج صغیر از حجر تحقیق رشته حقوق خروج صغیر از حجر دانلود تحقیق خروج صغیر از حجر مقاله خروج صغیر از حجر مقاله رشته حقوق
تحقیق خروج صغیر از حجر
دسته بندی | حقوق |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 52 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 55 |
دریافت فایل
توضیحات :
تحقیق خروج صغیر از حجر در قالب Word قابل ویرایش.
تعداد صفحه : 55
بخشی از متن :
مقدمه :
موضوعی كه در این مجموعه تلاش به بررسی اجمالی آن شده است خروج صغیر از حجر است این كه چه زمانی صغیر از حجر خارج میشود و خود واجد اهلیت برای انجام امور خود میباشد موضوع مورد بحث این مجموعه است. میدانیم كه حجر حالتی است كه در آن شخص توانایی انجام و اجرای حقوق خود را ندارد (اهلیت استیفاء) ولی راجع به اهلیت تمتع باید گفت همهی اشخاص از آن بهره مند هستند. ماده 956 اهلیت برای دارا بودن حقوق بازنده متولد شدن انسان شروع و با مرگ او تمام میشود. همچنین ماده 958 در این رابطه مقرر میدارد: «حمل از حقوق مدنی متمتع میگردد، مشروط بر اینكه زنده متولد شود». حتی مجنون و حمل (مشروط بر اینكه زنده متولد شود 957) پس آنچه مهم است. وجود یا فقدان اهلیت استیفاء است كه سبب میشود شخص را از انجام امور باز دارد یا به او اجازهی انجام اموری را دهد. میدانیم كه محجورین بر سه قسم هستند صغیر، مجنون، سفیه در این مجموعه تنها بحث بر سر یكی از محجورین میباشد و آن هم صغیر است. صغیر هم خود بر 2 قسم است: ممیز و غیر ممیز. راجع به صغیر غیر ممیز باید گفت، از آنجا كه عقود و معاملات به قصد انشاء محقق میگردد. (ماده 191) صغیر غیر ممیز فاقد چنین قصدی است.در نتیجه معاملاتش باطل است. چه معاملات صرفاً نافع و چه صرفاً مضرر و چه محتمل وی راجع به صغیر ممیز و معاملات او جای تأمل دارد و باید مورد بررسی قرار گیرد. اینكه صغیر ممیز در چه زمانی از حجر خارج میشود و اهلیت انجام امور خود را دارد موضوع بحث این مجموعه میباشد كه نویسنده تمام هم و غم خود را معطوف به پاسخگویی به آن نموده است.
مبحث اول : 1- تعریف اهلیت و انواع آن
اهلیت در لغت به معنای شایستگی و در اصطلاح حقوقی عبارت است از شایستگی و صلاحیتی كه شخص برای دارا شدن و اجرای حق دارد یا به عبارت دیگر شایستگی شخص است برای آن كه بتواند صاحب اموال شود و یا در اموال خود تصرف كند.[1] یا صفت كسی است كه دارای جنون، سفه، صغر، ورشكستگی و سایر موانع محرومیت از حقوق كلاً یا بعضاً نباشد.[2] (م 212 یا 1207 ق.م)
با توجه به این تعریف میتوان اهلیت را دردو و معنای عام و خاص مورد بررسی قرار داد.
اهلیت در معنای عام، صلاحیت شخص برای دارا شدن و اجرای حق و تكلیف كه در این تعریف اهلیت كامل مورد نظر است.
اهلیت در معنای خاص: زمانی كه از اهلیت فقط صلاحیت دارا شدن یا اجرای حق اراده میشود اهلیت در معنای خاص مورد نظر است.
در قانون مدنی در مواد 190، 210، 212 و مواد دیگری كه اهلیت یكی از شرایط اساسی صحت معاملات است از آن جا اهلیت اجرای حق از نظر استعمال در نوشته های حقوقی غلبه دارد. زمانی كه اهلیت به طور مطلق استعمال میشود مراد اهلیت در معنای خاص اهلیت اجرای حق است.
1-1- اهلیت تمتع :
اهلیت دارا شدن حق در زبان فارسی، اهلیت تمتع، تملك، استحقاق و در زبان عربی با اصطلاح (اهلیه الوجوب) بیان شده است. و همچنین در حقوق فرانسه با اصطلاح capacitede Joe Jousissane و در حقوق انگلیسی capacity toaquire از آن نام بردهاند.
در قانون مدنی ایران اصطلاح اهلیت تمتع عبارت است از شایستگی مشخص (طبیعی یا حقوقی) برای دارا شدن حق هیچ شرطی جز زنده بودن بر آن مترتب نیست به عبارت دیگر مبنای حقوقی اهلیت تمتع چیزی جز انسان بودن نیست. و همین كه وجود و شخصیت انسان شكل گرفت و پا به عرصهی زندگی گذاشت توانایی دارا شدن حقوق را كسب میكند چنان چه مادة 956 ق.م میگوید «اهلیت برای دارا بودن حقوق بازنده متولد شدن انسان شروع و با مرگ او تمام میشود» و طبق ماده 958 ق.م «هر انسانی متمع از حقوق مدنی خواهد بود …» و برای آنكه تصور نشود كه حمل از حقوق مدنی محروم است ماده 957 ق.م میگوید «حمل از حقوق مدنی متمتع میگردد مشروط بر اینكه زنده متولد شود» پس حتی نطفه هم به محض انعقاد موضوع حق تمتع قرار میگیرد به طور ناقص و كامل شدن این حق منوط به زنده متولد شدن حمل است. بنابراین برای تحقق اهلیت تمتع فقط كافی است انسان زنده باشد. در مورد حمل نیز، هرگاه پس از تولد، حتی برای یك لحظه زنده باشد و سپس بمیرد به اعتبار یك لحظه حیات دارنده حق است و پس از فوت او حقوق و اموال او به وارث او منتقل میشود.
[1] – مهدی شهیدی، حقوق مدنی (تعهدات)، مجمع علمی و فرهنگی مجد، ش 23 و ص 38.
[2] – جعفر لنگرودی، ترمینولوژی علم حقوق.
فهرست مطالب :
فهرست تفصیلی عناوین :
مقدمه
فصل اول :
حجر و انواع آن 1
مبحث اول :
1. تعریف اهلیت و انواع آن
3
1-1- اهلیت تمتع 4
2-1- اهلیت استیفاء 6
مبحث دوم :
- تعریف حجر و انواع آن 10
- اسباب و علل حجر 11
- استدلال بر حل تعارض مواد 212 و 213 12
مبحث سوم :
- صغیر و حدود حجر آن 18
2-بلوغ و علائم آن 19
فصل دوم :
خروج صغیر از حجر و آثار مترتب بر آن
مبحث اول :
پایان حجر صغیر و آثار مترتب بر زوال حجر صغیر 23
قسمت اول : اثر عام زوال مجد 23
قسمت دوم : اثر خاص زوال حجر 27
مبحث دوم :
- تحول شرایط لازم از نظر فقه اسلام 29
- تحول شرایط لازم از نظر حقوق موضوعه 35
مبحث سوم :
بررسی و نقد ماده 1210 39
رای استفتائات 42
رای و حد رویه 44
نتیجه 50
منابع 53
قوانین ارسال دیدگاه در سایت