تحقیق در مورد ارتقا فناوری و نوآوری دركارخانه پارس خودرو

پروژه پارس خودرو دانلود تحقیق پارس خودرو تحقیق در مورد ارتقاء فناوری و نوآوری دركارخانه پارس خودرو فایل ورد ارتقا فناوری پارس خودرو
تحقیق در مورد ارتقا فناوری و نوآوری دركارخانه پارس خودرو
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 119 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 137 |
دریافت فایل
توضیحات :
تحقیق در مورد ارتقاء فناوری و نوآوری دركارخانه پارس خودرو در 137 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.
بخشی از متن :
مقدمه
ممكن است به دفعات شنیده باشیم كه سازمانهای هر چندنوآور از صحنه رقابت خارج می شوند ، اما سازمانهای دیگر در همان محیط با موفقیت به كار خود ادامه میدهند.
آیا سازمانهایی كه از صفحه رقابت خارج میشوند ، میخواستند به چنین سرنوشتی دچار شوند ؟ در پاسخ باید گفت كه نمیخواستند یا نمیخواهند به چنین سرنوشتی دچار شوند سازمانهای كنونی باید دنبال خلاقیت و نوآوری باشند و برای اینكه از بین نروند همواره باید افراد را تشویق به نوآوری نمایند و پدیده تغییر را با آغوش باز بپذیرند .( رابینز ، 1376)
در اغلب موارد سازمانی كمتر به امر خلاقیت و نوآوری دست میزنند زیرا آن را تجارت ریسكداری میپندارند كه باید از كار اصلی خود منحرف شده و به اموری كه هنوز امتحان نشدهاند ، بپردازند .
سازمانی باید با ساختارهای متناسب سازمانی كه متضمن پرورش و رشد خلاقیت باشد به رویارویی آینده بپردازند و در غیر این صورت محكوم به فنا هستند . دی گرین در نوشته خود با عنوان « سازمان برازنده و شایسته » بر این باور است كه سازمانی باید حالت سازگاری به خود بگیرند . سازمان خوب و شایسته آن است كه محیط را در ك كند ، اطلاعات و آگاهیهای بایسته را به سرعت آماده كند ،سریع پاسخ دهد ، بستر مناسبی برای پرورش خلاقیت و نوآوری باشد ، از تجربیات بیاموزد و ساختار خود را بازنگری كند .( Degreem 1982)
روند رو به رشد تكنولوژی و رقابت فشرده در صنایع و سازمانهای مختلف ، ضرورت خلاقیت و نوآوری را اجتناب ناپذیر گردانیده است و سازمانهایی موفق هستند كه خود را با این روند تطبیق دهند در غیر اینصورت محكوم به شكست هستند .
در كشور ما به دلیل برخورداری از ارتكاب طبیعی و منابع خدادادی متاسفانه به فرایند نوآوری توجه چندانی مبذول نگردیده است و منتظر بودهایم تا دیگران برای ما فكر كنند و به تولیدات محصولات و فرآیندهای جدید بپردازیم و نتایج آنها را پس از مدت طولانی و منسوخ شده دریافت و به كار گیریم .
در مباحث علمی غالباً مفاهیم تحقیق در روش علمی بصورت مراتب بكار برده میشود هر چند بین این دو وجوه مشترك معنایی وجود دارد ، ولی تفكیك آنها موجب تمیز اختلاف بین آنها میشود . تحقیق ، روندی منظمتر و قویتر و وسیعتر از روش علمی است ، تحقیق با ساختار منظمتری از كنكاش توام است ،كه معمولاً منجر به نوعی ثبت مراحل و گزارش نتایج و دستاوردها میشود . هر چند میتوان روح علمی را بدون تحقیق بكار گرفته ولی تحقیق علمی را نمیتوان بدون روش و جوهر علمی انجام داد .بنابراین تحقیق ، عرصه تخصصیتری از روش شناسایی است .( دلاور ، 1380)
جان دیوی ( J.Dewey) پژوهش را عبارت از فرایند جستجوی منظم برای مشخص كردن یك موقعیت میداند بنابراین پژوهش ، فرایندی است كه از طریق آن میتوان درباره ناشناختهها به جستجو پرداخت ، و نسبت به آن شناخت لازم را كسب كرده در این فرایند از چگونگی گردآوری شواهد و تبدیل آنها به یافته را تحت عنوان روش شناسی یاد میشود .( سرمدی ، 1380)
كنترل دقیق ،شرطی كه مانع عوامل نامربوط و مزاحم می شود
نمونهگیری صحیح ، شرطی كه یافتههای پژوهشی را قابل بسط و تعمیم میسازد .
رعایت شرط اول ، امتیاز درونی ، و رعایت شرط دوم ،اعتبار بیرونی تحقیق را موجب میشود . هر تحقیق خاص ، ممكن است دارای هر نوع اعتبار یافاقد یكی از آنها باشد . منظور این نیست كه در مواردی كه اعتبار درونی یا بیرونی در تحقیق اهمیت دارند ، میتوان فقدان دیگری را نادیده گرفت ، بلكه منظور این است كه مواردی یافت میشود كه یكی از دو مساله حاكم نیست .( دلاور ، 1380)
پایه هر علمی ،روش شناخت آن است ، اعتبار و ارزش قوانین هر علمی به روش شناختی مبتنی است كه در آن علم بكار میرود از اصطلاح روش تحقیق ، معانی خاص و متمایزی در متون علمی استنباط می شود این استنباطها گاهی دارای وابستگی هستند و در مواردی روش تحقیق و نوع ، مترادف فرض شدهاند .
در اینجا به چندین استنباط مختلف در مورد روش تحقیق اشاره می شود .
- روش تحقیق به معنای رویكرد هستی شناسی ( مانند روش فلسفی )
- روش تحقیق به معنای مكاتب فكری و روشهای تحقیق طبیعت و جامعه ( مانند تجزیه گرایی با اثبات گرایی ، ابطال گرایی ، فهم گرایی و غیره )
- روش تحقیق به عنوان یك فرایند نظاممند برای یافتن پاسخ یك پرسش یا راه حل یك مساله ، كه در این مورد روش تحقیق مجموعهای از قواعد ابزار و ر
اههای معتبر و نظام یافته برای بررسی واقعیتها ، كشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشكلات است ( خاكی ، 1378) در این تحقیق منظور از روش تحقیق ، بیشتر در معنای سوم آن است .
هرتحقیقی ،تلاشی سیستماتیك و روشمند به منظور دستیابی به پاسخ یك پرسش ، یا راه حل برای یك مساله است با توجه به اینكه پرسشها و مسألهها ، ماهیتهای گوناگون دارند ، لذا میتوان بر پایه چگونگی این پرسشها و مسالهها ، تحقیقات را طبقهبندی كرد . به عبارتی دیگر در طبقه بندی تحقیقات برحسب اهداف ، قبل از هر چیز بر میزان كاربرد مستقیم یافتهها و درجه تعمیم پذیری آنها در شرایط دیگر توجه میشود . در پژوهشهای علوم رفتاری با دو رویكرد مواجه هستیم :
الف – رویكرد خردگرایانه[1]
ب- رویكرد طبیعتگرایانه [2]
به عبارت دیگر در حوضه علوم رفتاری ، انتخاب رویكرد انجام پژوهش بر پایه جهان بینی و پارادایمی است كه در پژوهش اختیار میكنیم .
پارادایم خردگرایانه با دیدگاه اصالت تحصل[3]سروكار دارد ، و مفروضه آن این است كه « واقعیت چیزی است كه میتوان بوسیله هراس خود آن را تجربه كرد » از ویژگیهای پارادایم خردگرایانه ، تلخیص بودن ، تكرار پذیری و ابطال پذیری است .
پارادایم طبیعت گرایانه ، بر این فرض استوار است كه واقعیت چیزی نیست كه همه افراد بطور یكسان آن را مشاهده كنند ،و تجربه مشابهی از آن بدست آورنده مفروضه اصلی این پارادایم آن است كه « واقعیت مورد مشاهده ، تفسیر افراد و ذهنیت آنها بستگی دارد »
در حوضه علوم رفتاری كاربرد در پارادایم یاد شده ، منجر به دو دسته از روشهای تحقیق شده است :
- روشهای كمی كه در آن از دادههای كمی استفاده میشود .
- روشهای كیفی كه در آن از دادههای كیفی استفاده میشود .
بطور كلی روشهای تحقیق درعلوم رفتار را میتوان با توجه به دو مدرك الف : هدف تحقیق ب: نحوه گردآوری دادهها طبقهبندی نمود .
دسته بندی تحقیقات براساس هدف :
تحقیقات علمی براساس هدف تحقیق ، به سه دسته تقسیم میشوند : بنیادی ، كاربردی و توسعهای .
الف ) تحقیقات بنیادی[4]:هدف اساسی این نوع تحقیقات ، آزمون نظریات ، تبیین روابط بین پدیدهها و افزودن به مجموعه دانش موجود در یك زمینه خاص است ، تحقیقات بنیادی به كشف قوانین و اصول علمی میپردازد با این هدف ، تحقیقات بنیادی درصدد توسعه مجموعه دانستههای موجود درباره اصول و قوانین علمی است این نوع تحقیقات ،نتیجهگرا هستند .
ب) تحقیقات كاربردی:[5]هدف تحقیقات كاربردی ،توسعه دانش كاربردی در یك زمینه خاص است . به عبارت دیگر تحقیقات كاربردی به سمت كاربرد علمی دانش ، هدایت میشوند . این تحقیقات تحقیقاتی هستند كه نظریهها ، قانونمندی ، اصول و فنونی كه درتحقیقات پایه تدوین می شوند را به منظور حل مسایل اجرایی و واقعی به كار می گیرند . این تحقیقات ، تصمیمگرا میباشند ، به عبارتی دراین نوع تحقیقات ، هدف پژوهش ،یافتنی مسالهای است كه نتیجه آن بلافاصله میتواند در تصمیمگیری ،مورد استفاده قرار گیرد .
ج ) تحقیقات توسعهای[6] : فرایندی است كه به منظور تدوین و تشخیص مناسب بودن یك فرآورده آموزشی نظیر طرحها ، روشها و برنامهها اجرا می شود . هدف اساسی این نوع تحقیقات تدوین یا تهیه برنامه و امثال آن است . بطوری كه ابتدا موقعیت نامعین خاص ، مشخص شده و براساس یافتههای پژوهشی ، طرح یا برنامهویژه آن تدوین و تولید می شود . از این تحقیقات برای حل مسایل زیربنایی سازمان استفاده می شود ( سرمدی ، 1380)
دسته بندی تحقیقات برحسب نحوه گردآوری دادهها :
تحقیقات علمی را میتوان براساس چگونگی بدست آوردن دادههای مورد نیاز به دستههای ذیل تقسیم كرد :
الف ) تحقیقات توصیفی :[7]شامل مجموعه روشهایی است كه هدف آنها توصیف شرایط یا پدیدههای مورد بررسی است . اجرای تحقیق توصیفی میتواند صرفاً برای شناخت بیشتر شرایط موجود با یاری دادن به فرایند تصمیمگیری باشد . بیشتر تحقیقات علوم رفتاری را میتوان در زمره تحقیقات توصیفی به شمار آورد . تحقیق توصیفی را میتوان به دستههای زیر طبقه بندی كرد :
- تحقیقات پیمایشی :[8]برای بررسی توزیع ویژگیهای یك جامعه آماری ، روش تحقیق پیمایشی بكار میرود این نوع تحقیق میتواند برای پاسخ به سوالات پژوهشی از نوع دیگر مورد استفاده قرار گیرد:
ماهیت شرایط موجود چگونه است ؟
چه رابطهای میان رویدادها وجود دارد ؟
وضعیت موجود چگونه است ؟
2- تحقیقات همبستگی [9]:در این نوع تحقیقات ، رابط میان متغیرها براساس هدف تحقیق ، تحلیلی میگردد . تحقیقات همبستگی برحسب هدف به سه دسته تقسیم می شوند:
همبستگی دو متغییری : هدف ، بررسی رابطه دو به دو متغیرهای موجود در تحقیق است .
تحلیل رگرسیون : هدف ، پیشبینی تغییرات یك یا چند متغیر وابسته با توجه به تغییرات متغیرهای مستقل است .
تحلیل ماتریس همبستگی یا كوواریانس : تحقیقات تحلیل عاملی و مدل معادلات ساختاری .
3- اقدام پژوهشی ( پژوهش علمی )[10] :هدف این دسته از پژوهشها ، توصیف شرایط یا پدیدههای مربوط به سیستم است . با استفاده از اقدام پژوهشی میتوان موقعیتهای ناملموس مربوط به اقدام و عملیات را مشخص كرد ، و در بهبودی آن كوشید . این نوع تحقیق درمباحث بهبود و تحول سازمانی دارای جا
یگاه ویژهای است .
4- مطالعه موردی[11] :در اینجا پژوهشگر به انتخاب یك مورد پرداخته و آنرا از جنبههای زیادی بررسی می كند این نوع تحقیق ، معمولاً از چهار مرحله بیان مساله و انتخاب واحد تحلیل یا مورد انجام عملیات میدانی به منظور گردآوری دادهها ؛ سازماندهی دادهها و تدوین گزارش ،تشكیل یافته است .
5- پس رویدادی (عملی مقایسهای [12]) : به تحقیقاتی اطلاق میشود كه در آنها پژوهشگر با توجه به متغیر وابسته به بررسی علل احتمال وقوع آن میپردازد . به عبارتی دیگر این نوع تحقیق در جستجوی پی بردن به علت احتمالی از طریق معمول میباشد .
ب) تحقیقات آزمایشی:به منظور برقراری رابطه علی معلول میان دو یا چند متغیر از طرحهای آزمایشی استفاده میشود . ویژگیهای این نوع تحقیق عبارتند از :
سایر متغیرها بجز متغیر وابسته ثابت نگه داشته شده و كنترل میشوند.
تاثیر متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته مشاهده میشود .
برای انجام این نوع تقسیمات گروه های آزمایشی و گواه مورد نظر قرار گرفته و از طریق آنها میتوان به كنترل تفاوتهای میان آزمودنیها پرداخت .
تحقیق حاضر با توجه به مبانی نظری عملی و هدف تحقیق در زمره تحقیقات كاربردی قرار میگیرد ، و از حیث نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی است .
چكیده :
این تحقیق و كارآموزی در مركز پارس خودرو انجام میشود در این تحقیق و كارآموزی بنده تلاش میكنم ابتدا به طور جامع و مفصل دربارهی فناوری و نوآوری و تعریف هر كدام و عواملی كه با این دو عامل میتواند ارتباط داشته باشد را توضیح و تفسیر كنم و برای این موضوع از كتابهای مختلف از جمله نوشتههای افراد ایرانی و بومی و همچنین از كتابهای لاتین استفاده میگردد .
ابتدا در این تحقیق مقدمهای كوتاه در مورد تكنولوژی و فناوری نوشته میشود .
سپس به انواع روشهای تحقیق به طور خلاصه و كوتاه مثل تحقیقات بنیادی ، تحقیقات كاربردی – تحقیقات توسعهای و غیره اشاره میشود .
سپس خودآوری مثل نوآوریهای كمكی ، اداری را بازی میكنیم و به توضیح آنها میپردازیم . سپس به پیاده سازی تكنولوژی در مركز پارس خودرو و مركز موتور این بخش كارخانه میپردازیم . بعداً به مركز پارس خودرو میرویم و كوتاه درمورد نحوه ی تكنولوژی و زمینهای نوآوری فناورانه در این مركز صحبت میكنیم .
مدلهای نوآوری تكنولوژی را توضیح می دهیم همراه با رسم شكل و سیستم آنها سپس به سوابق تحقیقی در این مركز یعنی پارس خودرو میپردازیم یعنی می بینیم تا كنون چه فعالیتهایی در مورد فناوری و ارتقاء تكنولوژی در این مركز توسط افراد مختلف به انجام رسیده است .
سپس به محدودیتها و تنگناهای تحقیق و كارآموزی اشارهای میكنیم كه با چه مشكلاتی در این مركز رو به رو بودهایم .
سپس به شرح واژه نوآوری و اصطلاحاتی كه با این كمله و واژه در ارتباط هستند را توضیح می دهیم همراه با رسم نمودار آنها مراحل نوآوری را مینویسیم . مراحل نوآوری را از دیدگاه دانشمندان خارجی توضیح می دهیم .
فرایند نوآوری فناورانه را توضیح میدهیم به طور مفصل . ویژگیهای این فرایند در آوری فناورانه را مینویسیم .
[1] .Rationalistic Approach
[2] .Nataralistic Approach
[3] .Positivism
[4] .fuhdamental research
[5] .Applied research
[6] .Developmental
[7] .Descriptive Research
[8] .Survey Research
[9] .Co relational Research
[10] .Action Research
[11] .Case stady Research
[12] .EX-Post facto Research
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه 1
چكیده 10
فصل اول : 13
كلیات 14
بیان مسئله 18
فرضیهها 26
متدولوژی 28
روش شناسایی تحقیق و كارآموزی 31
فصل دوم : 34
تئوری پردازیی 35
ادبیات موضوع 42
فصل سوم : 108
جامعه 109
جامعه آماری 112
جامعه نمونه 113
پرسشنامه 115
مدلهای آماری 117
فصل چهارم : 120
تجزیه و تحلیل آماری 121
فصل پنجم : 126
نتیجهگیری 127
پیشنهادات 132
منابع تحقیق : 136
قوانین ارسال دیدگاه در سایت