تحقیق وپایان نامه آشنایی با دانش آموزان استثنایی

تحقیق وپایان نامه آشنایی با دانش آموزان استثنایی
دسته بندی | روانشناسی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 155 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 135 |
روش تحقیق :آشنایی با دانش آموزان استثنایی 135 ص
” تاریخچه “
“معلول”
در مورد تاریخچه كودكان استثنایی باید گفت این پدیده قدمتی همپای تاریخ بشر دارد. چه، از همان آغاز پیدایش انسان، عوارضی از قبیل اشكالات ژنتیك، اختلالات دوره جنینی، اشكالات زایمان، بیماریهای بدو تولد وغیره، ایجاد معلولیت میكردند.
درباره ی تاریخچه طرز تفكر افراد عادی نسبت به معلولین و عقب مانده ذهنی نیز شواهد علمیزیادی در دست نیست.چیزی كه تا حدی مشخص است این كه این چنین افرادی درگذشته كمتر مورد توجه بوده اند.فقط دربرخی نوشته های دینی و پزشكی به چنین افرادی اشاره شده است.
“بقراط” حكیم یونانی به ضایعات مغزی این افراد وارتباط این نقیصهها با كمبود های هوشی اشاره میكند.
“درقوانین “اسپارت” مواردی گنجانده شده بود كه كشتن و از بین بردن معلولین از جمله عقب ماندگان ذهنی را مجاز و حتی لازم تشخیص داده بودند.
“در آسیا” برخلاف “اروپا” این افراد بیشتر مورد توجه ولطف بوده اند. درآئین در كنفوسیوس معلم و فیلسوف چینی و همینطور دردین پیامبر ایرانی زرتشت به روشنی خواسته شده است كه مردم با عقب مانده های ذهنی، رفتاری انسانی داشته باشند ونیز دردین یهود مسئولیت جرم و جنایت از عقب مانده های ذهنی برداشته شده است. در دین مبین “اسلام” نیز طی اشارات مكرر در كتاب آسمانی و همچنین سخنان پیامبر بزرگوار وائمه اطهار به توصیه هایی درزمینه ملاطفت و همیاری معلولان برمیخوریم.
در اروپای قرون وسطی عقب مانده های ذهنی را همپای دیوانگان محسوب داشته معتقد بودند كه شیطان در جسم آنها حلول كرده است. اقدامات “پینل” Pinel پزشك فرانسوی درقرن 18 در جهت جداسازی بیماران روانی از مجرمان وبدكاره ها وبازكردن غل و زنجیر از پای آنان و همچنین تجربیات “ایتار” Itard پزشك فرانسوی قرن 19 از تربیت كودكی وحشی به نام “ویكتور” زیربنای توجه و نگرشی علمیبه پدیده ی عقب ماندگی ذهنی گردید.
میتوان از ماریا مونتسوری(Montessori) (1952- 1870) اولین زنی كه در ایتالیا موفق به اخذ درجه دكترای پزشكی گردید به عنوان یكی از متخصصان تعلیم و تربیت كودكان عقب مانده های ذهنی نام برد.
دراواسط قرن بیستم بررسی عمیق و همه جانبه در زمینه عقب ماندگی ذهنی شكوفایی یافت.به نظر میرسد به همانگونه كه تولد وگسترش هر علم بستگی تام به نیازهای بنیادی جامعه دارد. اهمیت دادن به این مهم وتوجه به مسئله عقب ماندگان ذهنی نیز برهمین اساس گسترش یافت. از جمله دیگر كسانی كه در آموزش و پرورش كودكان استثنایی خدماتی ارزنده نموده است از ساموئل هوSamuel How e (1876- 1800) فارغ التحصیل مدرسه پزشكی هاروارد بود. او درآموزش وپرورش كودكان نابینایی كه در عین حال ناشنوا هم بوده اند تخصص داشته ودر بنیان گذاری آموزشگاه پركینز كه در سال 1832 تأسیس گردید سهمیبسزا وموثر داشته است وی یكی از نادر افرادی است كه در تعلیمات استثنایی قدم های موثر و واقعی برداشته است.
فهرست
عنوان صفحه فصل اول : مقدمات و تاریخچه 1- آغاز سخن
2- پیش گفتار
3- بررسی آماری و سابقه
4- تعریف استثنایی
5- تاریخچه:-
6- در ایران-
فصل دوم: دسته بندی و تعریف و ویژگیهای بالینی
1- انواع استثنایی
2- تعریف ها:
3- علل و عوامل
4- عقب ماندگی و اختلالات ژنتیك
5- انواع سندرم ها
6- منگولیسم یا سندرم دان
7- سندرم صدای گربه و سوپرمن و كلاین فلتر
8- عوامل ناشناخته وهیدروسفال و میكروسفال
9- مسائل دوران بارداری
10- انواع بیماری ها و ضربه ها در تمام موارد
11- سن مادر و عاملRH
12- سوخت و ساز (متابولیسم
13- عوامل فرهنگی
فصل سوم: عكس العمل والدین
1- انواع خانواده- پذیرنده، انكاركننده و پنهان كننده
2- ارتباط خانواده با فرزند عقب مانده
3- واكنش های گوناگون خانواده
فصل چهارم: پیشگیری
1-پیش گیری
2-برنامه ریزی پیش گیری و مشاوره ژنتیك
3-مشكلات جنسی كودكان عقب مانده ذهنی
فصل پنجم: آموزش وپرورش
1-آموزش و پرورش و توان بخشی
سخن آخر- توصیه و پیشنهادهای لازم: كلام آخر با فرجام سخن
منابع و مراجع
قوانین ارسال دیدگاه در سایت