تغییرات مواد گزارش كتبی درس پژوهی

تغییرات مواد گزارش كتبی درس پژوهی
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 377 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 26 |
چكیده
پژوهش حاضر به صورت كیفی از نوع درس پژوهی با عنوان «تغییرات مواد درس علوم كلاس پنجم» و در مدرسه انصار شركت كالسیمین اجرا شده است.
این درس پژوهشی به صورت گروهی و با مشاركت چهار نفر از همكاران فرهنگی با موضوع مذكور به اجرا درآمد.
از آن جا كه مسأله آموزش علوم كودكان در پایههای ابتدایی نیازمند استفاده از شیوههای متفاوتی میشود و هم چنین و محتوای درسی از مجموعهای از مهارتها (مشاهده كردن، پیشبینی كردن، بررسی فرضیه و …) و معلومات سازماندهی میشود كه در نهایت كودكان را به بروز كنش عقلانی معطوف به نتایج مشهود و فهم عمیق دانشها و ارزشها سوق میدهد. لذا چالشهای پیش روی گروه در این حوزه این بود كه ما چگونه میتوانیم در تدریس دروس مرتبط با علوم تجربی به صورت موثر عمل كرده و اهمیت این درس را به صورتی شایسته به دانشآموزان بفهمانیم. پس از اجرای طرح درس اولیه (سناریو) و بازبینی آن، نهایتاً سناریو در كلاس تدریس و توسط اعضای گروه به مشاهده و نقد و تحلیل گذاشته شد.
مقدمه
درس پژوهی یكی از اقدامات جالب و خاص در سطح آموزش و پرورش است.
با توجه به دشواریهای و مشكلاتی كه در سر راه تدریس و آموزش وجود دارد همكاری و مشاركت همهی همكاران و استفاده از اندیشههای همدیگر یكی از بهترین اقدامات صورت گرفته در سطح مدارس میباشد.
با توجه به نقش درس پژوهی و بهبود درس، همهی همكاران تصمیم گرفتیم كه دربارهی تغییرات شیمیایی و فیزیكی كه مسئلهی مهمی در پایهی پنجم اتلاق میشود با هم به پژوهش بپردازیم و همت كردیم تا روشهای بهتری برای كار با دانشآموزان به دست آوریم.
تعریف و تبیین مسأله و توصیف وضعیت موجود و تعیین وضعیت مطلوب
تعریف و تبیین مسئله
یكی از یادگیریهای مهم برای درس علوم تجربی تغییرات مواد میباشد. آیا بین مشاهده مستقیم و انجام آزمایشهای لازم جهت شناخت تغییرات موارد در علوم تجربی تغییر شیمیایی و تغییر فیزیكی رابطه مستقیم وجود دارد؟
اداره آموزش و پرورش استان زنجان
آموزش و پرورش منطقه انگوران
موضوع :
تغییرات مواد
گزارش كتبی درس پژوهی
اعضای تیم درس پژوهی :
صغری حسنلو، رقیه میرزایی، زهره سهرابی، عزیزه زارعی
پایه : پنجم ابتدایی
ماده درسی : علوم
فهرست مطالب
فصل اول
مقدمه
تعریف و تبیین مسأله و توصیف وضعیت موجود و تعیین وضعیت مطلوب
تعریف و تبیین مسئله
توصیف وضعیت موجود
تعیین وضعیت مطلوب
ضرورت و اهمیت موضوع
تعیین اهداف
هدف كلی
اهداف جزئی
تعیین سوالات درس پژوهی
فصل دوم
طرح درس
زمان اختصاصی جهت انجام مراحل تدریس
مشكلات اجرا و چالشهای فرا روی گروه
نحوهی تقسیم كار
ابزار گردآوری اطلاعات
ابزار و امكانات مورد نیاز
ارزشیابی
اظهار نظر معلم تدریس كننده
نقد و بررسی ناظ رین
فصل سوم
نظر نهایی
پاسخ به سوالات پژوهش
قوانین ارسال دیدگاه در سایت