دیدگاه ها و مکاتب مختلف در مورد سازگاری
دیدگاه ها و مکاتب مختلف در مورد سازگاری
هدف از این تحقیق دیدگاه ها و مکاتب مختلف در مورد سازگاری می باشد.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۴۳ |
حجم | ۹۹ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
هدف از این تحقیق دیدگاه ها و مکاتب مختلف در مورد سازگاری می باشد.
ازدیدگاه روان تحلیلی به فردی سازگار گفته میشود که خود قوی و سالمی داشته باشد و بتواند میان دو پایگاه شخصیت یعنی نهاد و فراخود تعادل و هماهنگی ایجاد کند تا بتواند به وظایف خود به خوبی عمل کند. براساس این دیدگاه اضطراب اساس تمام هنجارهای روانی است. بنابراین تعریف، اضطراب در اصل انسان را برای خطر تجهیز میکند. اضطراب بر سه نوع است: اضطراب واقعی یا عینی، اضطراب نوروتیک و اضطراب اخلاقی. به نظر فروید هر فردی برای دفاع خود در برابر بروز تمایلات نهاد و فشارهای فراخود دست به برخی از اعمال ناخودآگاه میزند که به آن مکانیسمهای دفاعی میگویند. او معتقد بود که مکانیسمهای دفاعی دو عمل را انجام میدهد یا از بروز تمایلات از مرز ناخودآگاهی به آگاهی جلوگیری میکنند و یا آنها را به نحوی مسخ میکنند که از شدت اولیهشان به مقدار محسوس کاسته میشود. شاملو؛(۱۳۸۴).
درگستره ی تکامل شخصیت و فراهم کردن شرایط فعالیتهای درون روانی، خود از سوی نهاد و فراخود تحت فشار قرار میگیرد و باید به تعارض بین خود و فراخود پایان دهد. موفقیت در این راه به رشد وشکلگیری ظرفیت خود ارتباط دارد و شکلگیری شخصیت خود، نقش و وراثت و فراخود، نقش اوامر و نواهی تبلوریافته از سوی بزرگسالان را در رشد شخصیت فرد بر عهده دارند. پس هر دو به نحوی نقش گذشته را ایفا میکنند در حالی که خود نقش کنونی را بر عهده دارد و مسئولیت سازگاری فرد با محیط را به دوش میکشد. منصور؛(۱۳۸۶).
دراین دیدگاه، شخصیت آدمی همانند یک انرژی تصور میشود که در یک تقسیم بندی کلی از سه نظام تشکیل شده است. هر یک از این سه نظام نیروهای روانی مشخص دارند که در درون یک سیستم کلی شخصیت در حال فعل و انفعال و تأثیرگذاری بر یکدیگر هستند. نیروهای فوق مبتنی بر تعارض پایگاههای مربوطه میباشند. بنابراین دیدگاه، رفتار و حالات آدمیان جمله رفتارهای سازگار، نتیجه ی عملکرداین نیروهای روانی است و ریشه همه ناسازگاریها در تجربیات کودکی و در رابطه با چگونگی گذراندن مراحل تحول جستجو میشود. در این راستا، ناسازگاری، به دلیل وجود تعامل بین تکانههایی که درجستجوی تخلیه و رهایی هستند به وجود میآید. وقتی تکانهها نتوانستند در هوشیاری تحمل شوند و فرد نتواند بطور مؤثری در برابرآن دفاع کند، من راه دیگری ندارد جز این که نشانههای ناسازگاری ایجاد نماید که در این صورت هدف رفتار ناسازگار، کاهش تنش یا تعارض است. در این دیدگاه، انسان سازگار به کسی گفته میشود که توانایی و قدرت پردازش صحیح اطلاعات را دارد و به دلیل این توانایی یک نظام ارزشی واقع بینانه برای خود تنظیم مینماید تا تحت تأثیر نوسانات روانی دردناک و اختلاف با دیگران آسیب نبیند. این روند به او کمک میکند تا به احساس بهتری دست یابد. کوهسالی؛(۱۳۸۵).
فهرست مطالب
۳۱-۲-۱ نظریه های روانشناسی
۳۱-۲-۱-۱ نظریه ی اریکسون
۳۱-۲-۱-۲ نظریه ی روانشناسی فردی آدلر
۳۱-۲-۱-۳ نظریه ی بین فردی سالیوان
۳۱-۲-۲ نظریه های جامعه شناسی
۳۱-۲-۲-۱ نظریه ی ناهنجاری دورکیم
۳۱-۲-۲-۲ نظریه ی ناهنجاری مرتون
۳۱-۲-۲-۳ نظریه ی کنش اجتماعی ماکس وبر
۳۱-۲-۳ نظریه های مددکاری اجتماعی
۳۱-۲-۳-۱ نظریه ی توانمند سازی مدافعه
۳۱-۲-۳-۲ نظریه ی سلامت اجتماعی کییز
نمودار شکل سه مدل پنج عاملی کییز
۳۱-۲-۳-۳ نظریه ی مددکاری اجتماعی شناختی- رفتاری
نمودار شکل چهار الگوی عمومی مورد استفاده در تئوری شناختی – رفتاری
۳۱-۲-۳-۳ نظریه ی یادگیری اجتماعی
۳۱-۲-۴ دیدگاه ها و مکاتب
۳۱-۲-۴-۱دیدگاه روان تحلیل گری
۳۱-۲-۴-۲دیدگاه علوم رفتاری
۳۱-۲-۴-۳ دیدگاه زیستی- روانی- اجتماعی
۳۱-۲-۴-۴ سازگاری اجتماعی در مکتب انسان گرایی
یشینه تحقیقاتی
پیشینه داخلی
پیشینه خارجی
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت