روش تدریس به شیوه مشاركتی

روش تدریس به شیوه مشاركتی
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 61 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 50 |
بسمه تعالی
روش تدریس به شیوه مشاركتی cooperative learning
هدف تدریس
هدف تدریس افزایش توانایی یادگیری است.تدریس خوب به معنای كمك به خوب یاد گرفتن شاگردان است .معلمان موفق تنها ارائه دهندگان دانش نیستند بلكه آنان به شاگردان خود نحوه استفاده موثر از آنها را یاد می دهند.یكی از روشهای متداول تدریس سخنرانی و توضیح می باشد.
جنبه های مثبت روش سخنرانی
1ـمعلم میتواند مطلب را به صورت های مختلف بیان كند و موضوع را به دانش آموزان بفهماند.
2ـمعلم میتواند جای كمبود مطالب بعضی از كتابها را پر كند.
3ـ میتوان در مدت زمان نسبتا”كوتاهی اطلاعات جامعی در اختیار یادگیرندگان قرار داد.
4ـ جنبه اقتصادی دارد ارزان است.
جنبه های منفی روش سخنرانی
1ـ وقتی اكثر مردم باسوادند و به انواع كتابها دسترسی دارند این شیوه ضرورتی ندارد.
2ـ اگر توجه فرد از بخشی از سخنرانی سلب شود ادراك آن بخش و بخشهای مربوطه به آن نیز از دست می رود.
3ـ دانش آموز در این روش فعال نیست حوصله اش سر می رود خلاقیتش پرورش نمی یابد و صرفا” به صورت گیرنده اطلاعات در می آیند.
روش تدریس مشاركتی cooperative learning
در این روش دانش آموزان در گروههای دو نفره یا بیشتر كار می كنند به یكدیگر آموزش می دهند و از پاداشهای مشترك بر خوردار می شوند.
تكلیف فراگیران در این روش
1ـ آموختن مطالب آموزشی.
2ـ اطمینان داشتن از اینكه اعضای گروه مواد آموزشی را آموختند.
تركیب اعضا در گروه
در كلاس با ساختار همكاری گروههای كوچك باید ناهمگن باشند.از یك فرد قوی یك فرد متوسط ویك فرد ضعیف از نظر سطح توانایی علمی تشكیل می شود .
نقاط قوت یادگیری مشاركتی
1ـ در یادگیری مشاركتی احساس یكپارچگی در گروه توان مثبتی را ایجاد می كند.
2ـ اعضای گروههای مشاركت از یكدیگر می آموزند.
3ـ احساسات مثبت نسبت به یكدیگر را افزایش می دهد.
4ـ نگرش های مثبت نسبت به افراد دیگر فراهم می آورد.
5ـ عزت نفس را می افزاید.
6ـ مردم در ذات خوداهل مشاركت هستند و سركوب مشاركت شاگردان را از یكدیگر دور و آنان را از بعد مهم شایستگی خود محروم می سازند.
قوانین ارسال دیدگاه در سایت