عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی
هدف از این تحقیق بررسی عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی می باشد.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۳۸ |
حجم | ۱۱۷ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
هدف از این تحقیق بررسی عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی می باشد.
بدون تردید، لازمه هر تحول عمیق و فراگیر فرهنگی در جامعه، تغییر و تحول بنیادی در نظام آموزشی آن جامعه است که در تحول اساسی در برنامه های آموزشی و پرروشی مدارس از طریق همخوانی نظام های ارزشی حاکم بر خانواده و مدرسه و امادگی ذهنی و تمایل اولیاء در همراهی و همگامی با برنامه ریزان و مربیان مدارس است . در واقع ، فرایند تعلیم و تربیت ، مثلث مقدسی را تشکیل می دهد که دو ضلع آن خانه و مدرسه و پایه آن وجود در حال رشد دانش آموز است بنابراین توجه به بنراه های آموزش خانواده ،ایجاد نگرش مثبت و پویا در والدین نسبت به خط مشی های آموزشی و تربیتی مدارس و فراهم ساختن انگیزه همیاری و همکاری متقابل با مربیان مدارس جهت کسب مهارتهای اجتماعی در دانش اموزان و بالا بردن یپشرفت تحصیلی آنان ضرورتی اجتناب ناپذیر است ( لیورجانی، ۱۳۸۹).
بدون تردید هیچ نظام آموزشی نمی تواند صد در صد به اهداف آموزشی خود برسد . ولی موفق بودن هر نظام آموزشی هب نزدکی تر شدن هر چه بیشتر به اهداف بستگی دارد . برای نزدیک تر شدن به اهداف نظام آموزشی، حتما می بایست عوامل موثر بر افت تحصیلی را شناخت و اثرهای آن را کاهش داد . یکی از مهم ترین این عوامل، ویژگی های یک نهاد اجتماعی کوچک است که اولین کانون تربیتی به حساب می آید و فرد مقدار قابل توجهی از وقت خود را در آن می گذراند ( لیورجانی، ۱۳۸۹).
مهم ترین عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی را عوامل خانوادگی و اجتماعی دانسته اند که برخی از آنها عبارتند از :
۱- شرایط عاطفی و امنیت خانواده :
محیط خانوادگی بیش از بهره هوش کودکان، در موفقیت آنها موثر است ، شاید بتوان گفت از مهم ترین عوامل موثر در شکل گیری نگرش دانش اموز نسبت به تحصیل خانواده است ( ثمری ، ۱۳۸۶).
۲- شرایط اجتماعی و اقتصادی
به طور کلی ، محرومیت های محیطی و کمبود محرک های رشد ذهنی و اجتماعی از عوامل مهم درافت تحصیلی کودکان و نوجوانان است . درصد قابل توجهی از دانش اموزانی که به طور جدی دچار افت تحصیلی شده اند . بعضاً ناگزیر در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل می شوند و از عقب ماندگان فرهنگی به شمار می آیند . کودکانی که متعلق به خانواده هایی هستند که از نظر اقتصادی و اجتماعی فوق العاده پایین بوده تواما با فقر اقتصادی و فرهنگی مواجه اندن و از انگیزه تحصیلی بسیار اندک برخوردارند ( افروز، ۱۳۸۵).
۳-تحصیلات و سطح فرهنگ خانواده
سطح تحصیلات و فرهنگ خانواده به اشکال مختلف در پیشرفت تحصیلی یا افت تحصیلی تاثیر می گذارند . پایین بودن سحط تحصیلات و فرهنگ خانواده در درجه اول سبب می شد که خانواده نتواند کمک های درسی لازم به دانش آموز نموده و در حل مشکلات درسی آنها را یاری کند ( بیابانگرد، ۱۳۸۴).
۴ – خانوده نخستین نظام و نهاد عمومی و جهانی است که برای رفع نیازمندی های حیاتی و عاطفی انسان و اجامعه ضرورت نام دارد و از همه نهادهای اجتماعی مهمتر است . دراین نهاد اولی و مهم ترین نقش محبت است . که از طریق خانواده درمیان اعضای خود و سپس اشاعه و ترویج این روش از راه ایجاد روابط محبت آمویز و دسوتی های عمیق در میان سایر افراد به وجود می آید . اما باید توجه داشت که بالا بودن تعداد افراد خانواده باعث می شودکه میزان محبت والدین به کودکان کمتر شود ( بیابانگرد ، ۱۳۸۴).
۵-اشتغال کودک
یکی از عوامل انحراف خانواده که همواره منشأ انحراف توجه کودک از تحصیل می گردد ، جابه جایی وظایف ئالدین و فرزندی است ، از حسنه این جابه جایی ها که ارتباط قابل توجهی با افت تحصیلی دارد اشتغال کومدکان و نوجوانان است ( افروز ، ۱۳۸۵).
فهرست مطالب
مقدمه: 5
۲-۳ پیشرفت تحصیلی 6
۲-۳-۱ عملکرد تحصیلی 6
۲-۳-۲ مفهوم عملکرد تحصیلی 7
۲-۳-۳ عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی 8
۲-۳ -۴ مشکلات تحصیلی 11
۲-۳-۵ پیشرفت تحصیلی 12
۲-۳-۶ عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان 14
۲-۳-۶-۶ اثرات پیشرفت تحصیلی 17
۲-۳-۷ عوامل تاثیر گذار در پیشرفت تحصیلی 18
۲-۳-۸ شاخص های شکست تحصیلی 22
۲-۳-۹ تبیین های افت و پیشرفت تحصیلی 24
۲-۳-۹-۱ پیشرفت تحصیلی و منبع کنترل ( درونی و بیرونی ) 24
۲-۳-۹-۲ افت و شکست تحصیلی 25
۲-۳-۹-۳ عمده ترین دلایل افت تحصیلی 26
پیشینه 26
تحقیقات داخل: 27
تحقیقات خارج: 28
منابع و مآخذ 30
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت