فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پژوهش یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده
فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پژوهش یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده
فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پژوهش یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 248 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 62 |
دریافت فایل
توضیحات :
فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پژوهش یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده در 62 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.
فهرست مطالب:
مقدمه. 14
2-1- یادگیری.. 14
2-2- نظریات یادگیری.. 16
2-2-1- نظریات رفتاری یادگیری.. 16
2-2-2- نظریات شناختی یادگیری.. 17
2-2-3- نظریه یادگیری گشتالت… 17
2-2-4- نظریه یادگیری شناختی اجتماعی.. 18
2-3- انواع یادگیری.. 18
2-3-1- یادگیری برای بقاء 18
2-3-2- یادگیری انطباقی.. 19
2-3-3- یادگیری تعمیمی (مولد) 19
2-4- سطوح یادگیری.. 20
2-4-1- یادگیری فردی.. 20
2-4-2- یادگیری تیمی یا گروهی.. 21
2-4-3- یادگیری سازمانی.. 21
2-5- یادگیری سازمانی.. 21
2-6- سیر تاریخی یادگیری سازمانی.. 23
2-7- یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده 26
2-8- تاریخچه مفهوم پردازی سازمان یادگیرنده 29
2-9- سازمان یادگیرنده 31
2-10- دیدگاه صاحبنظران درباره سازمان یادگیرنده 36
2-10-1- پیتر سنگه. 36
2-10-2- گاروین.. 39
2-10-3- ماركوارت.. 39
2-10-4- جفارت و مارسیک… 40
2-10- 5- واتكینز و مارسیك… 41
2-10-6- آرجریس و شون.. 43
2-10-7- مامفورد. 44
2-10-8- هریسون.. 46
2-10-9- کاپلان و نورتون.. 47
2-10-10- گاهه. 48
2-11- انواع سازمان های یادگیرنده 51
2-11-1- سازمانهای فهمیده 51
2-11-2- سازمانهای ادراك كننده و متفكر. 51
2-11-3- سازمان های یادگیرنده 51
2-12- اهمیت ایجاد سازمان یادگیرنده 53
2-13- طبقه بندی ویژگی های سازمان یادگیرنده 56
2-14- تفاوت سازمان یادگیرنده با سازمان های سنتی.. 57
2-15- ایجاد سازمان یاد گیرنده 60
2-16- پیشینه تحقیق و سوابق پژوهشی.. 65
2-16-1- پیشینه داخلی.. 65
2-16-2- پیشینه خارجی.. 68
بخشی از متن:
مقدمه
یادگیری سازمانی چیزی فراتر از مجموع توان یادگیری افراد است، یعنی سازمان توانایی یادگیری خود را با خروج افراد سازمان از دست می دهد. یادگیری سازمانی به مفهوم یادگیری افراد و گروه های درون سازمان و سازمان یادگیرنده به معنی یادگیری سازمان به عنوان سیستمی کلی است (رهنورد،1378،ص24). به عبارت دیگر باید گفت سازمان یادگیرنده حاصل یادگیری سازمانی است. سازمان یادگیرنده را نوعی از سازمان میدانند كه یادگیری اعضای خود را به گونهای فراهم میآورد كه نتایج ارزشمندی را نظیر نوآوری، كارایی، هم سوئی بهتر با محیط و مزیت رقابتی پایدار به ارمغان آورد. در این بخش سعی بر این است که ادبیات نظری یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده مورد بررسی قرار گیرد. تاریخچه، مفاهیم، تعاریف، رویکردها و … در ابتدا مورد بحث قرار میگیرند. سپس تحقیقات و مطالعات داخلی و خارجی در رابطه با موضوع بیان می شود.
2-1- یادگیری
یاد گرفتن به معنای تقویت دانایی، به كمك تجربه است كه از پیگیری امور بدست میآید. یادگیری به طور مداوم در طی زمان و در مسیر زندگی واقعی بدست میآید و كنترل آن تقریبا دشوار است اما به واسطة این یادگیری، دانشی پایدار تولید شده و فرد یادگیرنده این توانایی را می یابد كه هنگام برخورد با موقعیتهای مختلف، رفتاری اثربخش داشته باشد. همه سازمانها یاد می گیرند، به این معنا كه با پیرامون خود سازگاری یافته و راههای درست مواجهه با تغییرات محیطی را می آموزند، منتهی برخی سازمانها سریعتر و اثربخشتر یاد میگیرند. آنچه كه موجب اثربخشی بیشتر سازمانهای یادگیرنده میشود، پیادهسازی فرآیند مدیریت دانش در این سازمانهاست. سنگه چهار عنصر اصلی یادگیری را به شرح زیر تعریف میكند:
1ـ اقدام[1]: انجام یك وظیفه یا کار در قالب چهارچوب موارد مشابه تجربه شده.
2ـ تأمل[2]: مشاهده اعمال و افكار خود و كالبدشكافی كارهای انجامشده.
3ـ ارتباط[3]: خلق ایده هایی برای اقدام و ساماندهی آنها در قالبهای جدید.
4ـ تصمیم[4]: تهیه و تدوین رویه و رویکردی برای اقدام
یادگیری وسیلهای است که نه تنها از طریق آن به کسب مهارت و دانش پرداخته میشود بلکه ارزشها و نگرشها و واکنشهای هیجانی نیز بدست میآید. یادگیری ریشه در علم روانشناسی دارد.
روانشناسان دو نوع تعریف از یادگیری دارندکه دو مفهوم مشترک، ولی کاملاً متفاوت میباشند:
1- رفتارگرایانه[5]: یادگیری عبارتست از یک تغییر نسبتاً با دوام(دائمی) در رفتار که در نتیجه تمرین و تجربه حاصل میشود.
2- شناختگرایانه[6]: یادگیری عبارتست از یک تغییر نسبتاً بادوام (دائمی) در ارتباطات (پیوندهای) ذهنی[7] که در اثر تجربه صورت میگیرد.
هر دو تعریف در این وجه مشترکند که تغییر را به ت
جربه[8] نسبت میدهند. دیدگاه رفتارگرا بر ارتباط میان محرکها و پاسخهای قابل مشاهده تأکید دارد. دیدگاه شناختی بر نقش فرآیندهای ذهنی مربوط به یادگیری اصرار میورزد. اطلاع از اصول و نظریات رفتارگرایی و شناختگرایی میتواند یادگیری سازمانی را تسریع بخشد. یادگیری فرآیندی مادامالعمر است، یادگیری قلب تغییر و تحول و فعالیتهای بهرهوری است. یادگیری به معنای تقویت دانایی به کمک تجربه است که از پیگیری امور بدست میآید و فرد یادگیرنده این توانایی را مییابد که هنگام برخورد با موقعیتهای مختلف رفتاری اثربخش داشته باشد. (سبحانینژاد، 1385، ص 50)
[1] -action
[2] -reflection
[3] -relationship
[4] -decision
[5]. Behaviorism
[6]. Cognitivism
[7]. Mental Assocuations
[8]. Experience
قوانین ارسال دیدگاه در سایت