مبانی نظری وپیشینه ساختار حافظه(فصل دوم)

مبانی نظری وپیشینه ساختار حافظه(فصل دوم)
دسته بندی | روانشناسی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 46 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 25 |
مبانی نظری وپیشینه ساختار حافظه(فصل دوم)
برخی از نظریه پردازان حافظه ساختار اصلی حافظه را توصیف کرده اند و میتوان رویکرد چند خزانه ای مبتنی بر مشخصه های عمومی نظریات آنها بحث کرد. (اتکینسون شیفرین 1968 ).
انواع حافظه : سه نوع حافظه پیشنهاد شده است :
- خزانه حسی ، که اطلاعات را برای کوتاه مدت نگه می دارند و مختص دستگاه حسی می باشد ( یا به یک دستگاه حسی محدود می شوند) .
- یک خزانه کوتاه مدت ( حافظه فعال ) از توانایی بسیار محدود .
- یک خزانه بلند مدت از توان نامحدود که اطلاعات را برای مدت ودیدی نگه میدارد . بین مناطق توجه وحافظه نقاط مشترک زیادی وجود دارد ( برادینت ، 1958 ) .
خزانه حسی
حس های ما بطور دائم با اطلاعات بمباران میشوند . که به اکثر آنها توجهی نمی شود . اگر شما هنگام خواندن این مطلب روی صندلی نشسته باشید ، اطلاعات لمسی آن بخشی از بدنتان که در تماس با صندلی می باشد ، بدست می آید . با این حال شاید تاکنون از این از این اطلاعات لمسی آگاه نبودید. اطلاعات هر دستگاه حسی به مدت کوتاهی پس از پایان تحریک ادامه دارد و به اخذ جوانب اصلی آن وپردازش بیشتر کمک میکند( برادینت ، 1958 ) .
- ذخیره سازی به سه صورت سازمان یافته است :
67
- حافظه فوری ( ذخیره حسی) اطلاعات به همان شکلی که دریافت شده اند ، برای مدتی کمتر از یک ثانیه حفظ می شوند . ذخیره سازی دیداری1 و شنیداری2 ( پژواکی ) جدا از یکدیگر بوده واطلاعات بصورت معنایی فراگشت نمی شوند.
- این سطح معمولا” در اختلالات عضوی تحت تاثیرقرارنمی گیرد . البته حافظه فوری با توجه رابطه نزدیکی دارد .
- بدلی و هیچ (1974) وبدلی ( 1986 ) مفهوم حافظه کاری را بجای خزانه کوتاه مدت بکاربردند. از آن زمان تاکنون ، مفهومی کردن سیستم حافظه روش کاری به یک پیچیدگی فزاینده تبدیل شده است . سیستم حافظه روش کاری چهار جزء دارد:
…
قسمتی از منابع فارسی
1- کاپلان . سادوک ب (1386) ، خلاصه روانپزشکی . ی پور افکاری ، نصرت اله ، چاپ اول ، تبریز ، انتشارات ذوقی
2-کاپلان ، هارولد ; سادوک ، بنجامین ، جی ( 2007 ) .خلاصه روانپزشکی ی فرزین رضاعی (1390) ، چاپ چهارم ، تهران انتشارات ارجمند
3 – سادوک & سادوک (2006 ) خلاصه روانپزشکی رفیعی( 1388) چاپ دوم ، تهران انتشارات جیحون
4 – اسنل ، ریچارد ( 2010 ) . نورو آناتومی بالینی ی دکتر رضا شیرازی وهمکاران (1389 ) چاپ اول ، تهران انتشارات اندیشه
5 – لافون ، ر . ( 1375 ) . ریشه های روانی رفتار کودک ، ی سردری ، م ، ج . انتشارات خانواده
6- آیزنک . مایکل . دبلیو ( 1386 ) روانشناسی شناختی حافظه ، دکتر حسین زارع چاپ دوم ، تهران آییژ
7- دکتر آذرنگی .داوود (1392) ، گزارش بیماری بیش فعالی ودرمانهای نوین با نوروفیدبک
8-چویل و موریس ( 1388 ) ، روانشناسی بالینی كودك ، ی محمد رضا نائینیان و همکاران، تهران ، انتشارات رشد
…
قسمتی از منابع انگلیسی:
1.Aman C.J. Roberts R.J. & Pennington B.F.(1998). Aneuropsychological examination of the underlying deficit in attention deficit hyperactivity disorder: Frontal lobe versus right parietal lobe theories. Developmental Psychology 34 956-969.
2.Abnormal Child Psychology Vloum 20/ Number 1 Februarry (1992).
3.American psychiatric Association (2000). Diagnostic and Statical manual of Mental Disorder ( 4th – Revised .Washington DC: Athour.
4.American Psychiatric Association. (2000) Diagnostic and stafistical manual of mental disorders (4th ed. text rev.). Washington DC: Author.
5. Barabasz A. &barabasz M.(1996) Attention deficit hyperactivity disorder : Neurological basis and treatment alternatives. Journal of Neurotherapy 1
6. Barkley R. A. (2005) Attention – deficit hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatmen(3rded.) New York: Guilford Press.
7. Controlled evaluation of a neurofeedback training of slow cortical potentials in children n with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) 2010.
8. Effectiveness of EEG Biofeedback ;(2011) as Compared with Methylphenidate in the Treatment of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A Clinical Outcome Study Mohammad Ali Nazari1 2 Laurent Querne2 Alain De Broca2 Patrick Berquin2 Received March 13th 2010; revised March 23rd 2011; accepted April 25th 2011.
9.Eysenck.M.WEysenck M.C (1994).proccessingdeprt Claboration of coding memory Stores and expended processing capacity.Journal of experimental psychology:Human Learning and Memory Vol 5 472-484.
قوانین ارسال دیدگاه در سایت