مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک دلبستگی دوسوگرا ۳۸ صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک دلبستگی دوسوگرا ۳۸ صفحه
دانلود نمونه فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی با عنوان مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک دلبستگی دوسوگرا بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۳۸ |
حجم | ۱۵۴ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک دلبستگی دوسوگرا نمونه فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی می باشد.
تعریف مفهومی سبک دلبستگی دوسوگرا:
دلبستگی پیوند هیجانی پایدار بین دو فرد است، بهطوریکه هر یک از طرفین کوشش میکند نزدیکی یا مجاورت با موضوع دلبستگی را حفظ و بهگونهای عمل کند تا مطمئن شود که ارتباط ادامه مییابد (فوگل، ۱۹۹۷؛ به نقل از بهادری). افراد با سبک دلبستگی دوسوگرا برای برقراری روابط نزدیک تمایل شدیدی دارند، اما در عین حال نگرانی بسیاری از طرد شدن دارند. عمده دغدغهی این افراد پذیرش از طرف دیگران است. این افراد تصویر منفی از خود دارند، ولی نگرش مثبت به خود دارند.
بالبی در سال ۱۹۶۹ نظریه دلبستگی را مطرح کرد. به نظر او روابط اجتماعی طی پاسخ به نیازهای زیستشناختی و روانشناختی مادر و کودک پدید میآیند. از نوزاد انسان رفتارهایی سر میزند که باعث میشود اطرافیان از او مراقبت کنند و در کنارش بمانند. این رفتارها شامل گریستن، خندیدن و سینهخیز رفتن به طرف دیگران است. از نظر تکاملی، این الگوها ارزش انطباقی دارند؛ زیرا باعث میشوند از کودک مراقبت لازم به عمل آید تا زنده بماند (بالبی، ۱۹۶۹). نتیجه عمدهی کنش متقابل مراقب (مادر) و کودک، به وجود آمدن نوعی دلبستگی عاطفی بین فرزند و مادر است. این دلبستگی و ارتباط عاطفی با مادر است که سبب میشود کودک به دنبال آسایش حاصل از وجود مادر باشد، بهخصوص هنگامیکه احساس ترس و عدم اطمینان پیدا میکنند و دلبستگی شدید، شالودهی رشد عاطفی و اجتماعی سالم را در دوران بزرگسالی پیریزی میکند. در واقع، دلبستگیهای انسان نقش حیاتی در زندگی وی ایفا میکند.
اینسورث (۱۹۸۷) مشاهدات بالبی را بسط داد و دریافت که تعامل مادر با کودک در دورهی دلبستگی تأثیر چشمگیری بر رفتار فعلی و آتی کودک دارد. نحوه و میزان این تعامل الگوهای مختلف دلبستگی در کودکان را به وجود میآورد. مثلاً برخی از بچهها کمتر از بقیه پیام میفرستند یا گریه میکنند. پاسخدهی توأم با حساسیت به نشانههای نوزاد، نظیر بغل کردن کودکی که دارد گریه میکند به جای آن که موجب تقریب رفتار گریستن شود، باعث میشود که نوزاد در ماههای بعد کمتر گریه کند. وقتی کودکی پیامی برای مادر میفرستند، تماس نزدیک بدنی او با مادر باعث میشود که در عین رشد به جای وابستگی و چسبندگی بیشتر به مادر، اتکا به نفس بیشتری پیدا کند. مادرانی که پاسخدهی به پیامهای ارسالشده از طرف کودک نمیدهند، موجب مضطرب شدن کودک میشوند.به طور کلی، میتوان چنین نتیجه گرفت که نظریهی دلبستگی کار مشترکی از بالبی و اینسورث (۱۹۹۱) است. اینسورث با ابداع روشهایی برای آزمون تجربی نظریه بالبی، توانست به گسترش نظریهی او کمک به سزایی بنماید.
فهرست مطالب
تعریف نظری سبک های دل بستگی
تعریف عملیاتی سبک های دل بستگی
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک های دل بستگی
۲-۱٫مقدمه 12
۲-۶٫ سبک های دل بستگی 38
۲-۶-۱٫ تعریف دل بستگی 38
۲-۶-۲٫ نظریه دل بستگی بالبی 38
۲-۶-۳٫ طبقه بندی کیفیت دل بستگی نوزاد 39
۲-۶-۴٫ سبک های دل بستگی در بزرگسالان 41
۲-۸٫ پیشینه تحقیقات در مورد سبک های دل بستگی 46
۲-۸-۱٫ سلامت روان و ایمان 46
۲-۸-۲٫ ارتباط سلامت روان با شادکامی، سبک های دل-بستگی و منبع کنترل 48
۲-۸-۳٫ ارتباط ایمان با شادکامی، سبک های دل بستگی و منبع کنترل 49
۲-۸-۴٫ تحقیقات ترکیبی 51
۲-۸-۵٫ فرضیه های پژوهش 53
فهرست منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت