مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های کیفیت روابط زناشویی ۸۰ صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های کیفیت روابط زناشویی ۸۰ صفحه

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های کیفیت روابط زناشویی که در آن به بررسی (چارچوب) ادبیات نظری و پیشینه نظری پژوهش در تحقیقات داخلی و خارجی می پردازیم.

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۸۰
حجم ۶۱۰ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی

توضیحات کامل

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های کیفیت روابط زناشویی قابل ویرایش با فرمت ورد doc بصورت جامع و کامل ۸۰ صفحه می باشد. در بخش اول (چارچوب) ادبیات نظری نظریه های کیفیت روابط زناشویی تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق نظریه های کیفیت روابط زناشویی در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 

نظریه های تبیین کننده کیفیت روابط زناشویی
در این قسمت به بررسی و توضیح مهمترین نظریه های پیرامون کیفیت روابط زناشویی یعنی نظریه لیوایز و اسپنیر و نظریه مارکس پرداخته می شود. 

 

 

۱٫  نظریه لیوایز و اسپنیر
لیوایز و اسپنیر (۱۹۷۹) طی مطالعات و پژوهش هایی که درباره کیفیت روابط  زناشویی انجام دادند، سعی کردند از یک سو عوامل موثر بر کیفیت زناشویی را بیابند و از سوی دیگر دریابند کیفیت زناشویی، بیش از همه بر  ثبات و پایداری روابط زناشویی تاثیر می گذارد. آنها معتقد بودند که کیفیت زناشویی تابعی از سه نوع متغیر است: منابع فردی و اجتماعی قبل از ازدواج که همسران با خود به خانواده می آورند، رضایتمندی آنها از سبک زندگیشان و پاداشی یا تقویتی که از تعاملات زناشویی خود دریافت می کنند.

 

 

سپس این نویسندگان موضوع اصلی  نظریه اشان را چنین   بیان  می کنند :  هر چه کیفیت زناشویی بیشتر باشد، ثبات زناشویی بیشتر می شود. ثبات به این معناست که آیا یک ازدواج بی عیب است یا نه. همچنین آنها اظهار  کردند که کیفیت زناشویی پایین، عدم اثبات را افزایش می دهد. به این دلیل که احساس عدم خوشبختی یا عدم  رضایتمندی از ازدواج نوعاً افکار و رفتارهای مربوط به طلاق را افزایش می دهد. سرانجام آنها استدلال کردند که دو گروه از نیروهای بیرونی وجود دارند که رابطه بین کیفیت زناشویی و ثبات زناشویی را تحت تاثیر قرار می دهند که به طور مشخص عبارتند از، تاثیر  قوی منفی از جذابیت های جایگیزین و یک تاثیر  می گذارد.

 

 

 

سرانجام آنها استدلال  کردند که دو گروه از نیروهای بیرونی وجود دارند که رابطه بین کیفیت زناشویی و ثبات زناشویی را تحت تاثیر قرار می دهند که عبارتند از تاثیر  قوی منفی  از جذابیت های جایگزین و یک تاثیر مثبت  قوی از فشارهای بیرونی بر زوجین برای حفظ ازدواجشان. به تعبیر دیگر در صورتی که چیزهای پر جاذبه تر از روابط زناشویی بتوانند همسران را به خود جذب کنند، کیفیت زناشویی کاهش خواهد یافت و ثبات زناشویی از بین خواهد رفت . از سوی دیگر می توان هنجارها و ارزش های اجتماعی ، احساس تعلق و وابستگی به همسر و خانواده همچنین انسجام و یکپارچگی نظام خانواده را از جمله فشارهای بیرونی دانست که همسران را وامی دارند تا زندگیشان را حفظ کنند(لیوایز و اسپنیر، ۱۹۷۹). 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم چارچوب نظری و پیشینه پژوهش کیفیت روابط زناشویی

۲-۱- مقدمه    4
۲-۲- کیفیت روابط زناشویی    4
۲-۲-۱- رضایتمندی زناشویی    4
۲-۲-۲- سازگاری زناشویی    5
۲-۲-۳- تعریف کیفیت زناشویی    6
۲-۲-۳-  نظریه های تبیین کننده کیفیت روابط زناشویی    8
۲-۲-۳-۱-  نظریه لیوایز و اسپنیر    8
۲-۲-۳- ۲-  نظریه مارکس    9
۲-۲-۳-۲-۱- ترکیب رمانتیک    11
۲-۲-۳-۲-۲- ترکیب وابستگی- فاصلهای    12
۲-۲-۳-۲-۳- ترکیب جدایی    13
۲-۲-۳-۲-۴- ترکیب همبستگی متعادل    13
۲-۲-۴- رابطه کیفیت روابط زناشویی و موقعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده:    15
۲-۳- رویکردها و برنامههای پیشگیری    17
۲-۳-۱- مدل مربوط به انجمن غنی سازی ازدواج (A. C. M. E)    20
۲-۳-۱-۱- ویژگی ها    22
۲-۳-۱-۲- ساختار برنامه    23
۲-۳-۱-۳- اهداف    23
۲-۳-۱-۴- مهارت ها    23
۲-۳-۲- رویکرد ارتباط زوج (C. C)    24
۲-۳-۲-۱- کیفیت برنامه ارتباط زوج    25
۲-۳-۲-۲- اهداف برنامه    25
۲-۳-۳- برنامه کاربردی عملی مهارت های مربوط به رابطه صمیمانه(P. A. I. R. S)    29
۲-۳-۳-۱- اهداف برنامه    30
۲-۳-۳-۲- چهارچوب عملی    32
۲-۳-۴- برنامه پیشگیری و تقویت رابطه (P. R. E. P)    33
۲-۳-۵- مدل رفتاری – ارتباطی    37
۲-۳-۵-۱- جنبه های پیشگیری مدل رفتاری- ارتباطی    39
۲-۴- غنی سازی روابط(مدل به کار گرفته شده در این پژوهش)    41
۲-۴-۱- تاریخچه غنی سازی روابط    41
۲-۴-۲- پایه های نظری    43
۲-۴-۳- شیوه های مداخله    45
۲-۴-۴- ترکیب و چارت زمانی برنامه های R. E    51
۲-۴-۵- قالبهای زمانی جلسات R. E    52
۲-۴-۶- سبک های درمان R. E:    52
۲-۴-۷- روش های مداخله    54
۲-۴-۸- توالی موضوع در R. E    56
۲-۴-۹- نقش رهبر در جلسات R. E    56
۲-۴-۱۰- پاسخ یا واکنش های خاص رهبر یا درمانگر    57
۲-۴-۱۰-۱- شدن(تبدیل شدن)    57
۲-۴-۱۰-۲-  مشکل گشایی    58
۲-۴-۱۰-۳- شستشو دادن    58
۲-۵- پیشینه پژوهش    61
۲-۵-۱- پیشینه پژوهش در ایران    61
۲-۵-۲- پیشینه پژوهش در خارج از کشور    63
۲-۶- جمع بندی    68

منابع و مآخذ
منابع فارسی    
منابع انگلیسی

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

لینک کوتاه: