مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های یادگیری ۴۹ صفحه
مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های یادگیری ۴۹ صفحه
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های یادگیری که در آن به بررسی (چارچوب) ادبیات نظری و پیشینه نظری پژوهش در تحقیقات داخلی و خارجی می پردازیم.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۴۹ |
حجم | ۱۶۸ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | مدیریت |
توضیحات کامل
این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های یادگیری قابل ویرایش با فرمت ورد doc بصورت جامع و کامل می باشد. در بخش اول (چارچوب) ادبیات نظری نظریه های یادگیری تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق نظریه های یادگیری در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.
دیدگاههای مختلفی در روانشناسی تربیتی مطرح شده است که هرکدام نظرات گوناگونی را در مورد یادگیری بیان کرده اند، که دراین مبحث مورد بحث و بررسی قرار می گیرند و نظریه خبر پردازی که پایه شکل گیری راهبردهای شناختی، فراشناختی بوده است، به طور مفصل توضیح داده خواهد شد. اما جدیدترین طبقه بندی از نظریه های یادگیری به صورت زیر است (هرگنهان ولسون، ترجمه سیف، ١٣٨٣)
١- دیدگده کارکردگرایی ٢- دیدگاه تداعی گرایی ٣- دیدگاه شناختی ۴- دیدگاه عصبی فیزیولوژیکی ۵- دیدگاه تکاملی .
١-١-٢-٢ دیدگاه کارکردگرایی
نظریات دانشمندانی از قبیل ادوارد لی ثراندایک بوروس فردریک اسکینر وکلارک لئونارد هال دراین پارادایم قرار می گیرند و این نظریه پردازان به مقدار زیادی متأثر از نوشته های داروین بودند.
١- نظریه ادوارد ثراندایک:
ثراندایک در واقع نخستین روانشناسی است که با آزمایشهای تجربی خود پایه های علمی روانشناسی تربیتی و یادگیری را بنا نهاد و پژوهشهای خود را در مورد هوش حیوانی منتشر ساخت. ثراندایک معتقد است که یادگیری چیزی جز حل مسأله نیست(پارسا،١٣٧۵). برای ثراندایک اساسی ترین شکل یادگیری، یادگیری ازطریق کوشش وخطا بود وی در آزمایشهایی که برروی حیوانات انجام داده بود به این نتیجه رسیده بود. به این صورت که حیوان را درقفس می کرد وحیوان برای خارج شدن از قفس راههای مختلفی را امتحان می کرد تا اینکه به نتیجه می رسید. براساس این نظریه یادگیری امری اتفاقی وخود به خودی است و تلاشهای حیوان کورکورانه است و فهم و بصیرت هیچ دخالتی در آن ندارد وشرط اصلی یادگیری تکرار وتمرین است.
ثراندایک یادگیری را تابع سه قانون می داند:
الف.قانون آمادگی ب.قانون اثر ج. قانون تکرار یا تمرین(شریعتمداری،١٣٧٧ ).
فهرست مطالب
۱-۷-۱ تعاریف نظری یادگیری
۲-۷-۱ تعاریف عملیاتی یادگیری
فصل دوم : چارچوب نظری و پیشینه پژوهش نظریه های یادگیری
۱-۲ مقدمه .۱۴
٢-٢ یادگیری .۱۵
١-٢-٢ نظریه های یادگیری ۱۷
١-١-٢-٢ دیدگاه کارکردگرایی ۱۷
٢-١-٢-٢ دیدگاه تداعی گرایی ۱۹
٣-١-٢-٢ دیدگاه شناختی ۲۱
۴-١-٢-٢ دیدگاه عصبی _ فیزیولوژیکی .۲۴
۵-١-٢-٢ دیدگاه تکاملی ۲۴
۶-١-٢-٢ نظریه خبرپردازی یا پردازش اطلاعات ۲۵
۲-۲-۲ پژوهش ها انجام شده در زمینه راهبردهای شناختی.۲۷
۱-۲-۲-۲ تکرار یا مرور.۲۷
۲-۲-۲-۲ بسط یا گسترش معنایی.۲۸
۳-۲-۲-۲ سازمان دهی۲۹
۶-۲-۲ پیشینه پژوهش
١-۶-٢.تحقیقات انجام شده در ایران
۲-۶-٢ تحقیقات انجام شده در خارج از کشور
منابع
منابع فارسی
منابع انگلیسی
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت