مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش چندگانه ۳۹ صفحه
مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش چندگانه ۳۹ صفحه
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش چندگانه که در آن به بررسی (چارچوب) ادبیات نظری و پیشینه نظری پژوهش در تحقیقات داخلی و خارجی می پردازیم.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۳۹ |
حجم | ۱۳۷ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | مدیریت |
توضیحات کامل
این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش چندگانه را در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می دهد.
پیاژه هوش را نوعى انطباق فرد با جهان خارج تلقى مىکند. در واقع، او بر این باور است که انسان براى ادامه حیات خود باید وسایل انطباق خویش با محیط را فراهم آورد. از این دیدگاه هوش عبارت است از نمونهاى ویژه از انطباق زیستى، یا توانایىِ ایجاد کنش متقابل و کارا با محیط. پیاژه رشد شناخت را عبور گامبهگام از بازتابهاى نوزاد تا توانایىِ بزرگسالى از حیث استدلال منطقى و انتزاعى مىداند. بر این اساس، سازوکار (مکانیسم) حالات رشد شناخت براى هر فرد اختصاص به خود او دارد، زیرا محیط هر فرد وضعیت خاصى بر او تحمیل مىکند و، در نتیجه، رشد شناخت هر فرد هم محدود به فرایندهاى عام رشد ذهن و هم محدود به تجارب خاص اوست.
پیاژه استدلال مىکند که چهار عامل اساسى در رشد تفکر آدمى تأثیر مىگذارد:
۱) بلوغ زیستشناختى؛
۲) تجربهاندوزى از محیط فیزیکى؛
۳) تجربهاندوزى از محیط اجتماعى؛
۴) تعادل.
با بلوغ کودک، ساختار جسمىِ او کاملتر مىشود و مىتواند از محیط خود با مهارت بیشترى کسب تجربه کند. فرایند تعادلجویى نیز، به سبب تنظیم و یکپارچهسازىِ تغییراتى که در اثر بلوغ و نیز تجارب مادى و اجتماعى پدید مىآید، در تحقق رشدِ کودک از نظر توانِ شناخت نقشى مهم دارد. در واقع، تعادلجویى، از طریق جذب و انطباق، فرد را از حالت عدمتعادل بهسوى تعادل مىبرد. از دیدگاه پیاژه، هوش همین فرایند تعادلجویى است.
بررسی مفهوم هوش چندگانه در ساخت و فراهم سازی استراتژیهای یاددهی توسط هالی در سال ۲۰۰۱ انجام شده است. بر طبق این تحقیق مربیانی که از استراتژیهای هوش چندگانه در امر تعلیم استفاده می کنند نتیجه بخش تر و دانش آموز محورتر می گردد. و این مربیان اذعان کردند که آنها بسیار پر انرژی تر نیز در کلاسها حضور داشتند و کلاسها با بهره گیری از این تکنیکها فعالانه تر می گردد (هالی، ۲۰۰۱).
فهرست مطالب
تعریف نظری هوش چند گانه
تعریف عملیاتی هوش چند گانه
فصل دوم چارچوب نظری و پیشینه پژوهش هوش چند گانه
۲-۱-بخش اول : هوش ۹
۲-۱-۱-مقدمه :……….۹
۲-۱-۲-مشکل تعریف هوش : ……………….۹
۲-۱-۳-تعریف هوش : ۹
۲-۱-۴-هوش و مسئله طبیعت ـ تربیت : ….۱۲
۲-۱-۵-عوامل موثر بر هوش : …………. 13
۲-۱-۶-انواع آزمونهای هوش : ………….. ۱۳
۲-۱-۷-طبقات هوش : ……………………. ۱۴
۲-۱-۸-تاریخچه و نظریههای مربوط به هوش ۱۴
۲-۱-۹-انواع هوش از دیدگاه ثرندایک : ….۱۹
۲-۳-بخش دوم: پیشینه تحقیق :……………۳۸
۲-۳-۱-مقدمه :…….۳۸
۲-۳-۲-تحقیقات انجام شده در خارج از کشور :۳۸
۲-۳-۳-تحقیقات انجام شده در داخل کشور : …۳۹
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت