مبانی نظری و پیشینه تحقیق کمال گرایی و انواع آن ۷۷ صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق کمال گرایی و انواع آن ۷۷ صفحه
ممبانی نظری و پیشینه تحقیق کمال گرایی و انواع آن که به بررسی (چارچوب) ادبیات نظری و پیشینه نظری پژوهش در تحقیقات داخلی و خارجی می پردازیم.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۷۷ |
حجم | ۱۱۰ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق کمال گرایی و انواع آن قابل ویرایش با فرمت ورد doc بصورت جامع و کامل ۷۷ صفحه می باشد. در بخش اول (چارچوب) ادبیات نظری رویکردهای کمال گرایی تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق رویکردهای کمال گرایی در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.
فرهنگ وبستر کمال گرایی روان نژندانه به بی عیب و نقص بودن، کوچکترین اشتباه خود را گناهی نابخشودنی پنداشتن و مضطربانه انتظار عواقب شوم آن را کشیدن تعریف می کند.در این نوشتار پس از تعریف نظری و عملیاتی کمال گرایی به رویکردها و نظریه های کمال گرایی می پردازیم. ابعاد آن را تشریح می کنیم. انواع کمال گرایی را نیز بصورت کامل بررسی می کنیم. هاماچک میان کمال گرایی بهنجار و روان نژند تفاوت گذاشت و معتقد بود که کمال گرایی پدیده ی بسیار پیچیده ای است که هم به فعالیت طبیعی سازگار و هم به ناسازگاری روانی وابسته است.
۱٫ کمال گرایی بهنجار
در کمال گرایی بهنجار اشخاص از کارهای سخت و طاقت فرسا لذت می برند، و زمانی که احساس می کنند در انجام کارها آزادند، می کوشند تا به بهترین صورت عمل کنند. موفقیت در انجام کارها به گونه ای احساس خشنودی و رضایت به همراه می آورد(می سیل دین ، ۱۹۶۳)، هم چنین نوعی احساس اعتماد به نفس نیز در پی دارد، زیرا افراد می توانند هم محدودیت های فردی و هم محدودیت های اجتماعی را بپذیرند. بنابراین برخی جنبه های کمال گرایی(خودمدار) و معیارهای بالای شخص و پی در پی شدن آنها، از تلاش های سازنده برای دستاورد ویژگی های خوب دیگری مانند خودشکوفایی هستند(فراست و همکاران، ۱۹۹۰).
۲٫ کمال گرایی روان رنجور
به علت پرهیز زیاد از اشتباه بوجود می آید. برای شخص، انجام هیچ کاری کاملاً خوب به نظر نمی رسد و فرد از بدست آوردن خشنودی از آنچه در حالت طبیعی خوب انجام شده و یا حتی بهتر از کارهای دیگران نیز هست، ناتوان است، هیچگونه تلاشی کاملاً بسنده به نظر نمی رسد و همزمان که فرد میکوشد رضایت و خشنودی دیگران را فراهم آورد، به شدت تلاش می کند از هر گونه شکست و خطا بپرهیزد(فلت، ۱۹۹۵). بنابراین چنین شرایط خود درگیری و تجربیات تنش زای میان فردی گوشه ای درماندگی منفی شدید در شخص بوجود می آورد(فراست و همکاران، ۱۹۹۱).
(هاماچک، ۱۹۷۸)، با تمایز بین کمال گرایی بهنجار و نوروتیک معتقد است که کمال گرایی بهنجار از تلاش و رقابت برای برتری و کمال لذت می برد و در عین حال محدودیت های شخصی را به رسمیت می شناسد، اما کمال گرایی نوروتیک به دلیل انتظارات غیر واقع بینانه هرگز از عملکرد خود خشنود نخواهد شد و از منظر خودش کاری را خوب انجام نمی دهد که بتواند از آن احساس لذت ببرد. این افراد ناشکیبا و بی نهایت خود انتقادگرند. در کمال گرایی بهنجار اشخاص به کارهای سخت روی آورده و با هدف موفقیت برانگیخته شده و ضمن تاکید بر معیارهای سطح بالای عملکردی می توانند واقعیت های بیرونی را درک کرده و محدودیت ها را بپذیرند، ولی کمال گرایان نابهنجار با ترس از شکست برانگیخته شده و در نتیجه در خصوص دستیابی به اهداف سطح بالا و غیر واقع بینانه دائماً نگران هستند(ایجان وهمکاران، ۲۰۰۷).
فهرست مطالب
تعریف نظری کمال گرایی
تعریف عملیاتی کمال گرایی
فصل دوم مبانی نظری و پیشینه تحقیق کمال گرایی
۲ –1-1. مفهوم کمال گرایی 4
۲ -۱-۲٫ رویکردهای کمال گرایی 6
۲-۱-۲-۱٫ نظریه زیگموند فروید(۱۹۳۹-۱۸۵۶) 6
۲-۱-۲-۲٫ نظریه کارن هورنای(۱۹۵۲-۱۸۸۵) 7
۲-۱-۲-۳٫ نظریه آلفرد آدلر( ۰۱۹۳۷ -۱۸۷۰) 9
۲-۱-۲-۴٫ نظریه کارل راجرز(۱۹۸۷-۱۹۰۲) 10
۲-۱-۲-۵٫ نظریه اریک اریکسون)۱۹۹۰-۱۹۰۲) 11
۲-۱-۲-۶٫ نظریه آلبرت بندورا(۱۹۲۵) 12
۲-۱-۲-۷٫ نظریه گوردون آلپورت(۱۹۶۷-۱۸۹۷) 13
۲-۱-۲-۸٫ نظریه عقلانی عاطفی الیس(۱۹۱۳) 13
۲-۱-۲-۹٫ نظریه فریتزپرلز(۱۹۷۰-۱۸۹۳) 15
۲-۱-۲-۱۰٫ نظریه آبراهام مزلو 16
۲-۱-۲-۱۰-۱٫ ویژگی افراد خود شکوفا 18
۲-۱-۲-۱۰-۲٫ کمال گرایی از دیدگاه اسلام 19
۲–1-3. رویکردهای درمانی 19
۲–1-3-1. رویکرد شناخت درمانی 19
۲–1-3-1 -1. تغییر دادن طرحواره ناسازگار 22
۲–1-3-2. رویکرد درمانی روانکاوی 23
۲–1-3-3 رویکرد درمانی انسان گرا 24
۲–1-3-4. رویکرد گشتالت درمانی 25
۲–1-3-5. رویکرد رفتار درمانی عقلانی عاطفی 26
۲–1-3-6. دیدگاه بلت در باره درمان کمال گرایی 27
۲–1-4. ابعاد کمال گرایی 28
۲–1-5. انواع کمال گرایی 34
۲–1-5-1 هاماچک(۱۹۷۸) 34
۲–1-5-1-1. کمال گرایی بهنجار 34
۲–1-5-1 -2. کمال گرایی روان رنجور 35
۲–1-5- 2.تری ـ شورتو همکاران (۱۹۹۵) 36
۲–1-5-3. رایس و دیلوو (۲۰۰۲) 36
۲–1- 6 . ویژگی های افراد کمال گرا 37
۲–1-7. علل کمال گرایی 38
۲- ۱-۸٫ دانش آموزان کمال گرا 39
۲-۱-۹٫ عوامل خانوادگی مؤثر در ایجاد کمال گرایی 40
۲ –2. بررسی تحقیقات انجام شده 41
الف) پژوهش های مرتبط با باورهای معرفت شناختی 41
ب) پژوهش های مرتبط با باورهای معرفت شناختی و متغیرهای مربوطه. 49
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت