مروری بر روند تحول برنامه درسی علوم تجربی

مروری بر روند تحول برنامه درسی علوم تجربی
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 19 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 17 |
چكیده
پژوهش حاضر از فرآیند یادگیری بعنوان یادگیری گنج درون كه بر یادگیری برای دانستن – یادگیری برای انجام دادن – یادگیری برای بودن و یادگیری برای باهم زیستن است یاد نموده و این مهم را با بازاندیشی و باز سازی ساختارها و نظام آموزشی قابل تحقق می داند .
در این مقاله روند تحول برنامه درسی علوم تجربی از زمان سقراط و افلاطون تا كنون مورد بررسی قرار میگیرد . علوم بعنوان یك دستگاه جزمی در قرون وسطی آزادگی خود را از دست می دهد . برنامه درسی دانش آموز محور در طول قرن شانزدهم پیشنهاد گردیده و دكارت بر تجربه اندوزی در كتاب بزرگ جهان از روی روش نظم تكیه می نماید .
مقدمه
در سالهای اخیر تحولات بسیاری در كاربرد یاد دهی – یادگیری فعالانه و دانش آموز محور روی داده و توسعه راهبردهایی كه به شاگردان در همكاری مؤثر با یكدیگر كمك می كند افزایش یافته است .
یادگیری به معنای بهبود بخشیدن به تصویر گریهای ذهنی ، به سالهای مدرسه محدود نمی شود . بلكه ، همان طور كه در گزارش كمیسیون بین المللی درباره آموزش برای قرن بیست و یكم با عنوان یادگیری : گنج درون ( Delors . 1996 ) تشریح شده یادگیری حیات انسان را در بر می گیرد و می تواند بر این چهار بعد استوار باشد : یادگیری برای دانستن ، یادگیری برای انجام دادن ، یادگیری برای بودن و یادگیری برای باهم زیستن . تحقق مسئولیتی چنین خطیر بدون باز اندیشی ، بازسازی ساختارها و باز آفرینی نظام آموزشی و زیر نظامهای آن بعید می نماید . (دكتر فریده مشایخ – ص 2 )
چكیده
مقدمه
مروری بر روند تحول برنامه درسی علوم تجربی
فلسفه آموزش علوم تجربی
اهداف آموزش علوم تجربی
( دانستنی ها – مهارت ها – نگرش ها )
مقایسه یادگیری فعال و مبتنی بر همیاری با یادگیری سنتی و انفرادی
نتیجه گیری
منـابع
قوانین ارسال دیدگاه در سایت