ملاحظات خاص در بكارگیری استانداردهای حسابرسی بخش ۱۰۵:حسابرسی واحدهای اقتصادی كوچك

ملاحظات خاص در بكارگیری استانداردهای حسابرسی بخش ۱۰۵:حسابرسی واحدهای اقتصادی كوچك
دسته بندی | حسابداری |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 10 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 14 |
فهــرســت:
كلیات ۳ – ۱
ویژگیهای واحدهای اقتصادی كوچك ۱۳ – ۴
تاثیر ویژگیهای واحدهای اقتصادی كوچك بر حسابرسی ۲۲ – ۱۴
تاریخ اجرا ۲۳
پیوست ۱ : نمونه گزارش مشروط حسابرس
پیوست ۲ : نمونه گزارش عدم اظهارنظر حسابرس
استانداردهای حسابرسی:
بخش ۱۰۵ : حسابرسی واحدهای اقتصادی كوچك كلیــات
كلیات
۱ . هدف این بخش، ارائه راهنماییهای لازم درباره حسابرسی واحدهای اقتصادی كوچك است.
۲ . استانداردهای حسابرسی، در موردحسابرسی اطلاعات مالی كلیه واحدهای اقتصادی، صرفنظر از اندازه آنها، كاربرد دارد. ویژگی واحدهای اقتصادی كوچك به گونهای است كه حسابرس را ناگزیر میسازد رویكرد و طرح كلی حسابرسی را متناسب با شرایط حاكم بر هر واحد كوچك مورد رسیدگی، تعدیل كند.
۳ . واحد اقتصادی كوچك در این بخش، به واحدی اطلاق میشود كه تعداد كاركنان آن كم یا میزان فروش یا جمع داراییهای آن، پایین است. این گونه واحدهای اقتصادی معمولایك یا هر دو ویژگی زیر را دارند :
• تفكیك محدود وظایف .
• تسلط مدیر یا صاحب سرمایه بر تمام جنبههای اساسی فعالیتهای واحد اقتصادی .
ویژگیهای واحدهای اقتصادی كوچك
تفكیك محدود وظایف
۴ . واحدهای اقتصادی كوچك در مقایسه با واحدهای اقتصادی بزرگ، معمولا منابع كمتری را به اجرای وظایف امور مالی تخصیص میدهند؛ زیرا، استخدام كاركنان مالی با تخصص بالا ممكن است برای آنها مقرون به صرفه نباشد. اگرچه حصول اطمینان از حفاظت داراییها و استقرار سیستم مناسب حسابداری از مسئولیتهای مدیریت است، اما مدیران واحدهای اقتصادی كوچك معمولا تلاش خود را بیشتر در زمینههای عملیاتی، مانند فروش و بازاریابی، متمركز میكنند.
۵ . كمبود منابع و امكانات امور مالی و حسابداری به یكی از دو حالت زیر منجر میشود:
• امور دفترداری ممكن است نامناسب یا ناكافی باشد. بنابراین خطر ناقص یا نادرست بودن صورتهای مالی بیشتر میشود.
• از آنجا كه در تهیه مدارك حسابداری و صورتهای مالی، احتمال میرود به حسابرس اتكای بیشتری شود، مدیران این واحدها ممكن است به اشتباه تصور كنند كه دیگر نسبت به اطلاعات مالی مسئولیتی ندارند.
۶ . نظر به اینكه تعداد كاركنان حسابداری در واحدهای اقتصادی كوچك معمولا اندك است، تفكیك وظایف گوناگون بین كاركنان مختلف، به شكلی كه در واحدهای اقتصادی بزرگ اجرا میشود، امكانپذیر نیست.
۷ . به دلیل تفكیك محدود وظایف شاید نتوان برای كشف تقلب یا اشتباه، بر سیستم كنترل داخلی اتكا كرد؛ برای مثال، تعداد اندك كاركنان در واحدهای اقتصادی كوچك میتواند محیطی را به وجود آورد كه در آن، كارمند مسئول ثبت و ضبط مدارك حسابداری به داراییهایی نیز دسترسی داشته باشد كه به آسانی قابل پنهان كردن، بیرون بردن از واحد اقتصادی یا فروختن است. به همین ترتیب، در مواردی كه تعداد كاركنان اندك است، برقراری سیستمی كه كارهریك از آنان را به طور مستقل كنترل كند، احتمالا امكانپذیر نخواهد بود و در نتیجه، خطر كشف نشدن اشتباهات، بیشتر میشود.
۸ . علاوه بر این، به دلیل تفكیك محدود وظایف، استفاده از تسهیلات رایانهای توسط واحد اقتصادی كوچك ممكن است خطركنترل را افزایش دهد؛ برای مثال، در واحدهایی كه از رایانههای كوچك استفاده میكنند، اجرای دو یا چند وظیفه زیر در سیستمهای حسابداری توسط استفاده كنندگان از رایانه، بسیار متداول است:
• تهیه و تصویب مدارك اولیه.
• وارد كردن اط
لاعات به سیستم.
• تصدی عملیات رایانه.
• ایجاد تغییر در برنامهها و پروندههای اطلاعاتی.
• استفاده از گزارشهای خروجی رایانه یا توزیع آنها.
• تعدیل سیستمهای عامل.
قوانین ارسال دیدگاه در سایت