نظریه های مربوط به سازگاری و بررسی انواع سازگاری
نظریه های مربوط به سازگاری و بررسی انواع سازگاری
هدف از این تحقیق نظریه های مربوط به سازگاری و بررسی انواع سازگاری می باشد.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۳۲ |
حجم | ۹۸ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
هدف از این تحقیق نظریه های مربوط به سازگاری و بررسی انواع سازگاری می باشد.
سازگاری به لحاظ نظری، سازهی متنوع و پیچیدهای تلقی میشود و بر این اساس، اندیشمندان سعی در بررسی ابعاد گوناگون آن داشتهاند. منظور از سازگاری، رابطهای است که بین فرد و محیط او، بهویژه محیط اجتماعی وجود دارد و به او امکان میدهد تا نیازها و انگیزههای خود را پاسخ گوید. فرد زمانی سازگار است که بتواند بین خود و محیط اجتماعیاش رابطهای سالم برقرار کند و انگیزههای خود را ارضا کند، در غیر این صورت، او را ناسازگار قلمداد میکنیم. در واقع، سازگاری با محیط، مهارتی است که باید آموخته شود و کیفیت آن مانند سایر آموختهها به میزان کوشش و علاقهی فرد برای یادگیری بستگی دارد (اسلامینسب، ۱۳۷۳).
انجمن روانپزشکی آمریکا (۱۹۹۴، به نقل از حجازی و شکوری فر، ۱۳۸۴) سازگاری اجتماعی را چنین تعریف میکند: هماهنگ ساختن رفتار به منظور برآورده ساختن نیازهای محیطی که غالباً مستلزم اصلاح تکانهها، هیجانها و نگرشهاست. سازگاری فرایندی اجتماعی است که برآیند تأثیر عوامل فردی، خانوادگی و محیطی میباشد و بنابراین پدیدهای تک علتی محسوب نمیشود (زکی، ۱۳۸۹). سازگاری شرایط یا حالتی است که در آن رفتارهای فرد با نیازهای فرهنگ یا جامعهای که به آن تعلق دارد، منطبق میشود و فرد احساس میکند که نیازهایش ارضاء شدهاند و یا ارضاء خواهند شد (کاظمی، ۱۳۸۸).
دیدگاه های نظری درباره سازگاری
آنگونه که تاریخ رشد و توسعه علوم رفتاری نشان می دهد، هدف بسیاری از پژوهشگران در این حوزه سازگاری درک و نشان دادن عناصر بنیادین در تبیین رفتار بهنجار و آسیب شناسی رفتار ناسازگار و نابهنجار است. در ذیل به برخی از دیدگاه های نظری در مورد سازگاری پرداخته می شود.
دیدگاه تحلیل روانی
در دیدگاه تحلیل روانی فروید (۱۹۲۶- ۱۹۵۹) به فردی سازگار گفته می شود که دارای (من) قوی و سالم باشد تا بتواند بین دو پایگاه دیگر شخصیت یعنی (نهاد) و (فرامن) تعادل و هماهنگی ایجاد کند. (من) نیز در صورتی توانمند خواهد بود که فرد در برخورد با مشکلات روزمره از مکانیزم های دفاعی استفاده نکند یا نسبت به آن ها آگاهی داشته باشد (شفیع آبادی و ناصری، ۱۳۷۷).
دیدگاه روانشناسی فردی
در این دیدگاه کوشش می شود تا رفتاری که با محیط سازگار است و یا سازگاری اش به روش غلط صورت گرفته است، از دیدگاه یک ناظر خارجی مورد مشاهده و بررسی قرار گیرد. در این دیدگاه اگر رفتار فرد با انتظاراتی که جامعه از او دارد مطابق و همخوان باشد بهنجار شناخته می شود، اگر این مسئله صادق نباشد وی را ناسازگار می دانند که دچار نابهنجاری شده است. از طرف دیگر ناسازگاری عبارت است از نوعی محرومیت که ناشی از مواجهه فرد با عاملی است که مانع ارضاء نیاز او شده است (آدلر، ۱۹۵۶).
نظریه رونی- اجتماعی
اریکسون نظریه پرداز رشد روانی- اجتماعی بیان می-دارد که احساس بی کفایتی فردی و اجتماعی در محیط خانواده و اجتماع عامل اصلی ناسازگاری محسوب می شود. افراد ناسازگار در معرض آنگونه از روش های اجتماع قرار دارند که از ویژگی های آن نبودن رابطه و پیوند نزدیک و صمیمانه بین افراد جامعه است که به تدریج کیفیت این رابطه در رفتار آنان نسبت به دیگران اثر می گذارد (اریکسون، ۱۹۶۸).
فهرست مطالب
سازگاری 2
انواع سازگاری 2
۱- سازگاری اجتماعی 3
۲- سازگاری تحصیلی 3
۳- سازگاری خانوادگی 3
مفهوم سازگاری تحصیلی 4
دیدگاههای نظری درباره سازگاری 8
دیدگاه تحلیل روانی 8
دیدگاه روانشناسی فردی 9
نظریه رونی- اجتماعی 9
نظریه زیستی- اجتماعی 9
نظریه یادگیری 12
نظریه یادگیری اجتماعی 12
دیدگاه روانشناسی شناختی 12
نظریه بافتگرا 13
پیشینه تجربی 15
یشینه تحقیقاتی
پیشینه داخلی
پیشینه خارجی
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت