نقاشی در آغاز قرن بیستم

نقاشی در آغاز قرن بیستم
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 616 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 48 |
هانری ماتیس ( 1869 ـ 1954)
هانری ماتیس دو سال پس از تولد بونار به دنیا آمد و تا هفت سال پس از مرگ او زیست. این دو مرد نابغه نه تنها دقیقاً معاصر هم بودند، بلكه به عنوان نقاش وجوه مشترك بسیار نیز داشتند: هردو از بزرگترین رنگ پردازان قرن بیستم بودند، و هردو از دیگری چیزهایی آموختند.
با این همه ماتیس ، یكی از پیشتازان تجربه گر نقاشی قرن بیستم ، ظاهرا به نسل بعد و دنیایی دیگر تعلق دارد. او نیز همچون بونار، در ابتدا حقوق خواند ، اما در 1892وارد آكادمی ژولین شد و نزد ا. و.بوگرو ، عضو فرهنگستان ، به آموختن پرداخت.
سال بعد در مدرسه هنرهای زیبای پاریس نام نویسی كرد و این بخت خوش را داشت كه در كلاس گوستاو مورو به تحصیل بپردازد. مورو گرچه خود یك نمادگرا بود، اما معلمی بود بسیار صمیمی كه هنر آموزانش را تشویق می كرد تا با مطالعه مداوم در موزه ها و همچنین به كمك تجربه فردیشان به راهی كه خود می خواهند بروند.
ماتیس در كلاس او با ژرژ روئو، آلبر ماركه ، هانری ـ شارل مانگن ، شارل كاموئن و شارل گه رن، كه همگی شان بعدا در گروه فووها به هم پیوستند ، آشنا شد.
ماتیس از رنگ مایه های تیره و مضامین ادبی ای كه در آغاز به دست آورده بود ، به آرامی شیوه خود را متحول ساخت. از 1896 رفته رفته به دگا ، تولوز لوترك ، امپرسیونیسم ، باسمه های ژاپنی و بعد رنوار و سزان روی آورد. در 1899 ، در كارگاه كاریه ، كه با جنبش نمادگرایی پیوستگی داشت ، با آندره دورن آشنا شد. در همان سال به تجربه درباره پیكر نگاری و نقاشی طبیعت بیجان با رنگ آمیزی غیر توصیفی و برداشت مستقیم از طبیعت پرداخت.
كمی پس از آن نخستین كوششهایش در زمینه پیكره سازی به كار بست و چنان قابلیت هایی در این زمینه بروز داد كه او را یكی از بزرگترین نقاش پیكره سازان قرن بیستم كرد.
قوانین ارسال دیدگاه در سایت