پایان نامه روانشناسی – تأثیر آموزش مهارت های زندگی در سلامت روان افراد

پایان نامه روانشناسی – تأثیر آموزش مهارت های زندگی در سلامت روان افراد
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 50 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 78 |
تحقیق روانشناسی – تأثیر آموزش مهارت های زندگی در سلامت روان افراد
روان شناسان در دهه های اخیر در بررسی اختلالات رفتاری و انحرافات به این نتیجه رسیده اند كه بسیاری از اختلالات و آسیب ها در ناتوانی افراد در تحلیل صحیح و مناسب از خود و موقعیت خویش ، عدم احساس كنترل ، و كفایت شخصی جهت رویارویی با موقعیت های دشوار و عدم آمادگی برای حل مشكلات و مسائل زندگی به شیوه مناسب ، ریشه دارد . بنابراین با توجه به تغییرات و پیچیدگی های روز افزون جامعه و گسترش روابط اجتماعی ، آماده سازی افراد به خصوص نسل جوان جهت رویارویی با موقعیت های دشوار امری ضروری به نظر می رسد . در همین راستا روان شناسان با حمایت سازمان های ملی و بین المللی ، جهت پیشگیری از بیماریهای روانی و ناهنجاریهای اجتماعی آموزش مهارت های زندگی را در سراسر جهان و در سطح مدارس آغاز نموده اند . ( طارمیان و همكاران 1378 ، ص 14 )
آنچه امروزه تحت عنوان مهارت های زندگی مشهود است تنها حاصل كار پژوهشگران عصر حاضر نیست بلكه بسیاری از این مهارتها در لابلای تعالیم الهی بخصوص در قرآن و احادیث معصومین بیان شده است . به طوری كه تلاش برای برقراری ارتباط مفید و مؤثر با دیگران ، خودشناسی و توجه به ارزشها كه از فصول اساسی درس مهارتهای زندگی است به كرات در قرآن ، نهج البلاغه ، و صحیفه سجادیه و احادیث منقول از سایر معصومین مورد تأكید قرار گرفته است . ( همان منبع ص 45 )
هدف اصلی سازمان بهداشت جهانی از ایجاد طرح مهارت های زندگی در زمینه بهداشت روانی این است كه جوامع مختلف در سطوح جهان نسبت به گسترش ، به كارگیری و ارزیابی برنامه آموزش مهارتهای زندگی را متمركز بر رشد توانائی های روانی مانند حل مسئله ، مقابله با هیجانات ، خود آگاهی ، سازگاری اجتماعی و كنترل استرس بین كودكان و نوجوانان است اقدام نمایند . ( ناستاسیا 1998 مقاله )
با توجه به نقش مهم مدارس در تأمین بهداشت روانی دانش آموزان ، برنامه آموزش مهارتهای زندگی روش مؤثری در جهت رشد شخصیت سالم دانش آموزان و تأمین و حفظ بهداشت روانی دانش آموزان تلقی می شود . به این ترتیب مدارس به جای این كه تنها بر افزایش عملكرد تحصیلی دانش آموزان تمركز نمایند باید بر تأمین و حفظ روان آنان نیز تأكید نمایند و اقدامات لازم را به منظور تحقق هدف مذكور انجام دهند چرا كه اگر هدف فوق تحقق یابد بسیاری از مشكلات تحصیلی و آموزشگاهی نیز خود به خود كاهش می یابند . ( همان منبع )
بیـان مسئله و سـؤالات پـژوهش
رشد انسان در زمینه های روانی ، اجتماعی ، جسمانی ، جنسی ، شغلی ، شناختی ، الگو ( خود ) اخلاقی و عاطفی صورت می گیرد هر یك از زمینه ها نیازمند مهارت و توانایی می باشد . در واقع می توان گفت كه تكامل مراحل رشدی وابسته به مهارتهای زندگی است . زمانی كه افراد مهارت های زندگی اساسی را كسب نمایند در عملكرد بهینه خود پیشرفت می كنند . آموزش مهارتهای زندگی نقش اساسی را در بهداشت روانی ایفا می كند و البته زمانی كه در یك مقطع رشدی مناسب ارائه شود نقش برجسته تری خواهد داشت . به طور تعیین می توان گفت كه بسیاری از نوروزها و سایكوزها ناشی از نقص در رشد مهارت های زندگی اساسی است . در واقع آموزش مهارت های زندگی نقش درمانی دارد . ( گتیتر ، گازدا و داردن ، 1996 مقاله )
همان گونه كه بروكز ( 1984 ) اشاره كرده است رویكرد مهارت های زندگی یك چهارچوب سازمان یافته ای را برای مراكز مشاوره و بهداشت روانی فراهم می كند و یك عنصر آموزشی یكسوی و مهم برای مدارس ابتدایی و دبیرستان می باشد .
حال با در نظر گرفتن هدف كلی این پژوهش سئوالاتی در همین راستا مطرح می شوند :
- آیا بین افسردگی كسانی كه آموزش مهارت زندگی را دیده اند با آن هایی كه این آموزش ها را ندیده اند تفاوت وجود دارد ؟
- آیا بین شكایات جسمانی كسانی كه آموزش مهارت زندگی را دیده اند با آن هایی كه این آموزش ها را ندیده اند تفاوت وجود دارد ؟
- آیا بین وسواس ـ اجبار كسانی كه آموزش مهارت زندگی را دیده اند با آن هایی كه این آموزش ها را ندیده اند تفاوت وجود دارد ؟
- آیا بین حساسیت در روابط بین فردی كسانی كه آموزش مهارت زندگی را دیده اند با آن هایی كه این آموزش ها را ندیده اند تفاوت وجود دارد ؟
- آیا بین اضطراب كسانی كه آموزش مهارت زندگی را دیده اند با آن هایی كه این آموزش ها را ندیده اند تفاوت وجود دارد ؟
- آیا بین پرخاشگری كسانی كه آموزش مهارت زندگی را دیده اند با آن هایی كه این آموزش ها را ندیده اند تفاوت وجود دارد ؟
- آیا بین خوبی كسانی كه آموزش مهارت زندگی را دیده اند با آن هایی كه این آموزش ها را ندیده اند تفاوت وجود دارد ؟
- آیا بین افكار پارانوئیدی كسانی كه آموزش مهارت زندگی را دیده اند با آن هایی كه این آموزش ها را ندیده اند تفاوت وجود دارد ؟
- آیا بین روان پریشی كسانی كه آموزش مهارت زندگی را دیده اند با آن
هایی كه این آموزش ها را ندیده اند تفاوت وجود دارد ؟
قوانین ارسال دیدگاه در سایت