پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه آموزش مهارت های زندگی
پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه آموزش مهارت های زندگی
این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق آموزش مهارت های زندگی را در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می دهد.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۶۸ |
حجم | ۲۱۱ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری آموزش مهارت های زندگی عنوان این پژوهش می باشد که در ان به مبانی نظری و پیشینه تحقیق می پردازیم.
پژوهشهای بسیاری نشان داده است که بسیاری از مشکلات بهداشتی و اختلالات روانی عاطفی، ریشههای اجتماعی دارد.علاوه بر این ناتوانی در بیان احساسات و فقدان مهارت های همدلی و مشکلات فردی مانند سوءمصرف مواد، بزهکاری، بی بند و باری جنسی، رفتارهای ضداجتماعی و خشونت میدانند. لذا سازمان بهداشت جهانی به منظور ارتقای سطح بهداشت روانی و پیشگیری از آسیبهای روانی اجتماعی، برنامهای را به عنوان آموزش مهارت های زندگی تدارک دید. از آنجا که مدرسه نهادی قوی تراز خانواده محسوب میشود و میتواند اثرات عمیقی بر کودکان در خانوادهها و حتی اجتماع داشته باشد محیطهایی که باید در آن موفق گردند افزایش مییابد.
برای مثال یک کودک فقط به پیروزی و موفقیت در محیط خانوادگی نیازمند است درحالی که نوجوان باید بتواند در محیط خانوادگی، مدرسه و همسایگی موفق شود محیطها از فردی به فرد دیگر تغییر میکند. بنابراین تعاریف معانی موفقیت و کامیابی در افراد مختلف متفاوت خواهد بود. این نکته به تنوع محیط برمیگردد. افراد در یک محیط یکسان از هم متفاوتند و این مسئله از مهارت ها، منابع و فرصتها ناشی میشود .بابادی؛(۱۳۸۱) بنابراین نیاز به مهارت های زندگی همه ی افراد در سنین و گروههای مختلف قومی، نژادی، وضعیت اقتصادی- اجتماعی متفاوت است. مهارت های زندگی را نمیتوان به صورت مفصل آموزش داد. این مهارت-ها از طریق آموزش مهارت های عملی و اثبات تجربی و تمرین نظارتی یاد گرفته میشود.
ویچراسک ؛(۲۰۰۰)، نشان میدهدکه آموزش مهارت های زندگی موجب ایجاد و افزایش عزت نفش میشود. عزت نفس نیز انعطاف پذیری در مقابل تغییرات را افزایش میدهد و نگرشهای مثبت در جهت پیشرفت احساس خودکفایی را تقویت میکند.
فهرست مطالب
فصل دوم مبانی نظری و پیشینه تحقیق آموزش مهارت های زندگی
۱-۲ مقدمه 11
۲-۲ تاریخچه ی آموزش مهارتهای زندگی در جهان 12
۳-۲ تاریخچه ی آموزش مهارتهای زندگی در ایران 12
۴-۲ تعریف سازمان بهداشت جهانی از مهارت های زندگی 13
۵-۲ طبقه بندی بین المللی مهارتهای زندگی 13
۵-۱-۲ مهارت عمومی، اصلی یا مشترک 14
۵-۲-۲ مهارت های خاص یا غیرمشترک 14
۶-۲ کاربرد مهارتهای زندگی(ارتباط مؤثر و جرأتمندی) 16
۷-۲ اهداف آموزش مهارت های زندگی 16
۸-۲ انواع مهارت های زندگی 17
۹-۲ نقش مهارت های زندگی در ارتقای بهداشت روان 19
نمودار شکل یک پنج حوزه اصلی مهارت های زندگی 19
۱۰-۲ مهارت ارتباط مؤثر 19
۱۱-۲ تعریف ارتباط 20
۱۲-۲ ضرورت و اهمیت ارتباطات 20
۱۳-۲ اصول و مقررات ارتباطات بین فردی 21
۱۴-۲ عناصر اصلی ارتباط 21
۱۵-۲ عوامل مؤثر در شروع ارتباط 21
۱۶-۲ موانع ارتباط 22
۱۷-۲ مهارت جرأتمندی 22
۱۸-۲ قدرت ابراز وجود 23
۱۹-۲ اهمیت مهارت جرأتمندانه 25
۲۰-۲ شیوه های آموزش مهارت های زندگی 26
۲۱-۲ اجرای برنامه ی آموزش مهارت های زندگی 28
نمودار شکل دوآثارمختلف آموزش مهارت های زندگی در طی زمان 28
۲۲-۲ سازگاری و ناسازگاری 28
۲۳-۲ تعاریف در حیطه سازگاری اجتماعی 29
۲۴-۲ تحلیل فرآیند سازگاری اجتماعی 32
۲۵-۲ علائم بالینی اختلالات سازگاری 33
۲۶-۲ انواع ناسازگاری 33
۲۶-۲-۱ گروه اول ناسازگاران اجتماعی 33
۲۶-۲-۲ گروه دوم ناسازگاران حسی و حرکتی 34
۲۶-۲-۳ گروه سوم ناسازگاران ذهنی و عقلی 34
۲۷-۲ بهداشت روان و سازگاری 34
۲۸-۲ ملاک و معیارسازگاری 34
۲۹-۲ عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی 35
۲۹-۲-۱ عوامل فردی 35
۲۹-۲-۲ هوش 35
۲۹-۲-۳ عوامل خانوادگی 36
۲۹-۲-۴ عوامل اجتماعی 37
۲۹-۲-۵ رسانه های گروهی 37
۲۹-۲-۶ گروه همسالان 37
۲۹-۲-۷ عوامل مذهبی و اخلاقی 38
۳۰-۲ سازگاری با دانشگاه 38
۳۱-۲ مبانی نظری 40
۳۱-۲-۱ نظریه های روانشناسی 40
۳۱-۲-۱-۱ نظریه ی اریکسون 40
۳۱-۲-۱-۲ نظریه ی روانشناسی فردی آدلر 41
۳۱-۲-۱-۳ نظریه ی بین فردی سالیوان 42
۳۱-۲-۲ نظریه های جامعه شناسی 44
۳۱-۲-۲-۱ نظریه ی ناهنجاری دورکیم 44
۳۱-۲-۲-۲ نظریه ی ناهنجاری مرتون 45
۳۱-۲-۲-۳ نظریه ی کنش اجتماعی ماکس وبر 46
۳۱-۲-۳ نظریه های مددکاری اجتماعی 47
۳۱-۲-۳-۱ نظریه ی توانمند سازی مدافعه 47
۳۱-۲-۳-۲ نظریه ی سلامت اجتماعی کییز 47
نمودار شکل سه مدل پنج عاملی کییز 48
۳۱-۲-۳-۳ نظریه ی مددکاری اجتماعی شناختی- رفتاری 49
نمودار شکل چهار الگوی عمومی مورد استفاده در تئوری شناختی – رفتاری 49
۳۱-۲-۳-۳ نظریه ی یادگیری اجتماعی 50
۳۱-۲-۴ دیدگاه ها و مکاتب 50
۳۱-۲-۴-۱دیدگاه روان تحلیل گری 50
۳۱-۲-۴-۲دیدگاه علوم رفتاری 51
۳۱-۲-۴-۳ دیدگاه زیستی- روانی- اجتماعی 52
۳۱-۲-۴-۴ سازگاری اجتماعی در مکتب انسان گرایی 52
۳۲-۲ پیشینه ی پژوهش در خارج ازکشور 53
۳۳-۲ پیشینه ی پژوهش در داخل ازکشور 55
۳۴-۲ چارچوب نظری 57
۳۵-۲ مدل نظری 58
نمودارشکل پنج مدل نظری نحوه ی آموزش مهارت های زندگی(ارتباط مؤثر و جرأتمندی) 58
۳۶-۲ سئوالهای تحقیق 59
۳۷-۲ فرضیه های اصلی پژوهش 59
۳۸-۲ فرضیه های فرعی پژوهش 59
یشینه تحقیقاتی
پیشینه داخلی
پیشینه خارجی
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت