پیشینه پژوهش و چارچوب نظری در مورد مهارت های اجتماعی
پیشینه پژوهش و چارچوب نظری در مورد مهارت های اجتماعی
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت های اجتماعی که در آن به بررسی (چارچوب) ادبیات نظری و پیشینه نظری پژوهش در تحقیقات داخلی و خارجی می پردازیم.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۶۹ |
حجم | ۳۷۱ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مهارت های اجتماعی عنوان نوشتار برای فصل دوم پایان نامه می باشد.
در یک برداشت کلی مهارتهای اجتماعی، مهارتهای هستند که در حین تعامل بین فردی با افراد دیگر به کار میروند. فیلیپس (1978) پس از بررسی تعدادی از رویکردهای مربوط به تحلیل مهارتهای اجتماعی نتیجه میگیرد، کسی دارای مهارتهای اجتماعی است که با دیگران به گونهای ارتباط برقرار کند که بتواند به حقوق، خواستهها، رضایت خاطر و یاانجام وظایف دیگر خود در حد معقولی دست یابد، بیآنکه حقوق، خواستهها، رضایت خاطر و یا وظایف دیگران را نادیده بگیرد و با امیدواری بتواند در این موارد مبادلهای باز و آزاد با دیگران داشته باشد این تعریف به عناصر عمده برخوردهای اجتماعی بر حسب عمل متقابل شرکتکنندگان اهمیت میدهد و تمرکز آن به جای آنکه بر خود مهارتهای اجتماعی باشد، بر پیامد مهارتها است. هر چند فیلیپس خاطر نشان میکند« دانستن چگونه رفتار کردن در وضعیتهای گوناگون» بخشی از مهارت اجتماعی است.
سگرین و دیلارد (۱۹۹۳، به نقل از هارجی، ۱۳۸۰) تعریف مشابهی ارائه میدهند: «مهارت اجتماعی عبارت است از توانایی دست یابی صحیح و مناسب به اهداف». کامبز و اسلابی (۱۹۹۷) مهارتهای اجتماعی را توانایی تعامل با دیگران در یک زمینه اجتماعی و به صورت خاصی که مورد پذیرش و ارزش اجتماعی باشد و در همان زمان موجب فایده شخص، فایده/ دو طرفه و فایده طرف مقابل شود، تعریف کرده است. در برخی تعاریف به تقویت کنندهها یا واکنشهای مثبت و منفی دیگران به عنوان یکی از عوامل رفتارهای ماهرانه توجه شده است چنان که (لیبت ولوینسون، ۱۹۷۳، به نقل از هنر کار) مهارتهای اجتماعی را تواناییهای پیچیده جهت به حداکثر رساندن میزان تقویتهای مثبت و به حداقل رساندن میزان تنبیه از دیگران تعریف کردهاند. رشا و آشر (۱۹۹۱) به نقل از فتحی، ۱۳۷۸) مهارتهای اجتماعی را شامل رفتارهایی دانستهاند که در تعامل موفق و مناسب با دیگران به کار میرود و این مهارتها با داشتن پایه در شناخت اجتماعی از قبیل ادراک اجتماعی و استدلال اجتماعی ظهور مییابند.
فهرست مطالب
تعریف نظری مهارت های اجتماعی
تعریف عملیاتی مهارت های اجتماعی
فصل دوم چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مهارت های اجتماعی
۲-۵ مهارتهای اجتماعی 20
۲-۵-۱ فرآیند ارتباط اجتماعی 20
۲-۵-۲ مفهوم مهارتهای اجتماعی 20
۲-۵-۳ تعریف مهارتهای اجتماعی 22
۲-۵-۴ ویژگیهای مهارتهای اجتماعی 24
۲-۵-۵ شش ویژگی عمده مهارتهای اجتماعی 25
۲-۵-۶ طبقهبندی مهارتهای اجتماعی از نظر کارکرد 26
۲-۵-۷ فرایندهای عاطفی و شناختی در مهارت اجتماعی 27
۲-۵-۷-۱ مهارتهای اجتماعی مربوط به عواطف 28
۲-۵-۷-۲ مهارتهای مربوط به شناخت اجتماعی 28
۲-۵-۸ پیامدهای مهارتهای اجتماعی 29
۲-۶ مهارتهای اجتماعی نابینایان 30
۲-۶-۱ رشد اجتماعی در نابینایان 30
۲-۶-۲ ویژگیهای و محدودیتهای روانشناختی کودکان نابینا 31
۲-۶-۳ تأثیر اختلال بینایی در فرآیندهای تحول روانی 35
۲-۶-۴ خصوصیات افراد با ناتوانی اجتماعی 38
۲-۶-۵ سازگاری اجتماعی افراد دارای نقص بینایی و عوامل موثر بر آن 40
۲-۶-۶ عوامل مؤثر در سازگاری نابینایان 43
۲-۶-۷ اهمیت مهارتهای افراد آسیب دیده بینایی 45
۲-۷ شیوههای آموزش مهارتهای اجتماعی 46
۲-۸ پیشینه و تاریخچه موضوع تحقیق 49
۲-۸-۱ تحقیقات انجام شده پیرامون در خارج از کشور 49
۲-۸-۲ تحقیقات انجام شده در ایران 51
یشینه تحقیقاتی
پیشینه داخلی
پیشینه خارجی
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت