چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تیزهوشی
چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تیزهوشی
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق تیزهوشی که در آن به بررسی (چارچوب) ادبیات نظری و پیشینه نظری پژوهش در تحقیقات داخلی و خارجی می پردازیم.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۷۰ |
حجم | ۷۱ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تیزهوشی عنوان نوشتار برای فصل دوم پایان نامه می باشد.
طبق تعریف فیدلر (1999) کودکان و نوجوانانی که شواهدی از ظرفیت بالای عملکرد در زمینه هایی همچون هوش، خلاقیت ظرفیت هنری و رهبریت یا در رشته های خاصی از تحصیل از خود نشان می دهند، نیازمند خدمات یا فعالیت هایی هستند که به طور معمول مدارس عرضه نمی کنند تا به طور کامل چنین ظرفیت هایی را رشد و توسعه دهند. متناوباً، گالاگر (2000) تعریف ذیل را به صورت تعریف که اکثراً پذیرفته اند و تعریفی جامع و به روز از استعداد است را توضیح داد: کودکان و نوجوانان دارای نبوغ بر جسته توان بالقوه ای را برای انجام سطوح بالایی از موفقیت و پیشرفت نشان می دهند، هنگامی که با افراد دیگر هم سن خود، دارای تجربه ای مشابه خود یا محیطی مشابه خود مقایسه شوند.
این کودکان و نوجوانان ظرفیت بالای عملکردی را در زمینه های هوش و ذکاوت، خلاقیت و یا هنری از خود نشان می دهند دارای ظرفیت رهبری غیر معمول هستند یا در زمینه های خاص تحصیلی برتری و تفوق دارند. آن ها نیازمند خدمات یا فعالیت هایی هستند که به طور معمول توسط مدارس ارائه نمی شود. قریحه ها و استعدادهای برجسته در کودکان و نوجوانان تمام گروه های فرهنگی در سراسر لایه های اقتصادی و در تمام زمینه های تلاش انسانی یافت می شوند.
نتایج برخی تحقیقات داخلی نشان می دهد که سطح سلامت روان دربین دانش آموزان دبیرستان های تیزهوشان بالاتر از دانش آموزان مدارس عادی است(حق شناس و همکاران، ۱۳۸۵). جلیلوند و اژه ای (۱۳۷۴) درپژوهشی بر روی دانش آموزان دبیرستان های شهر تهران نشان دادند که محیط های آموزشی مربوط به تیزهوشان و عادی می تواند در پرورش ویژگی های شخصیتی (مورد سنجش به وسیله پرسشنامه شانزده عاملی کتل ) تفاوت ایجاد کند و این تفاوت مستقل از جنسیت نیز می باشد. این پژوهش نشان داده است که محیط آموزشی می تواند ویژگی های شخصیتی متفاوتی رامستقل از هوش ایجاد کند.
فهرست مطالب
فصل دوم مبانی نظری و پیشینه تحقیق تیزهوشی
گفتار اول: تیزهوشی 7
چند تعریف از استعداد (تیزهوشی) 7
تاریخچه ی تیزهوشی و بااستعدادی 8
خصوصیات و ویژگی های مرتبط با افراد با استعداد 11
جدول (۲-۱) مقایسه دانش آموزان خوب و دانش آموزان با استعداد(زابوس،۱۹۸۹، صفحه ۹۸) 12
تیز هوشی در اقلیت های نژادی و دختران 14
تاب آوری (رزیلنسی) در تیزهوشان 14
تناقضات مربوط به ارائه آموزش خاص برای افراد با استعداد و تیزهوش 16
نظریه های جاری در مورد هوش، استعداد و برنامه ریزی آموزشی 22
اثر برنامه های مختلف بر دانش آموزان با استعداد 26
جدول (۲-۲) مزایا و معایب برنامه های مختلف برای افراد با استعداد(دلکورت و همکاران، ۱۹۹۴، صفحه ۴۹) 30
گفتار دوم: پیشینه پژوهش 33
تحقیقات انجام شده در خارج از کشور 33
تحقیقات انجام شده ی داخلی 36
منابع 47
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت