چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مهارت های زندگی
چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مهارت های زندگی
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت های زندگی که در آن به بررسی (چارچوب) ادبیات نظری و پیشینه نظری پژوهش در تحقیقات داخلی و خارجی می پردازیم.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۸۴ |
حجم | ۲۱۱ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مهارت های زندگی عنوان نوشتار برای فصل دوم پایان نامه می باشد.
سازمان بهداشت جهانی؛(۲۰۰۰)، مهارت های زندگی را در قالب تصمیم گیری، حل مسئله ، تفکر خلاق، تفکر نقادانه(تحلیل آثار فرهنگی، اجتماعی، نگرشها و رفتارهای زیر سئوال بردن نابرابریها، بیعدالتیها، نگرشهای کلیشهای و تعمق در امور و ارزیابی نقشهای اجتماعی و مسئولیتها) ارتباطات مؤثر ، مهارت های روابط درونی ، خودآگاهی ، مقابله با هیجان ، مقابله با استرس ، ایجاد هدف ، ابراز وجود (جرات ورزی) و چشم پوشی تعریف کرد.
بروکس با استفاده از نتایج یک مطالعه ی ملی و پیوند با نظریه پردازان رشد از قبیل اریکسون ، ۱۹۶۳، هاوینگهورث ، ۱۹۷۲، کلبرگ ، ۱۹۷۳ مهارت های زندگی را در چهارطبقه کلی طبقه بندی کرد. هر یک از این طبقه بندیها لیست جامعی از توصیفگرها برای هر مرحله ی زندگی (دوران کودکی، نوجوانی و بزرگسالی)دارد. مهارت های زندگی در زمینه ی خانواده، مدرسه، محل کار و جامعه رشد میکند و به کار میرود. این طبقه بندی جامع از مهارت های زندگی اولین طبقه بندی مهارت های زندگی بر پایه ی یک دلیل منطقی مربوط به رشد است.جمالی؛(۱۳۹۰)
مهارت های زندگی کاربردهای زیادی دارند از جمله:
الف) افزایش سلامت روانی و جسمانی
۱- تقویت اعتماد به نفس و احترام به خود
۲- تجهیزات اشخاص به ابزار و روشهای مقابله با استرسهای محیطی و روانی
۳- کمک به تقویت و توسعه ی ارتباطات دوستانه و سالم
۴- ارتقای سطح رفتارهای سالم و مفید اجتماعی
ب) پیشگیری از مشکلات روانی، رفتاری و اجتماعی از جمله:
۱- مصرف سیگار و مواد مخدر
۲- بروز اختلالات روانی و مشکلات روانی- اجتماعی
۳- خودکشی در نوجوانان و جوانان
۴- رفتارهای خشونت آمیز
۵- شیوع ایدز
۶- بیبند وباری جنسی
۷- افت عملکرد تحصیلی
فهرست مطالب
فصل دوم پیشینه تحقیق و مبانی نظری آموزش مهارت های زندگی
۱-۲ مقدمه 11
۲-۲ تاریخچه ی آموزش مهارتهای زندگی در جهان 12
۳-۲ تاریخچه ی آموزش مهارتهای زندگی در ایران 12
۴-۲ تعریف سازمان بهداشت جهانی از مهارت های زندگی 13
۵-۲ طبقه بندی بین المللی مهارتهای زندگی 13
۵-۱-۲ مهارت عمومی، اصلی یا مشترک 14
۵-۲-۲ مهارت های خاص یا غیرمشترک 14
۶-۲ کاربرد مهارتهای زندگی(ارتباط مؤثر و جرأتمندی) 16
۷-۲ اهداف آموزش مهارت های زندگی 16
۸-۲ انواع مهارت های زندگی 17
۹-۲ نقش مهارت های زندگی در ارتقای بهداشت روان 19
نمودار شکل یک پنج حوزه اصلی مهارت های زندگی 19
۱۰-۲ مهارت ارتباط مؤثر 19
۱۱-۲ تعریف ارتباط 20
۱۲-۲ ضرورت و اهمیت ارتباطات 20
۱۳-۲ اصول و مقررات ارتباطات بین فردی 21
۱۴-۲ عناصر اصلی ارتباط 21
۱۵-۲ عوامل مؤثر در شروع ارتباط 21
۱۶-۲ موانع ارتباط 22
۱۷-۲ مهارت جرأتمندی 22
۱۸-۲ قدرت ابراز وجود 23
۱۹-۲ اهمیت مهارت جرأتمندانه 25
۲۰-۲ شیوه های آموزش مهارت های زندگی 26
۲۱-۲ اجرای برنامه ی آموزش مهارت های زندگی 28
نمودار شکل دوآثارمختلف آموزش مهارت های زندگی در طی زمان 28
۲۲-۲ سازگاری و ناسازگاری 28
۲۳-۲ تعاریف در حیطه سازگاری اجتماعی 29
۲۴-۲ تحلیل فرآیند سازگاری اجتماعی 32
۲۵-۲ علائم بالینی اختلالات سازگاری 33
۲۶-۲ انواع ناسازگاری 33
۲۶-۲-۱ گروه اول ناسازگاران اجتماعی 33
۲۶-۲-۲ گروه دوم ناسازگاران حسی و حرکتی 34
۲۶-۲-۳ گروه سوم ناسازگاران ذهنی و عقلی 34
۲۷-۲ بهداشت روان و سازگاری 34
۲۸-۲ ملاک و معیارسازگاری 34
۲۹-۲ عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی 35
۲۹-۲-۱ عوامل فردی 35
۲۹-۲-۲ هوش 35
۲۹-۲-۳ عوامل خانوادگی 36
۲۹-۲-۴ عوامل اجتماعی 37
۲۹-۲-۵ رسانه های گروهی 37
۲۹-۲-۶ گروه همسالان 37
۲۹-۲-۷ عوامل مذهبی و اخلاقی 38
۳۰-۲ سازگاری با دانشگاه 38
۳۱-۲ مبانی نظری 40
۳۱-۲-۱ نظریه های روانشناسی 40
۳۱-۲-۱-۱ نظریه ی اریکسون 40
۳۱-۲-۱-۲ نظریه ی روانشناسی فردی آدلر 41
۳۱-۲-۱-۳ نظریه ی بین فردی سالیوان 42
۳۱-۲-۲ نظریه های جامعه شناسی 44
۳۱-۲-۲-۱ نظریه ی ناهنجاری دورکیم 44
۳۱-۲-۲-۲ نظریه ی ناهنجاری مرتون 45
۳۱-۲-۲-۳ نظریه ی کنش اجتماعی ماکس وبر 46
۳۱-۲-۳ نظریه های مددکاری اجتماعی 47
۳۱-۲-۳-۱ نظریه ی توانمند سازی مدافعه 47
۳۱-۲-۳-۲ نظریه ی سلامت اجتماعی کییز 47
نمودار شکل سه مدل پنج عاملی کییز 48
۳۱-۲-۳-۳ نظریه ی مددکاری اجتماعی شناختی- رفتاری 49
نمودار شکل چهار الگوی عمومی مورد استفاده در تئوری شناختی – رفتاری 49
۳۱-۲-۳-۳ نظریه ی یادگیری اجتماعی 50
۳۱-۲-۴ دیدگاه ها و مکاتب 50
۳۱-۲-۴-۱دیدگاه روان تحلیل گری 50
۳۱-۲-۴-۲دیدگاه علوم رفتاری 51
۳۱-۲-۴-۳ دیدگاه زیستی- روانی- اجتماعی 52
۳۱-۲-۴-۴ سازگاری اجتماعی در مکتب انسان گرایی 52
۳۲-۲ پیشینه ی پژوهش در خارج ازکشور 53
۳۳-۲ پیشینه ی پژوهش در داخل ازکشور 55
۳۴-۲ چارچوب نظری 57
۳۵-۲ مدل نظری 58
نمودارشکل پنج مدل نظری نحوه ی آموزش مهارت های زندگی(ارتباط مؤثر و جرأتمندی) 58
۳۶-۲ سئوالهای تحقیق 59
۳۷-۲ فرضیه های اصلی پژوهش 59
۳۸-۲ فرضیه های فرعی پژوهش 59
یشینه تحقیقاتی
پیشینه داخلی
پیشینه خارجی
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت