ابعاد و مدلهای فرهنگ سازمانی و عوامل سازمانی تاثیرگذار بر آن
ابعاد و مدلهای فرهنگ سازمانی و عوامل سازمانی تاثیرگذار بر آن
هدف از این تحقیق بررسی ابعاد و مدلهای فرهنگ سازمانی و عوامل سازمانی تاثیرگذار بر آن می باشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۳۸ |
حجم | ۰ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | مدیریت |
توضیحات کامل
دانلود تحقیق رشته مدیریت
ابعاد و مدلهای فرهنگ سازمانی و عوامل سازمانی تاثیرگذار بر آن
مقدمه
در دو دهه اخیر، مدیریت موفق علاوه برترکیب مهارتهای فنی- انسانی و ایجاد زمینهای برای کارایی و اثربخشی، نیاز به تواناییهای جدید دیگری دارد، بههمین دلیل مدیران برای موفقیت به نگرش، طرز تلقی و ذهنیتی نیازمندند که بتواند آنها را در رویارویی و شناخت نیروهای داخل و خارج سازمان یاری دهد (رضائیان، ۱۳۷۰). موفقیت بهکارگیری شیوهها و تکنیکهای مدیریت متضمن ایجاد پلی محکم و استوار بین این روشها و فرهنگ و راه و رسم زندگی در هر جامعه و هر نظام اجتماعی است، و اگر بپذیریم که ویژگیهای فرهنگی جوامع مختلف با یکدیگر تفاوت دارد، میتوان ادعا کرد که رفتارها، عملکردها، و حتی هدف زندگی آنها نیز از تفاوتهای چشمگیری برخوردار است، بسیاری از صاحبان اندیشه، فرهنگ سازمانی را مجموعهای از نگرشها و باورهای مشترکی میدانند که بر رفتار افرد تأثیر میگذارد، و همین ویژگی موجب جدایی دو سازمان یا مؤسسه از یکدیگر میشود (میرسپاسی، ۱۳۷۶).
شرایط محیطی بهحدی پیچیده، پویا و نامطمئن شده که سازمانها نمیتوانند با تغییرات سطحی و ظاهری در ساختارها، روشها، سیستمها و… بقای بلندمدت خود را تضمین کنند. سازمانها برای مقابله با تهدیدات محیطی و استفاده از فرصتهای احتمالی، ناچارند ظرفیتها و توانمندیهای درونی خود را بشناسند، ضعفها و قوتهای فرهنگی خود را شناسایی کنند و به ترمیم و اصلاح ضعفها و تقویت قوتهای خود بپردازند (Tabrizi, 2005, 142). در یک سازمان، فرهنگ سازمانی فضایی است که موجب تمایز سازمان از دیگر سازمانها میشود و در واقع به سازمان شخصیت منحصر بهفرد میدهد و در نتیجه هویت اجتماعی هر سازمان را مشخص میکند (Ameri, Sheikhalizadeh, 2006).
۲-۱-۲) منشاء و چگونگی شکلگیری فرهنگ سازمانی
یکی از جنبههای پیچیدگی فرهنگ سازمانی نحوه ایجاد آن است. چگونه دو سازمان با زمینههای محیطی و رهبران مشابه در طی سالیان بهگونهای متفاوت عمل میکنند. چرا بهنظر میرسد بعضی اجزای فرهنگ به دفعات در برابر تغییرات پایداری میکنند و برخی دیگر از اجزاء با وجود اینکه هدف خاص و مفیدی ندارند ادامه حیات میدهند و چرا گاهی اوقات همین اجزاء با توجه به تلاش رهبران و برخی افراد برای ایجاد تغییر در آنها به همان کل باقی میمانند (ممیزاده، ۱۳۷۳، ۳۲).
فهرست
فصل دوم: ادبیات و مبانی نظری فرهنگ سازمانی
۲-۱ فرهنگ سازمانی
۲-۱-۱ مقدمه ۱۶
۲-۱-۲ منشأ و چگونگی شکلگیری فرهنگ سازمانی ۱۷
۲-۱-۳ تعریف مفهومی فرهنگ سازمانی ۱۸
۲-۱-۴ انواع فرهنگ سازمانی ۲۲
۲-۱-۵ ابعاد فرهنگ سازمانی ۲۴
۲-۱-۶ مدلهای فرهنگ سازمانی ۲۷
۲-۱-۶-۱ فرهنگ سازمانی از دیدگاه هافستد ۲۷
۲-۱-۶-۲ فرهنگ سازمانی از دیدگاه شاین ۲۸
۲-۱-۶-۳ فرهنگ سازمانی از دیدگاه هرسی- بلانچارد ۲۸
۲-۱-۶-۴ فرهنگ سازمانی از دیدگاه کویین ۲۹
۲-۱-۶-۵ فرهنگ سازمانی از دیدگاه دنیسون ۲۹
۲-۱-۷ عوامل سازمانی تأثیرگذار بر فرهنگ سازمانی ۳۴
۲-۱-۸ مدیریت فرهنگ سازمانی ۳۵
۲-۱-۹ فرهنگ در سازمانهای قدرتمدار ۳۷
۲-۱-۱۰ تحقیقات انجام شده در رابطه با فرهنگ سازمانی ۳۹
منابع
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت