مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ادبیات مبانی نظری و پیشینه تجربی تحقیق در مورد عزت نفس ۶۷ صفحه

ادبیات مبانی نظری و پیشینه تجربی تحقیق در مورد عزت نفس ۶۷ صفحه

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق عزت نفس عنوان این نوشتار است که در آن به بررسی (چارچوب) ادبیات نظری و پیشینه نظری پژوهش در تحقیقات داخلی و خارجی می پردازیم.

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۶۷
حجم ۶۸ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی

توضیحات کامل

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق عزت نفس قابل ویرایش با فرمت ورد doc بصورت جامع و کامل با ۶۷ صفحه می باشد. در بخش اول (چارچوب) ادبیات نظری عزت نفس تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق عزت نفس در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 

عزت نفس از جمله اولین موضوعاتی بوده است که روان شناسان از آغاز تا کنون در مورد آن به بحث و بررسی پرداخته اند. زمانی که راجرز  مفاهیم خود ایده ال و خود ادراک شده را مطرح کرد، همان مباحثی را مورد بررسی قرار داد که اکنون تحت عنوان عزت نفس می شناسیم. همان تمایزی که بین خود پنداره و عزت نفس قائل می شویم، بین خود ایده آل و ادراک شده قائلیم.  در واقع عزت نفس بار ارزشی دارد، یعنی فرد به قضاوت درباره خود می پردازند و با کمی اهمال می توان آن را خود ایده آل تلقی کرد، یعنی آن چه فرد تمایل دارد باشد. پس تفاوت بین واقعیت و ایده ال همان شکاف بین خود پنداره و عزت نفس است(راجرز ۱۹۵۷، به نقل از بحرینی، ۱۳۷۵).

 

 

از سوی دیگر در زمینه اهمیت عزت نفس می توان به کار مزلو  اشاره کرد که یک روان شناس انسان گرا است و نیاز به عزت نفس را پس از ارضای نیازهای زیستی، مورد تأکید قرار داده و اجزاء آن را شامل نیاز به احساس ارزشمندی، موفقیت و مسئولیت برشمرد. به عبارتی دیگر ، عزت نفس شامل اجزاء موفقیت، داشتن کفایت و دستیابی به نتایج رضایت بخش در انجام وظایف است. مازلو می گوید: همه ی افراد (به استثنای کسانی که بیمار هستند) به ارزیابی ثابت، استوار و معمولاً عالی از خودشان و احترام به خود یا عزت نفس تمایل دارند. 

 

بی اعتنایی در ارضای این نیازها موجب احساس حقارت، ضعف و درماندگی می شود که این احساسات به نوبه ی خود دلسردی و یأس ایجاد خواهند نمود. در مقابل،ارضای نیاز به عزت نفس منجر به احساسات مثبت مانند اعتماد به نفس، ارزش، قدرت، لیاقت و کفایت، مفید و موثر بودن، در جامعه می شود(مزلو، ۱۹۶۰، به نقل از بحرینی، ۱۳۷۵). احساس ارزش بخشی از خودپنداره فرد بوده و شامل تصویر فرد از خود، احساسی که نسبت به خویش تن دارد و درجه پذیرش و تأیید فرد نسبت به خویش می باشد. نوع نگرش و تصویر فرد نسبت به خود بر اساس تجاربی است که از نگرش و ارزیابی آنان نسبت به خویش تن و شخصیت خود دارد. در این میان هم سالان و گروه هم کلاسی ها اهمیت خاص دارند، چرا که به عنوان آیینه تمام نما از طریق نحوه برخورد با فرد (اعم از گفتاری یا رفتاری) ویژگی های فرد را به وی گوش زد می کند و احساس ارزشمندی با بی فایده بودن را به وی القاء می کند. 

 

 

به طور کلی هر کس در مورد ویژگی های شخصی خود برداشت و ادراک خاصی دارد که می تواند مثبت و یا منفی باشد. به ارزیابی هایی که فرد از خود می کند، عزت نفس می گویند(راجرز  1975، به نقل از بحرینی، ۱۳۷۵). در این جا این نکته مورد تأیید است که عزت نفس بار ارزشی دارد و می تواند به صورت ارزیابی منفی یا مثبت نمود پیدا کند. تعاریف دیگری نیز در این زمینه وجود دارد. عزت نفس را به عنوان درجه تصویب، تأیید، پذیرش و ارزش مندی که شخص نسبت به خود احساس می کند نیز تعریف کرده اند(بیابانگرد، ۱۳۷۲). بعضی محققان مانند کالاهان ، وارن  و کورفیکس  (1976، به نقل از بحرینی، ۱۳۷۵) اعتقاد دارند که خود پنداره و عزت نفس دو جزء متفاوتند. خود پنداره عبارت است از نحوه ادراک فرد از خود، رفتار خود و نگرش نسبت به تصورات دیگران از خود، در حالی که عزت نفس خشنودی فرد نسبت به خود پنداره را شامل می شود. 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب
۱-۶-۱-تعریف مفهومی عزت نفس
۱-۶-۲-تعریف عملیاتی عزت نفس
فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پژوهش    7
گفتار اول: عزت نفس    7
عوامل تحول عزت نفس    10
نحوه شکل گیری عزت نفس    11
جنبه های خود پنداره و عزت نفس    15
علل پیدایش عزت نفس    16
نشانه های عزت نفس    18
ارکان عزت نفس    20
رشد عزت نفس    22
ریشه و عوامل موثر بر عزت نفس    26
نقش آموزش در ارتقاء عزت نفس    27
راه های ایجاد اعتماد به نفس در دانش آموزان    28
گفتار دوم: پیشینه پژوهش    29
تحقیقات انجام شده در خارج از کشور    29
تحقیقات  انجام شده ی داخلی    32

منابع
منابع فارسی    
منابع انگلیسی


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: