مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ادبیات نظری تحقیق و پیشینه انتخاب و مدیریت پروژه، معیارها و ابزارها

ادبیات نظری تحقیق و پیشینه انتخاب ومدیریت پروژه، معیارها و ابزارها

ادبیات نظری تحقیق و پیشینه انتخاب و مدیریت پروژه، معیارها و ابزارها

دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 325 کیلو بایت
تعداد صفحات 52
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

توضیحات :

ادبیات نظری تحقیق و پیشینه انتخاب ومدیریت پروژه، معیارها و ابزارها در 52 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.

بخشی از متن :

مبانی نظری وپیشینه تحقیق انتخاب ومدیریت پروژه، معیارها و ابزارها

فصل دوم. 15

1-2 مرور ادبیات و پیشینه تحقیق. 16

2-2 چارچوب های انتخاب پروژه 18

3-2 معیارها و ابزارها 22

4-2 روش های انتخاب و اولویت بندی پروژه­ها طبق تحقیقات آرچر و قاسم زاده 22

5-2 روش های انتخاب و اولویت بندی پروژه­ها طبق تحقیقات روانشادنیا 29

6-2 روش های انتخاب و اولویت بندی پروژه­ها طبق تحقیقات دورتا و همکاران. 32

7-2 جمع بندی از تکنیک­های شرح داده شده 33

8-2 معیارها و شاخص­ها 35

9-2 اهداف مدیریت پورتفولیو طبق ادبیات.. 40

10-2 خلاصه و نتیجه گیری فصل دوم. 43

بخشی از متن:

-2 مرور ادبیات و پیشینه تحقیق:

مفاهیم مدیریت سرمایه گذاری و مدیریت پروژه

انتخاب برترین پروژه برای بسیاری از سازمانها یک مقوله مهم به حساب می آید. ابزارها برای انتخاب و مدیریت پروژه ها، یک نیازی است که به صورت گسترده در تحقیقات، توسعه، تولید و فعالیت­های بازاریابی برای شرکتهای تولیدی و بخش های دیگر مانند مهندسی، ساخت ، توسعه نرم افزاری مورد توجه قرار گرفته است. این ابزارها همچنین در بخش عمومی، دولتی، پزشکی و بخش نظامی مورد استفاده قرار می گیرند. این چنین تنوع کاربرد، متد های گوناگونی برای مدیریت پروژه ها ایجاد نموده است. هدف این بخش این است که نمونه های مهم از این متدها مورد بررسی قرار گیرد و رویکری پیشنهاد دهد که از نقاط قوت متدهای موجود برای توسعه یک استراتژی یکپارچه برای استفاده مدیران در شرایط تصمیم گیری های حساس در ارتباط با انتخاب پروژه ها استفاده کند. استراتژی سازمان در انتخاب متد متناسب با فرهنگ و محیط یک سازمان خاص، انعطاف ایجاد می کند.

در مفهوم کلی، پروژه می تواند به عنوان یک فعالیت بزرگ که از چند فعالیت به هم مرتبط تشکیل شده است و به وسیله سازمان های مختلف انجام می گیرد و دارای اهداف، برنامه و بودجه مشخصی است تعریف شود. یک فعالیت کوتاه مدت، اقدامی کوتاه مدت(از چند هفته تا چند ماه) است که توسط یک سازمان انجام می پذیرد و ممکن است با فعالیت های دیگر ترکیب شود و یک پروژه را به وجود آورد.(آرچیبلد، 1992)[1]. انتخاب برترین پروژه ها و فعالیت های مرتبط برای مدیریت پروژه های انتخاب شده در سرتاسر چرخه عمر پروژه، فعالیت های مهمی در بسیاری از سازمان ها هستند(مارتینو، 1995؛کوپر، 1993؛ مردیت و منتل، 1995)[2]

از طرفی مقدار منابع مالی و فیزیكی این پروژه ها اغلب كاملا محدود است و پروژه ها تحت مدیریت یكسان برای جذب این منابع محدود و كمیاب با یكدیگر رقابت می كنند. به همین دلیل نیاز است تا از بین پروژه های موجود به منظور پاسخ گویی اهداف سازمان، از طرقی بهترین پروژه ها انتخاب شود. بنابراین وقتی گروهی از پروژه ها ارزیابی شده و بر اساس یك سری از معیارهای خاص و ویژه اولویت بندی شوند در این صورت سازمان نتایج بهتری را از پروژه ها دریافت خواهد داشت.

گزینش پروژه های مناسب، تخصیص صحیح منابع محدود سازمان، تامین سلامت روابط سازمانی مدیران پروژه از جمله مهمترین مبانی نظری تشكیل دهنده این سیستم می باشد (زارع اشكذری، 1384).

مدیریت سبد پروژه فرایند تصمیم گیری پویایی را مهیا می سازد كه می توان در آن ارزش ها را مورد سنجش قرار داد پروژه های سازمان را اولویت بندی كرد و در نهایت منابع محدود سازمانی را برای دستیابی به اهداف كلان سازمان به درستی بین پروژه ها تخصیص داد (ابونیا عمران، 1387).

عامل اصلی درگیر در مدیریت پورتفولیو، افراد و یا همان تصمیم گیرندگان، ابزار و تكنیك ها و مدل های انتخاب، و در نهایت فرایند و یا چارچوب مورد استفاده درانتخاب پروژه ها می باشند (بهزاد ابونیا عمران، 1387).

شواهدی وجود دارد که حاکی از آن است که سازمان ها تلاش های جدی لیکن پراکنده ای برای برآورد، ارزیابی و انتخاب پروژه های بهینه انجام می دهند(داس سانتوس، 1989؛کوپر و همکاران، 1995)[3]. تحلیل پورتفولیویی از پروژه­ها نیز در سال 1990 شروع به شکوفا شدن نمود تا به عنوان ابزاری قدرتمند برای برنامه ریزی پورتفولیوی کسب و کار مورد استفاده قرار گیرد(راشل و همکاران، 1991).[4] برخی از معیارها که در فرایند انتخاب پروژه ها مد نظر قرار گرفته است شامل: اولویت ها و اهداف سازمانی، سود مالی، منابع ناملموس، در دسترس بودن منابع و سطوح ریسک است (اسنیدرجانز و سانتانام، 1993)[5].

به منظور بحث راجع به پروژه ها، نیاز است که در ابتدا خاصیت های عمومی پروژه ها را درک کنیم. ویژگی هایی که
پروژه ها دارند شامل موارد زیر است(مردیت و منتل، 1995):

  • چرخه عمر: شامل تعریف پروژه، طراحی، توسعه ، ساخت ، نصب و مراحل پس از تکمیل.
  • وابستگی ها: پروژه ها معمولا با پروژه های دیگر که ممکن است به طور همزمان در سازمان در حال انجام باشند تعامل داشته باشند.
  • یکتا بودن: هر پروژه مشخصه های منحصر به فردی دارد که یکتا بوده و نیازمند توجه ویژه می باشد.
  • رقابت: هر پروژه انتخابی بایستی برای منابع کمیاب و نیز برای توجه مدیریت در هر فاز از چرخه عمر خود با سایر پروژه ها رقابت کند.

با مرور ادبیات می توان به اهمیت مدیریت پروژه ها، ارزیابی، رتبه بندی و انتخاب پروژه ها بر اساس استراتژی پی برد. این مساله به خصوص در انتخاب پروژه های درست و پیاده سازی بخش بزرگی از مدیریت استراتژیك در سازمان مربوط می شود (سپهری و احسانفر، 1389).

با مطالعه ادبیات موضوع مقالات لاتین متوجه می شویم که هر چارچوب از سه بخش فرآیند، معیار و ابزار تشکیل شده است. در اکثر چارچوب ها، طراحی فرایند به عهده سازمان گذارده شده است و بنابراین ابتدا چارچوب های موجود تشریح و سپس معیارها و ابزار های مورد استفاده مورد بحث قرار داده می شود.

2-2 چارچوب[6] های انتخاب پروژه

در مسایلی چون بودجه بندی، تخصیص منابع و … ، لازم است نسبت به اولویت بندی اهداف استراتژیک اقدام نمود. برای اولویت بندی اهداف روش های متعددی قابل پیاده سازی است که مهمترین آنها نظرسنجی از مدیران ارشد در قالب پرسشنامه و یا تشکیل جلسات هم اندیشی می باشد. مباحث ابتدایی موجود در زمینه انتخاب سبد پروژه، منطبق كردن اهداف و استراتژی های پروژه ها با اهداف سازمانها بوده كه قابلیت استفاده در همه پروژه ها را دارد به عبارتی دیگر در این سری مقاله ها كه پشتیبانی مدیریت عالی برای تشكیل تیم كاری را عنوان نموده اند، تیم به بررسی پروژه های مختلف و تطابق آنها با استراتژی های سازمان پرداخته و پروژه هایی كه بیشتر در جهت تحقق اهداف بوده اند به صورت كاملا متمایزی مورد توجه قرار می گیرند.(انگلند و همکاران، 1999)[7].

شکل1-2 رویکرد سیستماتیک برای انتخاب پروژه ها (انگلند و همکاران، 1999)

اولین چارچوب معرفی شده مربوط به آقایان انگلند وگراهام می باشد كه در چهار مرحله به صورت زیر تشریح می شود:

الف-كارهایی كه سازمان باید انجام دهد و نیز زمان انجام آنها:

تعیین تیم مدیریتی، فهرست كردن پیشنهادات جدید و نیز پروژه های در حال اجرا، شفاف سازی و توسعه اهداف انتظاری پروژه ها با توجه به استراتژی سازمان و توانایی های موجود، دسته بندی و سازماندهی پروژه ها در محفظه های استراتژیك برای تسهیل در فرایند تصمیم گیری، مشخص نمودن یك وزن به هر عامل

ب-كارهایی كه سازمان می تواند انجام بدهد كه شامل :

جمع آوری اطلاعات پروژه ها، مواردی كه اعضای تیم پروژه به طور اساسی به بررسی و ارزیابی پروژه ها بر مبنای توانایی ها و آنالیز دیدگاه های حال و گذشته می پردازند در نتیجه بر اساس اولویت های استراتژیك، برخی پروژه های جدید حذف و نیز پروژه های در حال اجرا تصحیح و یا متوقف می شوند (غربال گری)[8] معیارهای مثل دانش فنی در مراحل بعد ارزیابی می شود، تخمین منابع مورد نیاز برای پروژه های فعلی و آتی انجام می شود.

ج- آنالیز و تصمیم گیری بر روی پروژه ها:

بر مبنای مقایسه بین منابع موجود و منابع مورد نیاز، پروژه ها آنالیز، اولویت بندی وانتخاب می شوند. تعداد مراحل غرباگری می تواند n مرحله باشد .

د-تصمیم گیری برای اجرای برنامه از طریق تامین پرسنل وتخصیص منابع صورت می پذیرد (انگلند و همکاران، 1999)

یكی از مهمترین چارچوب های حوزه مدیریت سبد پروژه توسط آقایان آرچر و قاسم زاده[9] ارائه شده است كه شامل مراحل زیر می باشد:


[1] . Archibald

[2] . Martino: cooper: Meredith and mantel

[3] . Dos santos 1989; Cooper et al

[4] . Roussel et al

[5] . schniederjans and santhanam

[6] – Framework

[7]- Englund et al

1-Screening

[9] -Archer and Ghasemzadeh

مدیریت

طراح و مدیر مارکتینگ پروژه _ خوشحال میشم که بتوانم قدمی در رشد و برطرف ساختن نیازهای شما عزیزان بردارم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: