ارزیابی تطبیقی فرهنگ سازمانی در مدارس متفاوت
ارزیابی تطبیقی فرهنگ سازمانی در مدارس متفاوت
هدف از این پژوهش بررسی مقایسه ای و تطبیقی فرهنگ سازمانی مدارس خاص با مدارس عادی مقطع راهنمایی شهرستان بندرعباس می باشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۱۱۷ |
حجم | ۲۶۳ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | مدیریت |
توضیحات کامل
این پژوهش با هدف مقایسه فرهنگ سازمانی مدیران و معلمان مدارس خاص و مدارس عادی شهرستان بندرعباس تنظیم شد. نتایج نشان داد که بین فرهنگ سازمانی مدیران و معلمان مدارس خاص و مدارس عادی تفاوت معناداری وجود ندارد. یافته های تحقیق در این زمینه با نتایج تحقیقات بیات (۱۳۷۵)، نجار (۱۳۸۹)، حسینی (۱۳۷۸)، حاجی بابایی (۱۳۷۹)، میرلطفی (۱۳۷۸) و هاموند و همکاران (۲۰۰۲) همخوانی دارد.
فرض تحقیق بر این بود که مدیران و معلمان مدارس خاص فرهنگ سازمانی مناسبتری نسبت به مدیران و معلمان مدارس عادی داشته باشند. به نظر می رسد از آنجا که مدیران و معلمان مدارس شهر بندرعباس از برنامه ها و کلاس های ضمن خدمت و بدو خدمت یکسانی برخوردار می شوند و نیز بر اساس این موضوع که مدیران و معلمان در تقسیم بندی به لحاظ اینکه تا چه میزان از شاخص های مدیریتی و فرهنگ سازمانی و شغلی برخوردار هستند مورد ارزیابی قرار نمی گیرند تفاوت معناداری بین فرهنگ سازمانی مدارس خاص و مدارس عادی وجود ندارد.
یافته های تحقیق نیز بیانگر این موضوع بود که بین مدیران و معلمان مدارس خاص در مولفه نوآوری با مدیران و معلمان مدارس عادی تفاوت معناداری وجود ندارد. یافته های تحقیق در این زمینه با نتایج حاصل از تحقیقات بیات (۱۳۷۵) و میرلطیفی (۱۳۷۸) همخوانی دارد. نتایج در تحقیقات گذشته نشان داده که هر مقدار فرهنگ یک سازمان به فرهنگ مشارکتی نزدیکتر باشد خلاقیت آن سازمان بالاتر و هر مقدار فرهنگ یک سازمانی به فرهنگ سلسله مراتبی نزدیکتر باشد خلاقیت آن سازمان پایین تر خواهد بود(بیات، ۱۳۷۵).
فهرست مطالب
چکیده ۱
فصل اول : طرح تحقیق
۱-۱- مقدمه ۲
۱-۲- بیان مساله ۳
۱-۳- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق ۵
۱-۴- اهداف تحقیق ۷
۱-۵- سوالات تحقیق ۷
۱-۶- تعریف واژه ها و اصطلاحات ۸
تعریف نظری ۸
مولفه های فرهنگ سازمانی ۹
تعریف عملیاتی ۱۰
فصل دوم : پیشینه ی تحقیق
مقدمه ۱۲
۲-۱- مبانی نظری تحقیق ۱۲
۲-۱-۱- مفهوم فرهنگ سازمانی ۱۲
۲-۱-۲- تعریف فرهنگ سازمانی ۱۳
۲-۱-۳- ویژگیهای فرهنگ سازمانی ۱۴
۲-۱-۵- عوامل و اجزا فرهنگ سازمانی: ۲۰
۲-۱-۶- چگونگی شکلگیری و تداوم فرهنگ سازمانی ۲۳
۲-۱-۷- فرآیند تغییر فرهنگ سازمانی ۲۵
۲-۲- نقش فرهنگ ۲۸
۲-۳- فــــرهنگ مشتـــرک (غالب) و پاره فرهنگ هــــا ۳۰
۲-۴- فــــرهنگ سالم و فــــرهنگ بیمار ۳۱
۲-۶- عوامل مؤثر بر فــــرهنگ سازمان ۳۵
۲-۷- انــــواع فــــــرهنگ سازمـــان ۳۷
۲-۸- الگوی نوع شخصیت مدیریت ۴۲
۲-۹- سیر تاریخی مطالعات فرهنگ سازمانی ۴۳
۲-۱۰- فرهنگ قوی و فرهنگ ضعیف ۴۶
۲-۱۱- مشخصات فرهنگ قوی و ضعیف ۴۹
۲-۱۲- تفاوت فرهنگهای قوی یا ضعیف ۵۱
۲-۱۳- روشهای تشخیص جنبههای فرهنگ ۵۳
۲-۲- پیشینه تحقیق ۵۹
فصل سوم : روش تحقیق
مقدمه ۷۰
۳-۱- روش تحقیق: ۷۰
۳-۲- جامعه آماری ۷۰
۳-۳- نمونه آماری ۷۱
۳-۴- ابزار گرد آوری اطلاعات ۷۱
۳-۷- روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات ۷۳
فصل چهارم : یافته های تحقیق
مقدمه ۷۴
۴-۱- مشخصات جمعیتی ۷۴
۴-۲- بررسی سوالات پژوهش ۷۸
فصل پنجم : نتیجه گیری
مقدمه ۸۶
۵-۱- یافته های تحقیق ۸۶
۵-۲- بحث و نتیجه گیری ۸۷
۵-۳- پیشنهادات کاربردی ۸۸
۵-۴- محدودیت های تحقیق ۸۹
فهرست جداول
جدول شماره ۱-۴ : فراوانی و درصد فراوانی جنسیت نمونه مورد پژوهش به تفکیک مدارس عادی و خاص ۷۴
جدول شماره ۲-۴ : فراوانی و درصد فراوانی تحصیلات نمونه موردپژوهش به تفکیک مدارس عادی و خاص ۷۵
جدول شماره ۳-۴ : فراوانی و درصد فراوانی رشته تحصیلی نمونه مورد پژوهش به تفکیک مدارس عادی و خاص ۷۷
جدول شماره ۴-۴ : میانگین، انحراف معیار و خطای استاندارد فرهنگ سازمانی مدارس راهنمایی خاص ۷۹
جدول شماره ۵-۴ : نتایج آزمون t یک گروهی فرهنگ سازمانی در مدارس خاص ۸۰
جدول شماره ۶-۴ : میانگین، انحراف معیار و خطای استاندارد فرهنگ سازمانی مدارس راهنمایی عادی ۸۱
جدول شماره ۷-۴ : نتایج آزمون t یک گروهی فرهنگ سازمانی در مدارس خاص ۸۲
جدول شماره ۸-۴ : میانگین، انحراف معیار و خطای استاندارد فرهنگ سازمانی درنمونه مورد پژوهش بر اساس مدارس خاص و مدارس عادی ۸۲
جدول شماره ۹-۴ : نتایج آزمون t برای گروه های مستقل نمونه مورد پژوهش در مدارس خاص و مدارس عادی ۸۳
جدول شماره ۱۰-۴ : میانگین، انحراف معیار و خطای استاندارد فرهنگ سازمانی در نمونه آماری ۸۴
جدول شماره ۱۱-۴ : نتایج آزمون Manovaمولفه های فرهنگ سازمانی در مدارس خاص و مدارس عادی ۸۵
قوانین ارسال دیدگاه در سایت