ارزیابی عملکرد مدیریت عرضه و تقاضا با روش تحلیل پوششی داده ها
ارزیابی عملکرد مدیریت عرضه و تقاضا با روش تحلیل پوششی داده ها
هدف از این پایان نامه ارزیابی عملکرد مدیریت عرضه و تقاضا نمایندگیهای فعال سایپا با روش تحلیل پوششی داده ها بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۱۲۶ |
حجم | ۹۸۷ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | مدیریت |
توضیحات کامل
دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی
ارزیابی عملکرد مدیریت عرضه و تقاضا با روش تحلیل پوششی داده ها
هدف از این پژوهش ارزیابی عملکرد مدیریت عرضه و تقاضا با روش تحلیل پوششی داده ها بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد
چکیده
صاحبنظران و محققین معتقدند که ارزیابی عملکرد موضوع اصلی در تمامی تجزیه و تحلیلهای سازمانی محسوب میشود و تصور سازمانی که شامل ارزیابی و اندازهگیری عملکرد نباشد، عملاً غیرممکن به نظر میرسد. امروزه مدیریت خرید و عرضه در عملکرد عملیاتی و مالی به طور فزایندهای مهم است. فشارهای رقابتی روزافزون در سرتاسر جهان، شرکتها را وادار میسازد تا به دنبال خریدهای مطمئن و کم هزینه باشند. از آنجا که تهیه و تدوین شاخصهای مناسب جهت سنجش عملکرد در شیوه ارزیابی و در نیل به اهداف نقش بسزایی دارد، مدل تحلیل پوششی دادهها به عنوان یکی از شناختهشدهترین روشهای اندازهگیری کارایی و ارزیابی عملکرد سازمانها میتواند مثمر ثمر باشد.
در این راستا پژوهش حاضر باهدف ارزیابی عملکرد مدیریت عرضه و خرید، با استفاده از رویکرد DEA و به صورت مطالعه موردی در نمایندگیهای سایپا صورت پذیرفته است. در این رابطه مطالعه ادبیات تحقیق در باب ارزیابی عملکرد، عرضه و خرید و مدیریت آن و همچنین تصمیمگیریهای چندشاخصه، منجر به شناسایی و انتخاب تکنیک تحلیل پوششی دادهها شده و در این راستا، مدل (سارانگا و موسر، ۲۰۱۰)، و شاخصهای مرتبط با آن مشخص گردیده است و در جهت جمعآوری دادههای لازم برای سنجش متغیرها از دادههای واقعی، چکلیستها و مصاحبه با کارشناسان مرتبط استفادهشده است. در این پژوهش ۱۴ نمایندگی به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیده و با دو متغیر ورودی(تعداد خریداران استراتژیک و تعداد تأمینکنندگان)و دو متغیر خروجی(درآمد ناخالص و سود ناخالص) کارایی مدیریت عرضه و خرید در هر کدام از آنها نسبت به یکدیگر مورد مقایسه قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهند که نمایندگیهای انزلی و آستانه با توجه به میزان ورودی و خروجیهای تعیینشده در مدل، بالاترین سطح عملکرد را داشتهاند و در نقطه مقابل نمایندگیهای رشت و سیاهکل پایینترین جایگاه را به خود اختصاص دادهاند.
کلید واژهها : ارزیابی عملکرد، مدیریت عرضه، مدیریت خرید، تحلیل پوششی داده ها
بیان مسئله
با توجه به شدت رقابت کنونی، شرکتها مجبور به پاسخگویی سریع و دقیق به نیازهای مشتریان هستند تا از این طریق با جلب رضایت آنها، موفقیتهای خود را در بازارهایشان حفظ و بهبود بخشند. در این شرایط نقش تامین کنندگان و مباحث مرتبط با آنها در مدیریت زنجیره تامین کنندگان از اهمیت فراوانی برخوردار گشته است. امروزه مدیریت خرید و عرضه در عملکرد عملیاتی و مالی به طور فزایندهای مهم است. فشارهای رقابتی روزافزون در سرتاسر جهان، شرکتها را وادار میسازد تا به دنبال خریدهای مطمئن و کم هزینه است و جهت نجات از رکود اقتصادی از طریق برتری عملیاتی، هزینهها را کاهش دهند. امروزه یکی از بخشهای اصلی هزینهها صرف خرید میشود که به طور میانگین ۴۰ تا ۷۰% از ظرفیت فروش شرکت را نشان میدهد و از این رو حوزه بزرگی برای ایجاد مزیتهای رقابتی، ارائه میدهد. بنابراین نقش امروزی مدیریت خرید و عرضه از یک فعالیت دفتری صرف به یک قابلیت با توانایی ساخت، توسعه و مدیریت پایگاه عرضه هم راستا با اهداف شرکت تبدیل شده است. به منظور توسعه این قابلیتها، سازمانها بهترین شیوهها را در استخدام و تربیت نیروی کار را در مورد مدیریت عرضه و خرید را دنبال میکنند (سارانگا و موسر، ۱۹۷:۲۰۱۰).
در سالهای اخیر، بسیاری از شرکتها، با هدف کاهش هزینهها به دنبال یافتن منابع مواد خام و سایر تدارکات در سراسر جهان هستند، کانالهای توزیع و انتخاب و ارزیابی عملکرد تامین کنندگان مناسب در بین این کانالها با توجه به محیط رقابتی امروزه بازارها، به ویژه در بازارهای صنعتی باعث شده تا زنجیره تامین کالاهای صنعتی و انتخاب تامین کنندگان مناسب از اهمیت ویژهای برخوردار باشد. در نتیجه نقش مدیریت عرضه و خرید به طور قابلملاحظهای گسترشیافته و تأثیر آن بر عملکرد شرکتها توجه قابلملاحظهای از مدیران ارشد و مطالعات دانشگاهی را به خود اختصاص داده است (ایلرام و همکاران، ۲۰۰۲).
از آنجا که تهیه و تدوین شاخصهای مناسب جهت سنجش عملکرد و استفاده از الگوی مناسب در شیوه ارزیابی و در نیل به اهداف نقش بسزایی دارد، مدل تحلیل پوششی دادهها به عنوان یکی از شناختهشدهترین روشهای اندازهگیری کارایی و ارزیابی عملکرد سازمانها میتواند مثمر ثمر باشد و نقصان روشهای ارزیابی عملکرد فعلی را مرتفع کند مدل تحلیل پوششی دادهها میتواند تصویر جامعی از عملکرد سازمانها ارائه کند.
فهرست مطالب
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق
۱-۱ مقدمه 3
۱-۲بیان مسئله 4
۱-۳ اهمیت و ضرورت تحقیق 5
۱-۴ هدف تحقیق 5
۱-۵ فرضیه تحقیق 6
۱-۶ سؤال تحقیق 6
۱-۷ چارچوب نظری تحقیق 6
۱-۷-۱ تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 7
۱-۷-۱-۱ محرکهای عملکرد مدیریت عرضه و خرید 7
۱-۷-۱-۲ خروجی عملکرد شرکت 7
۱-۸ روش گردآوری اطلاعات 7
۱-۹ قلمرو تحقیق 7
۱-۹-۱ قلمرو موضوعی 7
۱-۹-۲ قلمرو مکانی 7
۱-۹-۳ قلمرو زمانی 7
۱-۱۰ جامعه آماری 8
۱-۱۱ نمونه آماری 8
۱-۱۲ تعریف واژهها و اصطلاحات تخصصی 8
۱-۱۲-۱ارزیابی عملکرد 8
۱-۱۲-۲ واحدهای تصمیمگیری 8
۱-۱۲-۳ تحلیل پوششی داده 8
۱-۱۲-۴ نهادهها 8
۱-۱۲-۵ ستاندهها 9
۱-۱۲-۶ بازده به مقیاس 9
۱-۱۳ فرآیند اجرای تحقیق 9
۱-۱۴ جمعبندی 10
فصل دوم: ارزیابی عملکرد
۲-۱ ارزیابی عملکرد 13
۲-۱-۱ مقدمه 13
۲-۱-۲ تاریخچه ارزیابی عملکرد 13
۲-۱-۳ تعریف ارزیابی عملکرد 14
۲-۱-۴ اهمیت و ضرورت ارزیابی عملکرد 15
۲-۱-۵ فرآیند ارزیابی عملکرد 16
۲-۱-۶ انواع مدلهای ارزیابی عملکرد 18
۲-۱-۶-۱ مدل اسکور 18
۲-۱-۶-۲ مدل تعالی عملکرد سازمانی اروپا 18
۲-۱-۶-۳ مدل کارت امتیازی متوازن 19
۲-۱-۶-۴ مدل ارزیابی عملکرد ۳۶۰ درجه 19
۲-۱-۶-۵ مدل برتری سازمانی 20
۲-۱-۶-۶ مدل تحلیل پوششی دادهها 20
۲-۱-۷ ویژگیهای یک مدل مناسب برای ارزیابی 20
۲-۲ مقدمه 22
۲-۲-۱ مدیریت خرید 23
۲-۲-۱-۱چه کالایی باید خرید شود؟ 24
۲-۲-۱-۲چقدر باید خرید کرد؟ 24
۲-۲-۱-۳ چه موقع باید خرید نمود؟ 25
۲-۲-۱-۴ از کجا باید خرید شود؟ 25
۲-۲-۱-۵ با چه نرخی باید خرید کرد؟ 25
۲-۲-۲ مدیریت(زنجیره) عرضه(تأمین) 26
۲-۲-۳ مدیریت عرضه و خرید 27
۲-۲-۴ اهمیت عملکرد مدیریت عرضه و خرید 28
۲-۲-۵ تأثیر مدیریت عملکرد مدیریت عرضه و خرید در عملکرد مالی شرکتها 29
۲-۲-۵-۱ تعداد مدیران و خریداران استراتژیک 30
۲-۲-۵-۲ تعداد تأمینکنندگان 30
۲-۲-۶ تأثیر محرکهای عملکرد مدیریت عرضه و خرید در نتایج مدیریت عملکرد عرضه و خرید 30
۲-۲-۶-۱ صرفهجویی در هزینهها 30
۲-۲-۶-۲ همکاریهای عملکردی 31
۲-۲-۶-۳ مدیریت عملکرد تأمینکننده 31
۲-۲-۷ تبدیل نتایج عملکرد مدیریت عرضه و خرید به عملکرد مالی شرکت 31
۲-۲-۸ روشهای مختلف انتخاب رویکرد ارزیابی مدیریت عرضه و خرید 32
۲-۲-۸-۱مدلهای تصمیمگیری در زمینه شناسایی و صلاحیت تأمینکنندگان مناسب (انتخاب اولیه) 32
۲-۲-۸-۲ مدلهای تصمیمگیری در مرحله انتخاب نهایی 33
۲-۳ مقدمه 43
۲-۳-۱ تحلیل پوششی دادهها 43
۲-۳-۲ تاریخچه مدل تحلیل پوششی دادهها 44
۲-۳-۳ ماهیت ورودی و خروجی در مدلهای تحلیل پوششی دادهها 44
۲-۳-۴ راهکارهای بهبود واحدهای ناکارا در مدلهای تحلیل پوششی دادهها 45
۲-۳-۴-۱ ماهیت ورودی محور 45
۲-۳-۴-۲ ماهیت خروجی محور 45
۲-۳-۵ ویژگیها و قابلیتهای مدل تحلیل پوشششی دادهها 46
۲-۳-۶ مدلهای پایهای تحلیل پوششی دادهها 46
۲-۳-۶-۱ مدل نسبت CCR 47
۲-۳-۶-۲ مدل مضربی CCR ورودی محور 47
۲-۳-۶-۳ مدل پوششی CCR ورودی محور 48
۲-۳-۶-۴ مدل مضربی CCR خروجی محور 48
۲-۳-۶-۵ مدلBCC 1 48
۲-۳-۶-۶ مدل جمعی 49
۲-۳-۷ نقاط قوت و مزایای تحلیل پوششی دادهها 50
۲-۴ پیشینه تحقیق 53
فصل سوم: روش تحقیق
۳-۱ مقدمه 56
۳-۲ روش تحقیق 56
۳-۳ جامعه آماری 56
۳-۴ نمونه آماری 57
۳-۴-۱ روش نمونهگیری 57
۳-۵ فرآیند اجرایی پژوهش 58
۳-۶ چارچوب نظری تحقیق 59
۳-۶-۱ عملیاتی کردن متغیرهای تحقیق 60
۳-۶-۱-۱ محرکهای عملکرد مدیریت عرضه و خرید 60
۳-۶-۱-۲ خروجی عملکرد مالی شرکت 60
۳-۷ روشهای گردآوری اطلاعات 60
۳-۸ تکنیکهای آماری مورد استفاده 60
۳-۸-۱ تحلیل پوششی دادهها 60
۳-۸-۲ نرم افزار LINGO 62
۳-۸-۳ روش اندرسون- پترسون۱(AP) 62
۳-۹ جمع بندی 63
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱ مقدمه 65
۴-۲ کارآیی حاصل از حل مدل 65
۴-۳ تجزیه و تحلیل نتایج کارآیی 67
۴-۳-۱ کل نمایندگیهای رشت 68
۴-۳-۲ نمایندگی بندر انزلی 70
۴-۴ نتایج روش اندرسون- پترسون 74
۴-۵ جمع بندی 74
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱ مقدمه 76
۵-۲ بررسی نتایج تحقیق و پیشنهادات 76
۵-۳ پیشنهاداتی برای محققان آینده 78
۵-۴ محدودیتهای پژوهش 79
فهرست منابع و مأخذ
فهرست جداول
جدول۲-۱ تمایز دیدگاههای سنتی و نوین در ارزیابی 14
جدول ۲- ۲ مقایسه تطبیقی مدلهای مختلف تحلیل پوششی دادهها 49
جدول ۴-۱ میزان کارآیی حاصل از حل مدل CCR خروجی محور 66
جدول ۴-۲ تجزیه و تحلیل میزان کارایی و مقایسه با واحد مرجع مجازی 72
فهرست نمودارها
نمودار ۱-۱ فرآیند اجرای تحقیق 9
نمودار ۴-۱ نمودار کارایی 67
فهرست اشکال
شکل شماره ۱-۱: چارچوب نظری تحقیق 6
شکل ۲-۱ فرآیند ارزیابی عملکرد 17
شکل ۲-۲ مدیریت خرید 26
شکل ۲-۳ ماهیت ورودی و خروجی در DEA 45
شکل شماره ۳-۱ چارچوب نظری تحقیق 59
نمودار ۴-۱ نمودار کارایی 67
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت