مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ارزیابی عملکرد مدیریت عرضه و تقاضا با روش تحلیل پوششی داده ها

ارزیابی عملکرد مدیریت عرضه و تقاضا با روش تحلیل پوششی داده ها

هدف از این پایان نامه ارزیابی عملکرد مدیریت عرضه و تقاضا نمایندگی‌های فعال سایپا با روش تحلیل پوششی داده ها بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۱۲۶
حجم ۹۸۷ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx
دسته بندی مدیریت

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی

ارزیابی عملکرد مدیریت عرضه و تقاضا با روش تحلیل پوششی داده ها

 

 

 

هدف از این پژوهش ارزیابی عملکرد مدیریت عرضه و تقاضا با روش تحلیل پوششی داده ها بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد

چکیده
صاحب‌نظران و محققین معتقدند که ارزیابی عملکرد موضوع اصلی در تمامی تجزیه و تحلیل‌های سازمانی محسوب می‌شود و تصور سازمانی که شامل ارزیابی و اندازه‌گیری عملکرد نباشد، عملاً غیرممکن به نظر می‌رسد. امروزه مدیریت خرید و عرضه در عملکرد عملیاتی و مالی به طور فزاینده‌ای مهم است. فشارهای رقابتی روزافزون در سرتاسر جهان، شرکت‌ها را وادار می‌سازد تا به دنبال خریدهای مطمئن و کم هزینه باشند. از آنجا که تهیه و تدوین شاخص‌های مناسب جهت سنجش عملکرد در شیوه ارزیابی و در نیل به اهداف نقش بسزایی دارد، مدل تحلیل پوششی داده‌ها به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین روش‌های اندازه‌گیری کارایی و ارزیابی عملکرد سازمان‌ها می‌تواند مثمر ثمر باشد.

 

در این راستا پژوهش حاضر باهدف ارزیابی عملکرد مدیریت عرضه و خرید، با استفاده از رویکرد DEA و به صورت مطالعه موردی در نمایندگی‌های سایپا صورت پذیرفته است. در این رابطه مطالعه ادبیات تحقیق در باب ارزیابی عملکرد، عرضه و خرید و مدیریت آن و همچنین تصمیم‌گیری‌های چندشاخصه، منجر به شناسایی و انتخاب تکنیک تحلیل پوششی داده‌ها شده و در این راستا، مدل (سارانگا و موسر، ۲۰۱۰)، و شاخص‌های مرتبط با آن مشخص گردیده است و در جهت جمع‌آوری داده‌های لازم برای سنجش متغیرها از داده‌های واقعی، چک‌لیست‌ها و مصاحبه با کارشناسان مرتبط استفاده‌شده است. در این پژوهش ۱۴ نمایندگی به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیده و با دو متغیر ورودی(تعداد خریداران استراتژیک  و تعداد تأمین‌کنندگان)و دو متغیر خروجی(درآمد ناخالص و سود ناخالص) کارایی مدیریت عرضه و خرید در هر  کدام از آن‌ها نسبت به یکدیگر مورد مقایسه قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان می‌دهند که نمایندگی‌های انزلی و آستانه با توجه به میزان ورودی و خروجی‌های تعیین‌شده در مدل، بالاترین سطح عملکرد را داشته‌اند و در نقطه مقابل نمایندگی‌های رشت و سیاهکل پایین‌ترین جایگاه را به خود اختصاص داده‌اند. 

 

کلید واژه‌ها : ارزیابی عملکرد، مدیریت عرضه، مدیریت خرید، تحلیل پوششی داده ها
 

 

بیان مسئله
با توجه به شدت رقابت کنونی، شرکت‌ها مجبور به پاسخگویی سریع و دقیق به نیازهای مشتریان هستند تا از این طریق با جلب رضایت آن‌ها، موفقیت‌های خود را در بازارهایشان حفظ و بهبود بخشند. در این شرایط نقش تامین کنندگان و مباحث مرتبط با آن‌ها در مدیریت زنجیره تامین کنندگان از اهمیت فراوانی برخوردار گشته است. امروزه مدیریت خرید و عرضه در عملکرد عملیاتی و مالی به طور فزاینده‌ای مهم است. فشارهای رقابتی روزافزون در سرتاسر جهان، شرکت‌ها را وادار می‌سازد تا به دنبال خریدهای مطمئن و کم هزینه است و جهت نجات از رکود اقتصادی از طریق برتری عملیاتی، هزینه‌ها را کاهش دهند. امروزه یکی از بخش‌های اصلی هزینه‌ها صرف خرید می‌شود که به طور میانگین ۴۰ تا ۷۰% از ظرفیت فروش شرکت را نشان می‌دهد و از این رو حوزه بزرگی برای ایجاد مزیت‌های رقابتی، ارائه می‌دهد. بنابراین نقش امروزی مدیریت خرید و عرضه از یک فعالیت دفتری صرف به یک قابلیت با توانایی ساخت، توسعه و مدیریت پایگاه عرضه هم راستا با اهداف شرکت تبدیل شده است. به منظور توسعه این قابلیت‌ها، سازمان‌ها بهترین شیوه‌ها را در استخدام و تربیت نیروی کار را در مورد مدیریت عرضه و خرید را دنبال می‌کنند (سارانگا و موسر، ۱۹۷:۲۰۱۰). 

در سال‌های اخیر، بسیاری از شرکت‌ها، با هدف کاهش هزینه‌ها به دنبال یافتن منابع مواد خام و سایر تدارکات در سراسر جهان هستند، کانال‌های توزیع و انتخاب و ارزیابی عملکرد تامین کنندگان مناسب در بین این کانال‌ها با توجه به محیط رقابتی امروزه بازارها، به ویژه در بازارهای صنعتی باعث شده تا زنجیره تامین کالاهای صنعتی و انتخاب تامین کنندگان مناسب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد. در نتیجه نقش مدیریت عرضه  و خرید به طور قابل‌ملاحظه‌ای گسترش‌یافته و تأثیر آن بر عملکرد شرکت‌ها توجه قابل‌ملاحظه‌ای از مدیران ارشد و مطالعات دانشگاهی را به خود اختصاص داده است (ایلرام و همکاران، ۲۰۰۲). 
از آنجا که تهیه و تدوین شاخص‌های مناسب جهت سنجش عملکرد و استفاده از الگوی مناسب در شیوه ارزیابی و در نیل به اهداف نقش بسزایی دارد، مدل تحلیل پوششی داده‌ها  به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین روش‌های اندازه‌گیری کارایی و ارزیابی عملکرد سازمان‌ها می‌تواند مثمر ثمر باشد و نقصان روش‌های ارزیابی عملکرد فعلی را مرتفع کند مدل تحلیل پوششی داده‌ها می‌تواند تصویر جامعی از عملکرد سازمان‌ها ارائه کند. 
 

 

 

 

فهرست مطالب 
چکیده    1
فصل اول: کلیات تحقیق
۱-۱ مقدمه    3
۱-۲بیان مسئله    4
۱-۳ اهمیت و ضرورت تحقیق    5
۱-۴ هدف تحقیق    5
۱-۵ فرضیه  تحقیق    6
۱-۶ سؤال تحقیق    6
۱-۷ چارچوب  نظری تحقیق    6
۱-۷-۱ تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها    7
۱-۷-۱-۱ محرک‌های عملکرد مدیریت عرضه و خرید    7
۱-۷-۱-۲ خروجی عملکرد شرکت    7
۱-۸ روش گردآوری اطلاعات    7
۱-۹ قلمرو تحقیق    7
۱-۹-۱ قلمرو موضوعی    7
۱-۹-۲ قلمرو مکانی    7
۱-۹-۳ قلمرو زمانی    7
۱-۱۰ جامعه آماری    8
۱-۱۱ نمونه آماری    8
۱-۱۲ تعریف واژه‌ها و اصطلاحات تخصصی    8
۱-۱۲-۱ارزیابی عملکرد    8
۱-۱۲-۲ واحدهای تصمیم‌گیری    8
۱-۱۲-۳ تحلیل پوششی داده    8
۱-۱۲-۴ نهاده‌ها    8
۱-۱۲-۵ ستانده‌ها    9
۱-۱۲-۶ بازده به مقیاس    9
۱-۱۳ فرآیند اجرای تحقیق    9
۱-۱۴ جمع‌بندی    10

فصل دوم: ارزیابی عملکرد
۲-۱ ارزیابی عملکرد    13
۲-۱-۱ مقدمه    13
۲-۱-۲  تاریخچه ارزیابی عملکرد    13
۲-۱-۳ تعریف ارزیابی عملکرد    14
۲-۱-۴ اهمیت و ضرورت ارزیابی عملکرد    15
۲-۱-۵ فرآیند ارزیابی عملکرد    16
۲-۱-۶ انواع مدل‌های ارزیابی عملکرد    18
۲-۱-۶-۱ مدل اسکور    18
۲-۱-۶-۲ مدل تعالی عملکرد سازمانی اروپا      18
۲-۱-۶-۳  مدل کارت امتیازی متوازن    19
۲-۱-۶-۴ مدل ارزیابی عملکرد ۳۶۰ درجه    19
۲-۱-۶-۵ مدل برتری سازمانی    20
۲-۱-۶-۶ مدل تحلیل پوششی داده‌ها    20
۲-۱-۷ ویژگی‌های یک مدل مناسب برای ارزیابی    20
۲-۲ مقدمه    22

۲-۲-۱ مدیریت خرید    23
۲-۲-۱-۱چه کالایی باید خرید شود؟    24
۲-۲-۱-۲چقدر باید خرید کرد؟    24
۲-۲-۱-۳ چه موقع باید خرید نمود؟    25
۲-۲-۱-۴ از کجا باید خرید شود؟    25
۲-۲-۱-۵ با چه نرخی باید خرید کرد؟    25
۲-۲-۲ مدیریت(زنجیره) عرضه(تأمین)    26
۲-۲-۳ مدیریت عرضه و خرید    27
۲-۲-۴ اهمیت عملکرد مدیریت عرضه و خرید    28
۲-۲-۵ تأثیر مدیریت عملکرد مدیریت عرضه و خرید در عملکرد مالی شرکت‌ها    29
۲-۲-۵-۱ تعداد مدیران و خریداران استراتژیک    30
۲-۲-۵-۲ تعداد تأمین‌کنندگان    30
۲-۲-۶ تأثیر محرک‌های عملکرد  مدیریت عرضه و خرید در نتایج مدیریت عملکرد عرضه و خرید    30
۲-۲-۶-۱ صرفه‌جویی در هزینه‌ها    30
۲-۲-۶-۲ همکاری‌های عملکردی    31
۲-۲-۶-۳ مدیریت عملکرد تأمین‌کننده    31
۲-۲-۷ تبدیل نتایج عملکرد مدیریت عرضه و خرید به عملکرد مالی شرکت    31
۲-۲-۸ روش‌های مختلف انتخاب رویکرد ارزیابی مدیریت عرضه و خرید    32
۲-۲-۸-۱مدل‌های تصمیم‌گیری در زمینه شناسایی و صلاحیت تأمین‌کنندگان مناسب (انتخاب اولیه)    32
۲-۲-۸-۲ مدل‌های تصمیم‌گیری در مرحله انتخاب نهایی    33
۲-۳ مقدمه    43

۲-۳-۱ تحلیل پوششی داده‌ها    43
۲-۳-۲ تاریخچه مدل تحلیل پوششی داده‌ها    44
۲-۳-۳ ماهیت ورودی و خروجی در مدل‌های تحلیل پوششی داده‌ها    44
۲-۳-۴ راهکارهای بهبود واحدهای ناکارا در مدل‌های تحلیل پوششی داده‌ها    45
۲-۳-۴-۱ ماهیت ورودی محور    45
۲-۳-۴-۲ ماهیت خروجی محور    45
۲-۳-۵ ویژگی‌ها و قابلیت‌های مدل تحلیل پوشششی داده‌ها    46
۲-۳-۶ مدل‌های پایه‌ای تحلیل پوششی داده‌ها    46
۲-۳-۶-۱ مدل نسبت CCR    47
۲-۳-۶-۲ مدل مضربی CCR ورودی محور    47
۲-۳-۶-۳ مدل پوششی CCR ورودی محور    48
۲-۳-۶-۴ مدل مضربی CCR خروجی محور    48
۲-۳-۶-۵  مدلBCC   1    48
۲-۳-۶-۶ مدل جمعی    49
۲-۳-۷ نقاط قوت و مزایای تحلیل پوششی داده‌ها    50
۲-۴ پیشینه تحقیق    53

فصل سوم: روش تحقیق
۳-۱ مقدمه    56
۳-۲ روش تحقیق    56
۳-۳ جامعه آماری    56
۳-۴ نمونه آماری    57
۳-۴-۱ روش نمونه‌گیری    57
۳-۵ فرآیند اجرایی پژوهش    58
۳-۶ چارچوب  نظری تحقیق    59
۳-۶-۱ عملیاتی کردن متغیرهای تحقیق    60
۳-۶-۱-۱ محرک‌های عملکرد مدیریت عرضه و خرید    60
۳-۶-۱-۲ خروجی عملکرد مالی شرکت    60
۳-۷ روش‌های گردآوری اطلاعات    60
۳-۸ تکنیک‌های آماری مورد استفاده    60
۳-۸-۱ تحلیل پوششی داده‌ها    60
۳-۸-۲ نرم افزار LINGO    62
۳-۸-۳ روش اندرسون- پترسون۱(AP)    62
۳-۹ جمع بندی    63

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱ مقدمه    65
۴-۲ کارآیی حاصل از حل مدل    65
۴-۳ تجزیه و تحلیل نتایج کارآیی    67
۴-۳-۱ کل نمایندگی‌های رشت    68
۴-۳-۲ نمایندگی بندر انزلی    70
۴-۴ نتایج روش اندرسون- پترسون    74
۴-۵ جمع بندی    74

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات 
۵-۱ مقدمه    76
۵-۲ بررسی نتایج تحقیق و پیشنهادات    76
۵-۳ پیشنهاداتی برای محققان آینده    78
۵-۴ محدودیت‌های پژوهش    79

فهرست منابع و مأخذ    

فهرست جداول 
جدول۲-۱ تمایز دیدگاه‌های سنتی و نوین در ارزیابی    14
جدول ۲- ۲  مقایسه تطبیقی مدل‌های مختلف تحلیل پوششی داده‌ها    49
جدول ۴-۱ میزان کارآیی حاصل از حل مدل CCR خروجی محور    66
جدول ۴-۲ تجزیه و تحلیل میزان کارایی و مقایسه با واحد مرجع مجازی    72

فهرست نمودارها 
نمودار ۱-۱ فرآیند اجرای تحقیق    9
نمودار ۴-۱ نمودار کارایی    67

فهرست اشکال 
شکل شماره ۱-۱: چارچوب نظری تحقیق    6
شکل ۲-۱ فرآیند ارزیابی عملکرد    17
شکل ۲-۲ مدیریت خرید    26
شکل ۲-۳ ماهیت ورودی و خروجی در DEA    45
شکل شماره ۳-۱ چارچوب نظری تحقیق    59
نمودار ۴-۱ نمودار کارایی    67

 

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: