اصول اخلاق حرفه ای از منظر نهج البلاغه و بررسی مصادیق قدرت برتر اخلاقی
اصول اخلاق حرفه ای از منظر نهج البلاغه و بررسی مصادیق قدرت برتر اخلاقی
هدف از این پایان نامه اصول اخلاق حرفهای از منظر نهج البلاغه و بررسی مصادیق قدرت برتر اخلاقی می باشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۸۹ |
حجم | ۵۵۰ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
اصول اخلاق حرفهای از منظر نهج البلاغه
باتوجه به بیانات حضرت امیر می توان اصول زیر را برشمرد:
۱- اصل مسئولیتپذیری
اصل مسئولیتپذیری میآموزد که هرکس در هر مرتبهای که باشد، نسبت به تمام امور و کارهای مربوط به خود مسئول و پاسخگوست. هیچ کارگزاری نمیتواند هرگونه که خواست با مردم رفتار نماید و خود را نیز پاسخگو نداند. حضرت امیردر نامهای اداری به کارگزار خود در بصره چنین نوشته است:
پس، ابوالعباس! خدایت بیامرزد در آنچه بر زبان و دست تو جاری گردد، خوب باشد یا بد، کار به مدارا کن که من و تو در آن شریک خواهیم بود (نامه ۱۸) .امام (ع) خود را در همه اعمال و رفتار کارگزاران و کارکنانش شریک معرفی میکند و به هیچ وجه مسئولیت امور را به گردن دیگران نمیافکند و نمیفرماید که اگرانحرافی در امور اداری پیش آمد، آنان خود مسئولند و من هیچ مسئولیتی ندارم، بلکه برعکس آن حضرت خود را مسئول معرفی میکند، زیرا وی سبب بعید است و کارگزاران و کارکنانش سبب قریب (ابن هیثم،۱۳۶۲) .
۲- اصل خدمتگزاری
فلسفه وجودی نظام اداری، خدمتگزاری به مردمان است، و همه کارگزاران و کارکنان در تمام مراتب، خادمان مردمند. این امر به عنوان یک اصل در نظام اداری مطرح است و مادام که چنین احساسی وجود داشته باشد، کارگزاران و کارکنان نظام اداری با مردم رفتار مالکانه و فرمانفرمایانه نخواهند داشت، بلکه جایگاه و موقعیت خود را نعمتی میدانند که وسیله خدمت به مردمان است.
فهرست مطالب
بخش اول: حیطههای علم اخلاق در مطالعات مدیریت و سازمان ۹
۲-۴-۱- اخلاق شغلی(اخلاق کار) ۹
۲-۴-۲- اخلاق حرفهای ۹
۲-۴-۳- اخلاق سازمانی ۱۱
۲-۴-۴- اخلاق کسب و کار ۱۳
۲-۴-۵- اخلاق مدیریت ۱۴
۲-۴-۶- نقش راهبردی اخلاق حرفهای در سازمان و مدیریت ۱۴
۲-۴-۷- تحویلی نگری در اخلاق حرفهای ۱۶
۲-۴-۸- ضرورت اخلاق حرفهای برای مدیران ۱۷
۲-۴-۸-۱- ضرورت اخلاق برای مدیران آموزشی ۲۱
۲-۴-۹- قدرت برتر اخلاقی و مصادیق آن ۲۳
۲-۴-۹-۱- تقوا و پرهیزگاری ۲۳
۲-۴-۹-۲- رفق و مدارا ۲۴
۲-۴-۹-۲-۱- آثار و پیامدهای رفق و مدارا ۲۵
۲-۴-۹-۲-۲- رفق و مدارا،یا شدت و تندی؟ ۲۷
۲-۴-۹-۳- الفت و محبت ۲۷
۲-۴-۹-۴- دفع بدی با خوبی ۲۸
۲-۴-۹-۵- سعهی صدر ۲۹
۲-۴-۹-۵-۱- عوامل سعهی صدر ۳۱
۲-۴-۱۰- بستر شکل گیری اخلاق حرفهای مدیران و پایداری آن ۳۲
۲-۴-۱۰-۱- شایسته سالاری و اهلیتگرایی ۳۳
۲-۴-۱۰-۱-۱- نیروی شایسته از منظر نهج البلاغه ۳۴
۲-۴-۱۰-۲- علاقهمندی شخصی ۳۴
۲-۴-۱۰-۳- قانونگرایی ۳۴
۲-۴-۱۰-۴- تامین مالی ۳۵
۲-۴-۱۰-۵- امنیت شغلی ۳۵
۲-۴-۱۰-۶- نظارت ۳۶
۲-۴-۱۰-۷- ارزشیابی وقدردانی ۳۶
۲-۴-۱۱- اصول اخلاق حرفهای از منظر نهج البلاغه ۳۶
۲-۴-۱۱-۱- اصل مسئولیتپذیری ۳۶
۲-۴-۱۱-۲- اصل خدمتگزاری ۳۷
۲-۴-۱۱-۳- اصل امانتداری ۳۷
۲-۴-۱۱-۴- اصل انضباط کاری ۳۸
۲-۴-۱۱-۵- اصل پیگیری ۳۸
۲-۴-۱۱-۶- اصل رفقورزی ۳۹
۲-۴-۱۱-۷- اصل نفی خودکامگی ۳۹
۲-۴-۱۲- اصول اخلاق رهبری نورث هاوس ۳۹
۲-۴-۱۳- آموزههای اخلاقی و مدیریتی سعدی ۴۰
بخش دوم: پیشینه تحقیقات داخلی و بین المللی ۴۸
۲-۶-۱- تحقیقات داخلی ۴۸
۲-۶-۲- تحقیقات خارجی ۵۷
۲-۷- جمع بندی و چهارچوب نظری تحقیق ۶۷
منابع ۶۹
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت