مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بررسی ابعاد سلامت با تاکید بر سلامت روانی و بررسی نظریه های آن

بررسی ابعاد سلامت با تاکید بر سلامت روانی و بررسی نظریه های آن

هدف از این تحقیق بررسی ابعاد سلامت با تاکید بر سلامت روانی و بررسی نظریه های آن می باشد

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۳۹
حجم ۰ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی

توضیحات کامل

دانلود تحقیق رشته روانشناسی

بررسی ابعاد سلامت با تاکید بر سلامت روانی و بررسی نظریه های آن

 
 
 
 
 
مقدمه
سلامت روانی، مانند سلامت جسمی، صرفا به معنای نبودن مشکلات یا بیماری نیست. سلامت روانی هم حالات عاطفی و هم شرایط ذهنی – یعنی هم احساسات وهم افکارها را در بر می‌گیرد. 
سلامت عاطفی معمولا به احساسات و زیر و بم‌های روحیه اشاره می‌کند. هرکس ممکن است احساس کند که غمگین، شاد، نگران، هیجان زده، شکست‌خورده، یا در اوج کامیابی است – گاهی ممکن است همه این احساس‌ها در یک روز به فرد دست دهد. افراد برخوردار از سلامت عاطفی با احساسات و حالات درونی خود در تماس هستند و می‌توانند به وجود آنها اذعان کنند یا آنها را بروز دهند. از جمله ویژگی‌هایی که یکی از روانشناسان به نام دین شاپیر (۱۹۹۰) و پس از تجربه و تحلیل مطالعات گسترده درباره سلامت عاطفی به آنها پی برده،شامل خصوصیات زیر است:‌(جوشن لوو همکاران،۱۳۸۵)
 
تصمیم و کوشش در جهت سالم بودن. 
انعطاف‌پذیری و قدرت تطابق با شرایط گوناگون
پروراندن حس معنی‌دار بودن زندگی و اثبات آن
درک این نکته که خود فرد مرکز جهان نیست
عشق و محبت نسبت به دیگران 
دانستن قابلیت کمک به دیگران یا ارتباط برقرار کردن با آنان، به دور از خودخواهی 
داشتن احساس رضایت بیشتر در روابط نزدیک با دیگران 
 
حس تسلط بر ذهن و جسم که فرد را قادر می‌سازد برای ارتقای سلامت خود شیوه‌های مناسب برگزیند و تصمیم‌های مقتضی اتخاذ کند. 
سلامت روانی توانایی ما را در درک واقعیت، همانگونه که هست، پاسخ دادن به چالش‌های آن و در پیش گرفتن تدابیر خردمندانه برای زندگی کردن، توصیف می‌:ند. سلامت روانی به معنای فقدان هر نوع برانگیختگی و تضاد نیست، بلکه توانایی ماست برای فائق آمدن بر مراحل انتقالی، ضربه‌های عاطفی و کمبودها و محرومیت‌های زندگی، به شیوه‌هایی که پایداری عاطفی و رشد شخصیت را امکان‌پذیر می‌سازد. فرد برخوردار از سلامت عاطفی برآن نیست که از تعارض‌ها و فشارهای زندگی بپرهیزد، بلکه می‌کوشد با واکنش‌های خود نسبت به این عوامل، آنها را بشناسد، بپذیرد و بر آنها چیره شود، به طوری که امکان تداوم زندگی وجود داشته باشد. سلامت روانی شامل ویژگی‌های زیر است.
 
توانایی انجام دادن وظیفه و اجرای مسئولیت‌های شخصی 
قابلیت برقرار کردن روابط انسانی با دیگران
برداشت‌های واقع‌بینانه از انگیزه‌های انسان 
فرایندهای تفکر و اندیشه‌ای خردمندانه و منطقی 
ارسطو سلامت روانی زندگی خردمندانه می‌داند که استدلال برآن حاکم می‌باشد. 
 
از قرن هفتم تا شانزدهم سلامت روانی به صورت پرهیزکاری تعریف می‌شد و روان‌ نژندی نیز نوعی انفعال‌پذیری شیطانی محسوب شده بود، پس از شانزدهم مجددا تعریفی طبیعت‌گرایانه ارائه می‌شد همزمان با رنسانس روانپزشکی در اواخر قرن نوزدهم و تشخیص روان نژدی سلامت روانی به صورت «فقدان بیماری روانی» تعریف گردید. کارشناسان سازمان بهداشت جهانی سلامت فکر و روان را قابلیت ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران، تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی به طور منطقی و عادلانه می‌دانند. سلامت روانی چگونگی احساس فرد نسبت به خود، دنیای اطراف، محل زندگی اطرفیان «خصوصا با توجه به مسئولیتی که در مقابل دیگران دارد» و چگونگی سازش ویبا درآمد خود و شناخت موقعیت مکانی و زمانی خویشتن تعریف نموده است. (غضنفری،۱۳۸۵)
 
واتسون نیز رفتار را نمودار شخصیت سالم انسان می‌داند که موجب سازگاری او با محیط و در نتیجه رفع نیازهای اصلی و ضروری او می‌گردد. بین سلامت روانی و سلامت معنوی یا روحانی رابطه ای نزدیک وجود دارد،که شامل توانایی‌ها برای شناخت هدف و انگیزه اصلی خود در زندگی و احساس خردمندی از دستیابی به هدف نیروهای نهفته درونمان است.همان ویژگیهای تقویت کننده زندگی که برای ذهن یا مغز سودمندند،برای روح و جنبه‌های معنوی حیات هم اهمیت دارند.عکس این موضوع نیز صادق است.(افضلی۱۳۸۶T). بررسی جدید از ۱۳۹تحقیق علمی نشان می‌دهد که اغتقادات و فعالیتهای مذهبی-از قبیل دعا کردن،شرکت در مراسم دینی و برقراری ارتباط با خداوند- بر سلامت و بهبود روانی افراد تاثیر مثبت می‌گذارد.(هلز،۱۳۷۶). 
فرهنگ تا اندازه‌ای،به تعریف بهداشت و سلامت روانی کمک می‌کند.در بعضی فرهنگ‌ها، مردان و زنان عواطف خود را با شدت فراوان ابراز می‌کردند و به نشانه شادی فریاد می‌زنند یا بهنگام روبرو شدن با مصیبت،با صدای بلند گریه و ناله می‌کنند. در فرهنگ‌های دیگر این نوع رفتار غیر عادی یا ناپسند تلقی می‌شود.در جامعه نامتجانس مانند امریکا، فرهنگ‌های متعددی بر احساس هویت و تعلق،خواستگاه اصلی و اعتقادات افراد اثر می‌گذارند.یکی از بهترین راهها برای پی بردن به میزان نفوذ فرهنگ‌،بررسی روزهای تعطیل اسمی است که معنی و ارزش آداب و رسوم گوناگون را مورد تاکید قرار می‌دهد.(افضلی .۱۳۸۶)
 
با وجود این،در همه فرهنگ‌ها و همه کشورها مردان و زنان برخوردار از سلامت روانی در برخی ویژگیهای اساسی با هم شریک‌اند: آنان برای خود ارزش قائل هستند،در رفتار و برقراری ارتباط با افراد دیگر روشی معقول و منطقی در پیش می‌گیرند.ضمن برقراری روابط نزدیک با دیگران،آن را حفظ می‌کنند، محدودیتهای واقع بینانه را به همان اندازه امکانات و فرصتهای واقعی می‌پذیرند،به مشاغلی روی می‌آورند که با استعدادهای طبیعی و آموزشهای علمی آنان مناسب دارند،و از نوعی احساس کامیابی و پیشرفت برخوردارند که تلاشهای موردنیاز برای ادامه زندگی را توجیه پذیر می‌کند.با همه اینها، هر یک از آنان این اعمال را طبق روش و شیوه فردی ویژه خود انجام می‌دهند که با دیگران فرق دارد. هدف هر گونه کوششی برای رسیدن به سلامت روانی آن نیست که شما فردیت خود را از دست بدهید، بلکه هدف، پرورش امکانات درونی شماست.(باباپور،۱۳۸۱)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب

۲-۲تعریف سلامت: ۵

۲-۲-۱سلامت روان: ۵

۲-۲-۲-ابعاد سلامت: ۶

۲-۲-۲-۱-سلامت جسمی: ۶
۱-۲-۲-۲-سلامت روانی ۷
۲-۲-۳-سلامت معنوی: ۷
۲-۲-۲-۴-سلامت اجتماعی: ۸
۲-۲-۲-۵-سلامت هوشی: ۸
۲-۲-۲-۶-سلامت محیطی: ۹
۲-۲-۲-۷-سلامت روانی ۹

۲-۲-۳-سلامت روانی چیست؟ ۹

۲-۲-۴ مفهوم سلامت روانی و نظریه‌های مربوط به آن ۱۳

۴-۴-ت) مفهوم سلامت روانی در نظریه‌های هستی‌گرایی ۲۲

۵-۴ ث) مفهوم سلامت روانی در نظریات گشتالت ۲۳

۴-۵-ج) مفهوم سلامت روانی در نظریات ارگانیسمی ۲۴

۶-۴-چ)مفهوم سلامت روان در نظریه‌های شناختی ۲۵

۲-۲-۵-افراد سالم از نظر روانی ۲۷

۲-۲-۶-اهمیت سلامت روانی: ۲۹

۶-۱-الف: عوامل زیستی: ۳۱

۶-۲-ب: عوامل عاطفی و روانی: ۳۱

۶-۳-ج: عوامل اجتماعی: ۳۱
منابع ماخذ ۳۴
 
 
 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: