بررسی انطباق آموزش و پرورش با ابعاد سازمان یادگیرنده
بررسی انطباق آموزش و پرورش با ابعاد سازمان یادگیرنده
این پایان نامه در مورد سازمان یادگیرنده می باشد که در آن به بررسی انطباق آموزش و پرورش با ابعاد سازمان یادگیرنده می پردازیم
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۱۶۳ |
حجم | ۲۳۹ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | مدیریت |
توضیحات کامل
هدف از این پژوهش بررسی سازمان آموزش وپرورش براساس ابعاد سازمان یادگیرنده است. این بررسی براساس یک چارچوب نظری محقق ساخته انجام شده است که تلفیقی از تئوریهای مطرح شده توسط پیترسنج و ریچارد دفت در مورد سازمان یادگیرنده است که در آن ابعاد: مبادلهی اطلاعات، رهبرمتفکر، آرمان مشترک، فرهنگ قوی و قابلیت فردی لحاظ شده است.
ازجمله ویژگیهای اساسی سازمانهای جدید شکلگیری آنها بر مبنای یادگیری است. به همین دلیل مدیران وکارکنان ادارات و سازمانها همواره درحال یادگیری بوده و مهارت جدید کسب مینمایند. چرا که قدرت هرسازمان متناسب با میزان آموزش دائمی مدیران و (learning society) کارکنان آن است. در کشورهایی همچون انگلستان، ایده یادگیری در سطح ملی درجهت رسیدن به یک جامعهی یادگیرنده مطرح شده است. آنها معتقدند هزینههای یادگیری قابل جبران است.
اما مستلزم این است که درجامعهی یادگیرنده اصل یادگیری برای همیشه در تفکریادگیری مرسوم گردد ودر آموزش و تحصیل، اساس تفکراین باشد که ما میخواهیم جامعهای یادگیرنده به معنای حقیقی داشته باشیم. مفهوم سازمان یادگیرنده زایدهی پویاییها و تغییرات محیطی است و همانند کلیهی مفاهیم مدیریت از محیطهای صنعتی، غیرآموزشی و غالباً غیردولتی نضج گرفته و در حال گذر به سایر سازمانها وموسسات میباشد. به دور از اختلاف دیدگاه صاحبنظران در مورد تعریف و ماهیت سازمان یادگیرنده میتوان آن را سازمانی دانست که دردرون آن، یادگیری و عمل به آن یک واقعیت پذیرفتهای شده است و هیچ فعالیتی بدون علم و آگاهی و هیچ دانشی بدون عمل وجود ندارد.
فهرست مطالب
چکیده پژوهش
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه ۳
بیان مسئله ۴
مبانی و چهارچوب نظری تحقیق ۵
اهداف تحقیق ۷
سوالات تحقیق ۷
تعاریف نظری متغیرها ۸
تعاریف عملیاتی متغیرها ۹
جنبهی نوآوری وجدید بودن تحقیق ۱۰
اهداف کاربردی واستفاده کنندگان ازنتایج پایاننامه ۱۱
فصل دوم: ادبیات نظری و پیشینه پژوهش
مقدمه ۱۳
بخش اول: سازمان
تعریف سازمان ۱۵
ماکس وبر ۱۵
استیفن رابینز ۱۶
تعریف مفهومی ۱۷
انواع سازمان ۱۸
اتزیونی ۲۰
مینتزبرگ ۲۱
طبقه بندی سازمانها برمبنای تئوری وعمل ۲۲
تئوری سازمان ۲۲
استیفن رابینز ۲۵
ریچارد دفت ۲۷
ساختارسازمانی ۲۸
ابعاد سازمانی ۲۹
انواع ساختارنظری سازمانی ۳۰
انواع ساختارعملی سازمانی ۳۱
سازمانهای افقی ۳۳
تیمهای خودگردان ۳۴
ساختارشبکهای پویا ۳۵
بخش دوم: یادگیری
تعریف یادگیری ۳۸
نظریههای یادگیری ۴۰
تفاوت بین یادگیری و آموزش ۴۱
انواع سازمان ازنظر توجه به یادگبری وعمل ۴۲
یادگیری سازمانی ۴۴
ضرورت یادگیری سازمانی ۴۵
انواع یادگیری سازمانی ۴۶
الف- یادگیری تک حلقهای، دوحلقهای، سه حلقهای ۴۷
ب- ادگیری انطباقی، پیش گیرانه، عملی ۴۹
ج- انواع یادگیری ازدیدگاه شاین ۵۰
سطوح یادگیری سازمانی ۵۱
فرایند یادگیری سازمانی ۵۲
مهارتهای یادگیری سازمانی ۵۳
تفاوت یادگیری سازمانی وسازمان یادگیرنده ۵۴
بخش سوم: سازمان یادگیرنده
تعریف سازمان یادگیرنده ۵۷
سازمان یادگیرنده ازدیدگاه پیترسنج ۵۸
سازمان یادگیرنده ازدیدگاه ریچارد دفت ۶۷
سازمان یادگیرنده ازدیگاه مایکل مارکوارت ۷۲
۱- مدل سیستمی سازمان یادگیرنده ۷۲
۲- پروانه نمونهی یک سازمان یادگیرنده ۷۶
روند نبدیل سازمان به یک سازمان یادگیرنده ۷۷
سازمان یادگیرندهی زایشی وانطباقی ۸۱
مولفههای استراتژیک سازمان یادگیرنده ۸۳
اهداف سازمان یادگیرنده ۸۵
تفاوت سازمانهای سنتی با سازمانهای یادگیرنده ۸۵
بخش چهارم:
پژوهشهای انجام شده در ایران ۸۷
پژوهشهای انجام شده در خارج از ایران ۹۰
فصل سوم: روش تحقیق
مقدمه ۹۴
روش تحقیق ۹۵
جامعه، نمونه و روش نمونهگیری پژوهش ۹۵
روش و ابزارجمعآوری اطلاعات ۹۶
روایی و اعتبارپرسشنامه ۹۸
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ۹۸
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات
مقدمه ۱۰۱
ارائهی یافتهها براساس آمار توصیفی ۱۰۲
الف- توصیف اطلاعات آماری گروه نمونه ۱۰۲
ب- تجزیه وتحلیل آماری سوالات پژوهش ۱۰۷
تجزیه وتحلیل استنباطی سوالات پژوهش ۱۱۴
بررسی معنیدار بودن تفاوت بین پاسخ اعضای گروه نمونه به گویههای پرسشنامه برحسب
مشخصههای فردی با استفاده ازآزمون تحلیل واریانس یک راهه ۱۲۰
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
مقدمه ۱۲۶
خلاصه یافتههای پژوهش ۱۲۶
خلاصهی یافتههای سوالات پژوهش ۱۲۷
بحث و نتیجهگیری . ۱۳۴
پیشنهادها ۱۳۸
پیشنهادات اجرایی ۱۳۸
پیشنهادات پژوهشی ۱۴۰
محدودیتهای پژوهش ۱۴۱
فهرست منابع ۱۴۳
منابع فارسی ۱۴۳
منابع انگلیسی ۱۴۶
پیوست ۱۴۷
فهرست جداول
جدول ٢-١: نوعشناسی روابط اطاعت ۲۰
جدول ٢-٢: چهاردیدگاه استنلی و ون دو ون دربارهی تئوری سازمان ۲۴
جدول ٢-٣: طبقهبندی تئوریهای سازمان براساس روند تاریخی شکلگیری آنها ۲۵
جدول ٢-۴: ابعاد نظری تئوری سازمان ۲۶
جدول ٢-۵: مقایسهی الگوی سازمانی نوگرا و پسانوگرا ۲۸
جدول ٢-۶: رابطهی بین متغیرهای محتوایی و ساختار ۳۱
جدول ٢-٧: انواع ساختارسازمانی با توجه به متغیرهای ساختاری ۳۱
جدول ٢-٨: ساختارسازمانی براساس نظریات مینتزبرگ و مقایسهی آن با ابعاد ساختار ۳۲
جدول ٢-٩: تفاوت یادگیری و آموزش ۴۱
جدول ٢-١٠: تفاوت ویژگیهای یادگیری و آموزش ۴۲
جدول ٢-١١: طبقه بندی انواع سازمان ۴۳
جدول ٢-١٢: تفاوت بین یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده ۵۶
جدول ٢-١٣: ویژگیهای سازمان یادگیرندهی زایشی و انطباقی ۸۲
جدول ٢-١۴: تفاوت سازمان یادگیرنده با سازمان سنتی ۸۷
جدول ٢-١۵: ویژگیهای سازمان یادگیرنده به دست آمده از تحقیق زارعی متین ۸۸
جدول ٣-١: حجم جامعه و نمونهی مورد بررسی پژوهش ۹۶
جدول ٣-٢: تعداد و شمارهی سوالات مربوط به ابعاد سازمان یادگیرنده ۹۷
جدول ۴-١: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب جنسیت ۱۰۲
جدول ۴-٢: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب میزان تحصیلات ۱۰۳
جدول ۴-٣: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب سابقهی خدمت ۱۰۴
جدول ۴-۴: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب شاخهی اداری ۱۰۵
جدول ۴-۵: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب سن ۱۰۶
جدول ۴-۶: توزیع فراوانی، درصد و میانگین سوالات مربوط به بعد مبادلهی اطلاعات براساس
نتایج بدست آمده از پاسخ اعضای گروه نمونه ۱۰۷
جدول ۴-٧: توزیع فراوانی، درصد و میانگین سوالات مربوط به بعد فرهنگ قوی براساس نتایج
بدست آمده از پاسخ اعضای گروه نمونه ۱۰۹
جدول ۴-٨: توزیع فراوانی، درصد و میانگین سوالات مربوط به بعد رهبر متفکربراساس نتایج
بدست آمده از پاسخ اعضای گروه نمونه ۱۱۰
جدول ۴-٩: توزیع فراوانی، درصد و میانگین سوالات مربوط به بعد قابلیت فردی براساس نتایج
بدست آمده از پاسخ اعضای گروه نمونه ۱۱۱
جدول ۴-١٠: توزیع فراوانی، درصد و میانگین سوالات مربوط به بعد آرمان مشترک براساس
نتایج بدست آمده از پاسخ اعضای گروه نمونه ۱۱۳
جدول ۴-١١: نتایج آزمون T درمورد سوال اصلی پژوهش ۱۱۴
جدول ۴-١٢: نتایج آزمون T درمورد سوال فرعی اول پژوهش ۱۱۵
جدول ۴-١٣: نتایج آزمون T درمورد سوال فرعی دوم پژوهش ۱۱۶
جدول ۴-١۴: نتایج آزمون T درمورد سوال فرعی سوم پژوهش ۱۱۷
جدول ۴-١۵: نتایج آزمون T درمورد سوال فرعی چهارم پژوهش . ۱۱۸
جدول ۴-١۶: نتایج آزمون T درمورد سوال فرعی پنجم پژوهش ۱۱۹
جدول ۴-١٧: توزیع فراوانی، میانگین وانحراف استاندارد مربوط به بعد جنسیت ۱۲۰
جدول ۴-١٨: نتایج تحلیل واریانس یک راهه در مورد بررسی رابطهی بین جنسیت و پاسخ
اعضای نمونه به سوالات پرسشنامه ۱۲۰
جدول ۴-١٩: توزیع فراوانی، میانگین وانحراف استاندارد مربوط به بعد میزان تحصیلات ۱۲۱
جدول ۴-٢٠: نتایج تحلیل واریانس یک راهه درمورد بررسی رابطهی بین میزان تحصیلات و
پاسخ اعضای نمونه به سوالات پرسشنامه ۱۲۱
جدول ۴-٢١: توزیع فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد مربوط به بعد سابقهی خدمت ۱۲۲
جدول ۴-٢٢: نتایج تحلیل واریانس یک راهه در مورد بررسی رابطهی بین سابقهی خدمت و
پاسخ اعضای نمونه به سوالات پرسشنامه ۱۲۲
جدول ۴-٢٣: توزیع فراوانی، میانگین وانحراف استاندارد مربوط به بعد سن ۱۲۳
جدول ۴-٢۴: نتایج تحلیل واریانس یک راهه درمورد بررسی رابطهی بین سن و پاسخ اعضای
نمونه به سوالات پرسشنامه ۱۲۳
جدول ۴-٢۵: توزیع فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد مربوط به بعد شاخهی اداری ۱۲۴
جدول ۴-٢۶: نتایج تحلیل واریانس یک راهه در مورد بررسی رابطهی بین شاخهی اداری و
پاسخ اعضای نمونه به سوالات پرسشنامه ۱۲۴
فهرست نمودارها
نمودار ۴-١: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب جنسیت ۱۰۲
نمودار ۴-٢: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب میزان تحصیلات ۱۰۳
نمودار ۴-۳: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب سابقهی خدمت ۱۰۴
نمودار ۴-۴: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب شاخهی اداری ۱۰۵
نمودار ۴-۵: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب سن ۱۰۶
فهرست اشکال
شکل ٢-١: تعامل ابعاد محتوایی و ساختاری سازمان ۳۰
شکل ٢-٢: ساختارشبکهای پویا ۳۶
شکل ۲-۳: ارتباط بین یادگیری تک حلقهای و دو حلقهای ۴۸
شکل ٢-۴: یادگیری سه حلقهای ۴۹
شکل ٢-۵: اصول سازمان یادگیرنده ازدیدگاه سنج ۵۹
شکل ٢-۶: مدل سیستمی سازمان یادگیرنده ۷۳
شکل ٢- ۷: زیرسیستم یادگیری ۷۳
شکل ٢-۸: زیرسیستم سازمان ۷۴
شکل ٢-۹: زیرسیستم افراد ۷۴
شکل ٢-۱۰: زیرسیستم دانش ۷۵
شکل ٢-١۱: زیرسیستم فن آوری ۷۵
شکل ٢-١۲: مراحل تبدیل شدن سازمان یک سازمان یادگیرنده ۷۸
شکل ٢-١۳: الگوی ایجاد سازمان یادگیرنده ۸۰
شکل ٢-١۴: مقایسهی جریان یادگیری درسازمان یادگیرنده و سازمان سنتی ۸۵
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت