بررسی محتوای كتابهای هنر از دیدگاه معلمین هنر
بررسی محتوای كتابهای هنر از دیدگاه معلمین هنر
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 20 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 30 |
بررسی محتوای كتابهای هنر از دیدگاه معلمین هنر
فهرست جداول
شماره جدول عنوان جدول صفحه
1 – مشخصات دبیران هنر 32
2 – میزان فعالیت های خارج از مدرسه دبیران هنر33
3 – اهمیت ضرورت داشتن كتاب هنر برای دانش آموزان 33
4 – میزان اختصاص ساعت تدریس هنر در مدارس 34
5 – آموزش بخشهای مختلف كتاب هنر توسط معلمین هنر 35
6 – روشهای تدریس كتاب هنر 36
7 – میزان علاقمندی دانش آموزان به فعالیت های هنری 37
8 – میزان تأثیر كتاب روش تدریس دربهبودجریانتدریس هنر 38
9 – میزان دسترسی دانش آموزان به ابزار و وسایل مورد نظر 38
10 – موجودی كتابهای هنری دركتابخانه ها 39
11 – مشكلات موجود درامر تدریس درس هنر 40
12 – تقدّم آموزش خط نستعلیق با قلم ریز قبل از آموزش با قلم 41
13 – تألیف كتب هنر بر اساس جنسیت 41
14 – گنجانیدن مسائل اقلیمی و هنرهای بومی درتألیف كتب هنر 43
15 – ضرورت تشكیل كلاسهای ضمن خدمت 44
16 – نظرات و پیشنهادات راجع به كتب هنر 45
فهرست مطالب
فصل اول ـ كلیات
مقدمه1
بیان مسئله 4
اهداف تحقیق 6
اهمیت و ضرورت تحقیق 7
سوالات تحقیق 10
متغیرها و تعریف عملیاتی آنها 11
فصل دوم ـ مبانی نظری تحقیق
ادبیات تحقیق 16
پیشینه تحقیق 25
فصل سوم – روش تحقیق
نوع تحقیق 29
جامعه آماری . حجم نمونه و روش نمونه گیری 29
ابزار تحقیق 29
روش تجزیه و تحلیل داده ها 30
فصل چهارم ـ تجزیه و تحلیل داده ها
تجزیه و تحلیل داده ها 32
فصل پنجم ـ بررسی یافته های تحقیق
نتیجه گیری 48
محدودیت ها 50
پیشنهادات 51
فصل ششم ـ خلاصه تحقیق
خلاصه تحقیق 53
منابع و مآخذ
فهرست منابع 57
ضمائم
پرسشنامه 59
چكیده
این تحقیق در سال 1381 با عنوان « بررسی محتوای كتابهای هنر از دیدگاه معلمین هنر » انجام شده است در این تحقیق سوالات زیر مد نظر بوده است .
1ـ آیا اكثریت معلمین هنر قادر به تدریس محتوای كتب درسی هنر
می باشند .
2ـ آیا بی اهمیت بودن درس هنر در مدارس سبب بی تأثیر شدن این درس در روند رشد خلاقیت های هنری و علمی دانش آموزان شده است . جامعه آماری این تحقیق را معلمین هنر مدارس راهنمایی آموزش و پرورش ناحیه 1 و 3 كرج تشكیل می دهند كه تعداد آنها 120 نفر می باشد و تعداد 80 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده اند .
اطلاعات مورد نیاز در این تحقیق بوسیلة پرسشنامه جمع آوری گردیده و با استفاده از روش آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است .
نتایج بدست آمده از این تحقیق بیانگر آن است كه در تألیف كتب هنر باید به بهره گیری از نظریات روانشناسان مسائل تربیتی كودكان و نوجوانان، استادان و نخبگان هنری ، معلمان با تجربه درامر آموزش هنر و خود دانش آموزان همت گماشت .
در رفع كمبود معلم متخصص و مجرب كوشید و مباحث كتاب به صورت مستقیم به دانش آموزان دیكته نشود تا قوه خلاقیت دانش آموزان پرورش یابد و از شیوه های نوین طراحی فراتر از مداد استفاده شود ، به نقاشی آزاد بیشتر توجه شود .
قوانین ارسال دیدگاه در سایت