بررسی مدل ها و نظریه های آسیب شناسی زندگی زناشویی
بررسی مدل ها و نظریه های آسیب شناسی زندگی زناشویی
هدف از این پایان نامه بررسی مدل ها و نظریه های آسیب شناسی زندگی زناشویی می باشد.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۶۰ |
حجم | ۱۶۵ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
هدف از این پایان نامه بررسی مدل ها و نظریه های آسیب شناسی زندگی زناشویی می باشد.
مطالعات و تجارب بالینی نشان میدهد که در جامعه معاصر، زوجها مشکلات شدید و فراگیری را در هنگام برقراری و حفظ روابط صمیمانه دارند و ارضای نیازهای عاطفی و روانی در جریان ازدواج یک مهارت است. یکی از راههای آگاهی افراد مزدوج و یا در آستانه ازدواج که بر دانشها، نگرشها و مهارتهای آنان تأثیر دارد، آموختن مهارتهای ارتباطی از طریق آموزش به آنها میباشد. یونیسف مهارتهای زندگی را به این صورت تعریف میکند: "یک رویکرد مبتنی بر تغییر رفتار یا شکلدهی رفتار که برقراری توازن میان سه حوزه را مدّنظر قرار میدهد. این سه حوزه عبارتاند از: دانش، نگرش و مهارتها". پس وصول به اهداف اساسی ازدواج و سازگاری زناشویی، مستلزم تغییر دانش، نگرشها، وظایف، نقشها و افزایش مهارت همسران میباشد(برنشتاین ، به نقل از نوابی نژاد،۱۳۸۰).
نگرشهای مطلوب مهمترین سرمایه در ازدواج و زندگی زناشویی هستند و درهای مضاعف خوشی را برای زوجین میگشایند. نگرشها در آنچه که فرد میگوید و میشنود منعکس میشود و بر ادراک او از دنیای اطرافش اثر میگذارد. نگرشها مؤلفهای عمدهای در ازدواج و ادارهی مسائل زندگی زناشوئی هستند. رویکردها، نظریهها و مدلهای متعددی، به بحث در زمینهی مشکلات، آسیب شناسی و ارتباطات زناشویی پرداختهاند. دیدگاه روان پویشی مشکلات زناشویی را حاصل مشکلات درون روانی و روابط بین فردی که فرد از خانوادهی پدری خود، وارد روابط و زندگی جدید خود میکند. نظریهی سیستمی ناسازگاری در خانواده را ناشی از اجرا نشدن قواعد، رعایت نشدن سلسله مراتب، صریح و روشن نبودن قدرت و همچنین اختلال در فرآیندها و ساختهای خانواده میداند؛ که حاصل آن درهم ریختگی مرزهای خانوادگی و فروپاشی امکان مذاکره و توافق اعضا برای حل تعارض میگردد.
بر طبق رویکرد شناختی- رفتاری، رفتار به عنوان نتیجهای از محیط اجتماعی و فرآیندهای شناختی و ادراکی میباشد. این دیدگاه بیشتر درصدد میباشد رفتارهایی را که منجر به کارکردهای بد، در زوجین میشود تغییر دهد. ایدههای اساسی این رویکرد به صورت زیر خلاصه میشود:
• درمان باید تحلیل آنچه را که موجب بد کارکردی رابطه میشود، و آنچه آن را حفظ میکند، شامل شود.
• زوج ها باید یاد بگیرند تا از یکدیگر قدردانی کنند و به یکدیگر پاداش های مثبت بدهند، به جای اینکه به صورت منفی تنبیه نمایند.
• لازم است زوجین به صورت دو سویه مورد تشویق قرار گیرند.
• مهارت های ارتباطی یادگرفتنی است.
رویکرد شناختی – رفتاری، تمرکز بر رفتار آشکار، تحلیل مشکل فعلی و فرمولبندی کردن یک برنامهی درمانی مخصوص را شامل میشود. برای مداخله جهت حل مشکلات زناشویی میتوان با تمرکز بر این رویکرد کلی و با استفاده از تکنیکها برای افزایش تبادلات مثبت زوجها، اصلاح مهارتهای ارتباطی حل مسئله، کمک به زوجها در جهت پذیرش مسئولیت رفتارهایشان و مداخلات دیگر صورت گیرد.. اگرچه رویکرد ارتباطی، همه چیز را در رابطهی بین فردی به ارتباط نسبت نمیدهد، اما نقش ارتباط را دارای اهمیت اصلی میداند. در این دیدگاه ابتدا سبک ارتباط کلامی و غیرکلامی زوجها شناسایی و سپس در جهت تغییر آن با هدف افزایش شایستگی ارتباطی، اقدام میشود. آموزش مهارتهای ارتباطی بخشی از این رویکرد درمانی است.
فهرست مطالب
۲-۲- تاریخچهی موضوع در جهان 11
۲-۳- تاریخچهی موضوع در ایران 17
۲-۴- نقش مهارتهای ارتباطی در سازگاری زناشویی۱۸
۲-۵- مروری بر پژوهشهای انجام شده 19
۲-۵-۱- پژوهشهای انجام شده در جهان 23
۲-۵-۲- پژوهشهای انجام شده در ایران 26
۲-۶- مبانی نظری 33
۲-۶-۱- نظریههای مرتبط با آسیبشناسی زندگی زناشویی۳۴
۲-۶-۱-۱- رویکرد روان تحلیلی۳۴
۲-۶-۱-۲- رویکرد شناختی- رفتاری۳۵
۲-۶-۱-۳- رویکرد سیستم ها۳۵
۲-۶-۱-۴- رویکرد ارتباطی۳۶
۲-۶-۲- مدلهای ارزیابی آسیب شناسی زندگی زناشویی 37
۲-۶-۲-۱- مدل مک مستر۳۷
۲-۶-۲-۲- مدل فرآیند کارکرد خانواده۳۸
۲-۶-۲-۳- مدل برادبوری۳۸
۲-۶-۲-۴- مدل سه محوری تسنگ و مک درموت۳۹
۲-۶-۲-۵- مدل السون۳۹
۲-۶-۲-۶- مدل بیورز۴۰
۲- ۷- جمع بندی
۲- ۸- الگوی نظری پژوهش۴۳
پیشینه تحقیق
تحقیقات خارجی
تحقیقات داخلی
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت