مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

 بررسی نظریه ها و ابعاد عدالت سازمانی

 بررسی نظریه ها و ابعاد عدالت سازمانی

هدف از این پایان نامه بررسی نظریه ها و ابعاد عدالت سازمانی می پردازیم.

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۱۰۵
حجم ۳۰۵ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx
دسته بندی مدیریت

توضیحات کامل

در این پایان نامه که با عنوان  بررسی نظریه ها و ابعاد عدالت سازمانی می باشد در ابتدا مفهوم عدالت را از دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار می دهیم .سپس در مورد راهکارها و موانع عدالت صحبت می کنیم .انواع عدالت و ابعاد آن را مورد تشریح قرار می دهیم . در ادامه به عدالت در سازمان ورود پیدا میکنیم و در مورد مؤلفه های عدالت سازمانی حرف می زنیم .نظریه های مربوط به عدالت سازمانی و بیان ابعاد آن نیز به تفصیل خواهد آمد.

عدالت سازمانی دارای ابعادی است که در زیر تشریح می شوند:

عدالت توزیعی
مفهوم
عدالت در سازمان ها ریشه در مباحث مربوط به روانشناسی اجتماعی درمورد عدالت توزیعی دارد. عدالت توزیعی با انصاف ادراک شده از پیامدها سرو کار دارد و به منزله یک عامل بالقوه با کاربردهای مهم در زمینه های سازمانی، در نظر گرفته می شود (چاراش و اسپکتور ۲۰۰۸، ۸۶) .سازمان سیستمی از رفتارهای اجتماعی متقابل شماری از افراد است که افراد ذینفع سازمان نامیده    می شوند. هر فرد و گروه ذینفع از سازمان دریافت هایی می کند که این امر به دلیل مساعدت وی به سازمان است و تا زمانی به مساعدت خود با سازمان ادامه می دهد که انگیزه های دریافتی وی برابر با بیشتر از ارزش مساعدت های خواسته شده از او باشد. 

عدالت توزیعی به ادراکات افراد از نتایج حاصل از فراگرد مربوط می شود. بنابراین ادراکات فردی از اینکه نتایج منصفانه هستند یا غیرمنصفانه به مثابه سازوکار عدالت توزیعی عمل می کند، تایلر، دریافت که ضریب همبستگی قوی بین عدالت توزیعی و رضایت وجود دارد . لیند و تایلر  نیز دریافتند که مطلوبیت نتیجه ، بخش مهمی از انحراف در واکنش های احساسی را توضیح می دهد . تحقیقات سازمانی در خصوص عدالت توزیعی موید این مطلب است که ادراکات افراد از انصاف نتایج ، بر طرز تلقی ها و رفتارها (مانند رضایت شغلی، تعهد سازمانی، عملکرد، قصد برای ماندن در سازمان موثر است (به نقل از امبروس ۲۰۰۸، ۸۹).

عدالت توزیعی، غالباً از دیدگاه افرادی که پیامدها را دریافت می کنند، مورد بحث قرار گرفته است اما لوندال ، عدالت توزیعی را از دیدگاه افرادی که عمل تخصیص را انجام می دهند مورد بحث قرار داده است. مدل قضاوت عادلانه لوندال ، یک نگرش فعال تری را نسبت به تئوری برابری در نظر می گیرد. در این تئوری، لوندال بیان می دارد که افراد در مورد میزان استحقاقشان با استفاده از چندین قانون عدالت مختلف، قضاوت می نمایند.

فهرست مطالب
مقدمه    ۱
بخش اول: عدالت    ۳
۲-۱- بررسی نظریه های پیرامون عدالت سازمانی    ۳
۲-۱-۱ معنای لغوی عدالت    ۳
۲-۱-۲ بحث مفهومی و اصطلاحی عدالت    ۴
۲-۱-۲-۱ عدالت در قرآن    ۴
۲-۱-۲-۲ عدالت در سیره‌ی نبوی    ۶
۲-۱-۲-۳ عدالت در اندیشه سیاسی امام علی (ع)    ۱۱
۲-۱-۲-۴ عدالت از نظر افلاطون    ۱۲
۲-۱-۲-۵ عدالت از دیدگاه شهید مطهری    ۱۴
۲-۱-۳ عدالت صوری و ماهوی    ۱۷
۲-۱-۴ عدالت طبیعی و حقوقی    ۱۸
۲-۱-۵ مروری بر مبانی عدالت در فلسفه اجتماعی غرب    ۱۸
۲-۱-۵-۱ یونان باستان    ۱۸
۲-۱-۵-۲ اروپای پس از رنسانس    ۱۹
۲-۱-۵-۳ غرب معاصر    ۱۹
۲-۱-۵-۴ گستره عدالت در فرهنگ اسلامی    ۲۰
۲-۱-۵-۵ فلسفه    ۲۱
۲-۱-۵-۶ اخلاق    ۲۱
۲-۱-۵-۷ فقه    ۲۱
۲-۱-۵-۸ اجتماع و سیاست    ۲۲
۲-۱-۶ موانع استقرار عدالت    ۲۲
۲-۱-۷ عدالت اجتماعی    ۲۳
۲-۱-۸ ابعاد عدالت اجتماعی    ۲۵
۲-۱-۸-۱ برابری و مساوات    ۲۵
۲-۱-۸-۲ قانون مندی    ۲۶
۲-۱-۹ راهکارهای تامین عدالت اجتماعی    ۲۷
۲-۱-۹-۱ قانون صحیح    ۲۷
۲-۱-۹-۲ قانون گرایی    ۲۷
۲-۱-۹-۳ اخلاق    ۲۸
۲-۱-۹-۴ شایسته سالاری    ۲۹
۲-۱-۹-۵ نظارت اجتماعی    ۲۹
۲-۱-۹-۶ پیوند استوار حکومت و ملت    ۳۰
۲-۱-۹-۷ زی مردمی داشتن کاگزاران نظام    ۳۰
۲-۱-۹-۸ مبارزه با ستمگران    ۳۰
۲-۱-۱۰ مفهوم عدالت سازمانی    ۳۱
۲-۱-۱۱ تعریف عدالت سازمانی    ۳۴
۲-۱-۱۲ مدل عمومی عدالت سازمانی    ۳۶
۲-۱-۱۳ ابعاد عدالت در سازمان    ۳۶
شکل (۲-۱): مؤلفه های عدالت سازمانی (ایوانسویچ و ماتسون ۱۹۹۶، ۵۶۷)    ۳۶
۲-۱-۱۳-۱ عدالت توزیعی    ۳۶
۲-۱-۱۳-۱-۱ نظریه برابری    ۴۰
۲-۱-۱۳-۱-۲ واکنش‌های افراد در مقابل برابری و نابرابری ادراک شده    ۴۲
۲-۱-۱۳-۱-۳ کاربردهای مدیریتی نظریه برابری    ۴۵
۲-۱-۱۳-۱-۴ مدل قضاوت عادلانه    ۴۶
۲-۱-۱۳-۱-۵ معیارهای عدالت توزیعی    ۴۷
۲-۱-۱۳-۲ عدالت رویه ای    ۴۸
۲-۱-۱۳-۲-۱ راهکارهای درک عادلانه رویه ها    ۵۰
۲-۱-۱۳-۳ عدالت تعاملی    ۵۱
۲-۱-۱۴ طبقه‌بندی گرین برگ از عدالت    ۵۳
۲-۱-۱۵ کانون های عدالت سازمانی    ۵۵
۲-۱-۱۶ عوامل مؤثر بر درک عدالت در سازمان    ۵۵
شکل (۲-۲): عوامل مؤثر بر درک عدالت در سازمان (امیرخانی ۱۳۸۷، ۹۳)    ۵۶
۲-۱-۱۶-۱ پیامدهایی که شخص از سازمان دریافت می کند    ۵۶
۲-۱-۱۶-۲ رویه های سازمانی    ۵۶
۲-۱-۱۶-۳ خصوصیات ادراک کننده    ۵۶
۲-۱-۱۶-۴ ویژگی های شخصیتی    ۵۷
۲-۱-۱۶-۵  ویژگی های جمعیت شناسی    ۵۷
۲-۱-۱۷ نتایج حاصل از درک عدالت در سازمان    ۵۹
شکل (۲-۳): نتایج حاصل از درک عدالت در سازمان ( حسین زاده و ناصری ۱۳۸۶، ۲۰)    ۵۹
۲-۱-۱۷-۱ عملکرد کاری    ۵۹
۲-۱-۱۷-۲ رفتار شهروندی سازمانی    ۶۰
۲-۱-۱۷-۳ رفتار خلاف انتظار و ترک شغل    ۶۰
۲-۱-۱۷-۴ واکنش های نگرشی و احساسی نسبت به پیامدهای خاص، سازمان و سرپرست    ۶۱
۲-۱-۱۷-۵  افزایش تعهد سازمانی    ۶۱
۲-۱-۱۷-۶  رضایت شغلی و رضایت مشتری    ۶۲
شکل (۲-۴): پیشآیندها و پیامدهای عدالت سازمانی (حسین زاده و ناصری ۱۳۸۶، ۲۰)    ۶۴
۲-۱-۱۸ قوانین شش گانه برای استقرار عدالت سازمانی    ۶۴
۲-۱-۱۹ مدیریت منابع انسانی و عنصر عدالت    ۶۵
۲-۱-۱۹-۱ عدالت در استخدام افراد سازمان    ۶۵
۲-۱-۱۹-۲ عدالت در طراحی نظام جبران خدمات    ۶۶
۲-۱-۱۹-۳ عدالت در آموزش کارکنان    ۶۷
۲-۱-۱۹-۴ عدالت در طراحی سیستم های انضباطی    ۶۸
۲-۱-۱۹-۵ عدالت در اخراج کارکنان    ۶۹
۲-۱-۱۹-۶ عدالت در طراحی نظامِ ارزیابی کارکنان (تعیین شایستگی)    ۶۹
۲-۱-۲۰ موانع اجرای تحقق عدالت سازمانی    ۷۱
شکل (۲-۵): موانع اجرای تحقق  عدالت  سازمانی (پورعزت ۱۳۸۸، ۳۳)    ۷۱
۲-۱-۲۰-۱ تعریف نشدن اهداف و استراتژیها بر محور عدالت    ۷۱
۲-۱-۲۰-۲ محیط    ۷۲
۲-۱-۲۰-۳  اندازه سازمان    ۷۳
۲-۱-۲۰-۴ ساخت قدرت و کنترل    ۷۴
۲-۱-۲۰-۵  موانع آگاهانه    ۷۵
۲-۱-۲۰-۶ موانع نا آگاهانه ( سوء ادراکات)    ۷۵
۲-۳- بررسی تحقیق‌های انجام شده    ۷۸
۲-۳-۱ بررسی تحقیقات انجام شده در مورد عدالت سازمانی    ۷۸
۲-۳-۱-۱ تحقیقات انجام شده در داخل کشور    ۷۸
۲-۳-۲-۲ تحقیقات انجام شده در خارج کشور    ۸۲
۲-۴- چهارچوب نظری تحقیق    ۸۶
۲-۵- مدل مفهومی تحقیق    ۸۸
۲-۷- فرضیه‏های تحقیق    ۹۱

منابع و مآخذ    ۹۱
فهرست منابع فارسی    ۹۱
فهرست منابع انگلیسی    ۱۰۰

توضیحات بیشتر و دانلود

صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: