بررسی هستی شناسی و انسان شناسی در رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی
بررسی هستی شناسی و انسان شناسی در رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی
هدف از این پایان نامه بررسی هستی شناسی و انسان شناسی در رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی می باشد.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۶۶ |
حجم | ۱۹۰ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | فقه،الهیات،معارف |
توضیحات کامل
هدف از این پایان نامه بررسی هستی شناسی و انسان شناسی در رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی می باشد.
بر مبنای هستی شناسانه مندرج در فلسفه تعلیم و تربیت اسلام، تصویر طبیعت گرایانه از جهان، مخدوش و ناتمام است ( باقری، ۱۳۸۰). نفی هستی شناسی طبیعت گرایانه، منجر به پذیرش واقعیت های شگرفی ورای طبیعت می گردد که در کانون آنها خدا قرار دارد. این واقعیت ها که در قرآن از آنها به « غیب » یاد شده، عرصه جدیدی را پیش روی شناخت های آدمی می گشاید و وی را به نگاهی عمیق تر از عالم، مواجه می سازد. در سوره بقره، ایمان به غیب و حقایق پوشیده از عالم محسوسات را از لوازم ایمان کامل و از شرایط تقوا و پرهیزگاری برشمرده است.
الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلاَهَ وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ (3)
(پرهیزکاران) کسانی هستند که به غیب [=آنچه از حس پوشیده و پنهان است] ایمان میآورند؛ و نماز را برپا میدارند؛ و از تمام نعمتها و مواهبی که به آنان روزی دادهایم، انفاق میکنند.
لازم به ذکراست که فراتر دانستن هستی از طبیعت مشهود به معنای نفی خلقت ظاهری نمی باشد بلکه به منزله محدود نماندن در حدّ دانی خلقت است. کما اینکه « اولواالالباب » که از سرآمدن عرصه اندیشه ورزی و تعقل و تفکر نقادانه و هدفمند در قرآنند از تأمّل در محسوسات و بهره مندی از رویکرد آیت نگر در خلقت، به ربوبیّت حق تعالی معترف می شوند.
إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلاَفِ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ لَآیَاتٍ لِأُولِی الْأَلْبَابِ (190) الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیَاماً وَ قُعُوداً وَ عَلَى جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هٰذَا بَاطِلاً سُبْحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ (۱۹۱)
مسلماً در آفرینش آسمانها و زمین، و آمد و رفت شب و روز، نشانههای (روشنی) برای خردمندان است همانها که خدا را در حال ایستاده و نشسته، و آنگاه که بر پهلو خوابیدهاند، یاد میکنند؛ و در اسرار آفرینش آسمانها و زمین میاندیشند؛ پروردگارا! اینها را بیهوده نیافریدهای! منزهی تو! ما را از عذاب آتش، نگاه دار!
این مهم وقتی پر اهمیت تر می شودکه بدانیم، فضای ذهنی متربّی در سنین خرد سالی به نگاه طبیعت گرایانه نزدیک تر است، و لازم است که مربّی زمینه سازی نگاه متعالی و مبدأ گرایانه و غایت مدار خلقت را در متربّی پایه ریزی نماید.
فهرست مطالب
مقدمه
۲-۳-۱- بررسی تطبیقی اهداف
2-3-1-1-اهداف رویکرد تفکر انتقادی و آموزش فلسفه برای کودکان
2-3-1-2- اهداف نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی
2-3-1-3-تحلیل تطبیقی اهداف دو رویکرد
۲-۳-۲- بررسی تطبیقی مبانی
۲-۳-۲-۱-مبانی هستی شناسی
۲-۳-۲-۱-۱-جهان شناسی در رویکرد تفکر انتقادی
۲-۳-۲-۱-۲- جهان شناسی در رویکرد تربیت اسلامی
۲-۳-۲-۱-۳- مقایسه جهان شناسی در هر دو دیدگاه
2-3-2-2-مبانی انسان شناسی
2-3-2-2-1- انسان شناسی در رویکرد تفکر انتقادی
۲-۳-۲-۲-۲- انسان شناسی در رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی
۲-۳-۲-۲-۳- مقایسه انسان شناسی در هر دو دیدگاه
بخش: پیشینه پژوهش
۲-۴-۱- تحقیقات انجام شده در ایران
۲-۴-۲- تحقیقات انجام شده در خارج از ایران
۲-۴-۳- تمایز تحقیق پیش رو از تحقیقات انجام شده
منابع
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت