مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بررسی و امکان سنجی استقرار هزینه یابی بر مبنای فعالیت و مقایسه آن با روش سنتی محاسبه بهای تمام شده

بررسی و امکان سنجی استقرار هزینه یابی بر مبنای فعالیت و مقایسه آن با روش سنتی محاسبه بهای تمام شده

هدف از این پایان نامه بررسی و امکان سنجی استقرار هزینه یابی بر مبنای فعالیت و مقایسه آن با روش سنتی محاسبه بهای تمام شده در شرکت لوله و پروفیل سپنتا می باشد

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۱۶۲
حجم ۰ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی حسابداری

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری

بررسی و امکان سنجی استقرار هزینه یابی بر مبنای فعالیت و مقایسه آن با روش سنتی محاسبه بهای تمام شده در شرکت لوله و پروفیل سپنتا

(مطالعه موردی: شرکت لوله و پروفیل سپنتا)
 
 
 
 
 
 
چکیده
قیمت تمام‌ شده هر واحد کالا از مباحث اساسی و تأثیرگذار در بقاء بنگاه‌های اقتصادی می‌باشد و بنگاه‌های اقتصادی برای این‌که بتوانند در بازار رقابت فعالیت داشته باشند و از گردونه بازار خارج نشوند، می‌بایست به  نحوی قیمت تمام‌ شده را محاسبه نمایند که به واقعیت نزدیک باشد تا بتوانند با درصد حاشیه سود مناسب به سود مد نظر دست پیدا کنند. در روش سنتی محاسبه بهای تمام‌ شده، تسهیم هزینه‌ها به نحوی است که هزینه‌های سربار به یک نسبت مساوی بین تمام کالاهای که در خط تولید وجود دارند، تسهیم می‌گردد. این موضوع باعث می‌شودکه روش قیمت‌گذاری کالاها دقیق و بهینه نباشد و باعث تضعیف رقابت بنگاه در بازار شود. امروزه تعیین قیمت کالاها یکی از موارد نفوذ در بازار و تعیین‌کننده سهم بازار بیشتری برای هر بنگاه اقتصادی می‌باشد و شرکت‌های که بتوانند هزینه‌های خود را کنترل نمایند و همچنین قادر باشند که برای کالاها مختلف تولیدی خود با توجه به بهای تمام‌ شده قیمت مطلوب در نظر بگیرند سهم بیشتری از این بازار را خواهند داشت. 
 
بر این اساس در پژوهش حاضر به امکان سنجی استقرار سیستم هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت در شرکت لوله و پروفیل سپنتا در سال ۱۳۹۴پرداخته شد. بر این اساس در مطالعه حاضر جهت دستیابی به این هدف از الگوی دو بعدی هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت استفاده گردیدو دو مدل AHP و آزمون t نیز جهت بررسی فرضیات مورد استفاده قرار گرفته اند. نتایج حاصل از مطالعه حاضر نشان می دهد که بین محرک‌های بهای کالاهای تولید شده در شرکت لوله و پروفیل سپنتا  و استقرار سیستم هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت رابطه معنی‌داری وجود دارد. از سوی دیگر با توجه به نتایج می توان گفت که بین مخازن فعالیت‌های انجام‌ شده در شرکت و نیز میان محرک‌های فعالیت هر مخزن در شرکت لوله و پروفیل سپنتا  جهت پیاده سازی ABC رابطه معنی‌داری وجود دارد.
 
 
 
کلمات کلیدی:

هزینه یابی بر مبنای فعالیت

شرکت لوله و پروفیل سپنتا

پیاده سازی هزینه یابی بر مبنای فعالیت

 
 
 
 
 مقدمه 
امروزه رقابت جز لاینفک همه شرکت‌ها اعم از تولیدی و خدماتی است. لذا برای ادامه بقا از دیدگاه بازاریابی، بنگاه‌های اقتصادی حداقل می‌بایست به چهار عامل تأثیرگذار بر فروش محصولاتشان توجه داشته باشند. یکی از این عوامل قیمت فروش است و به‌طور سنتی قیمت فروش هر محصول از بهای تمام‌ شده به‌اضافه میزان سود مورد نظر به دست می‌آید، پس اگر بنگاه اقتصادی بتواند قیمت تمام‌ شده خود را کاهش دهد در نتیجه خواهد توانست قیمت فروش خود را کاهش داده و از نظر قیمتی با فرض ثابت بودن سایر عوامل رقبا را از میدان رقابت بیرون نماید. از طرف دیگر با کاهش هزینه‌های غیر ضروری امکان کاهش قیمت برای بنگاه به وجود آمده و می‌تواند قیمت خود را به نحوی تعیین کند تا مصرف‌کنندگان مبلغ کمتری برای کالای او مصرف نموده و از باقی‌مانده پول برای ارضای سایر نیازهای خود استفاده کنند، و یا از مبلغ باقیمانده برای پس‌انداز استفاده نمایند که این موضوع باعث تشکیل پس‌انداز در جامعه شده و در نهایت بنگاه‌های اقتصادی از پس‌انداز ایجاد شده استفاده می‌کنند. بنابر این قیمت تمام‌ شده یکی از مباحث عمده‌ای است که بنگاه‌های اقتصادی به آن توجه خاصی باید داشته باشند. 
روش هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت ازجمله روش‌های است که می‌تواند بنگاه‌های اقتصادی را در رسیدن به اهداف خود کمک نماید. این روش تقریباً از دهه ۱۹۸۰ به بعد در سازمان‌ها مورد استفاده قرار گرفت و با استفاده از تخصیص هزینه‌ها در دو مرحله، قادر شد تا میزان بهای تمام‌ شده کالاها و خدمات سازمان‌ها به‌صورت دقیق محاسبه نماید.
 
نظام هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت از ابتدا در سازمان‌های تولیدی مطرح و تکامل یافت؛ اما با مشخص شدن نتایج مثبت حاصل از به‌کارگیری آن، این سیستم در سازمان‌های خدماتی نظیر بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی،  بانک‌ها و رستوران‌ها نیز به کار گرفته شد و نتایج مناسب و مفیدی حاصل گردید. نتیجه پژوهش فاستر  در آمریکا نشان داد که روش سنتی نمی‌تواند اطلاعات مناسبی را برای تصمیم‌گیری مدیران فراهم کند. طبق نظرسنجی از مدیران شرکت‌های بزرگ آمریکا ۵۱ درصد معتقد بودند که روش سنتی اطلاعات کافی برای هزینه‌یابی خدمات فراهم نمی‌کند. ۴۵ درصد مدیران عقیده داشتند، اطلاعات این روش، دقیق و واقعی نیست و در تصمیم‌گیری‌ها نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد (زنگنه، ۱۳۹۱).
 
نتیجه یک مطالعه در آمریکا نشان می‌دهد که ۳۶ درصد از شرکت‌های آمریکایی مورد مطالعه، از نظام هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت استفاده می‌کنند. این سیستم نه‌ تنها در واحدهای تولیدی کشورهای غربی، بلکه در سازمان‌های خدماتی نیز به کار گرفته و اخیراً کاربرد وسیعی در صدها سازمان پیداکرده است (زنگنه، ۱۳۹۱).سابقه استفاده از هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت در مؤسسه‌های آموزشی، اگرچه بسیار محدود ولی به اواخر دهه ۱۹۸۰ بازمی‌گردد. یکی از اولین انتشارات در این زمینه مربوط به پورت و برک  است. آن‌ها متذکر شدند که مؤسسه‌های آموزش عالی در واقع یک تولیدکننده یا عرضه‌کننده چند محصولی هستند که باید محصولات خود را در یک بازار رقابتی به فروش رسانند. اگر قیمت این محصولات بسیار بالا باشد، خطر از دست دادن بازار به نفع رقیب وجود دارد و اگر خیلی کم باشد با خطر ضرر و زیان مواجه خواهند بود؛ بنابر این باید بتوان قیمت این محصولات را بر اساس قیمت تمام‌ شده تعیین کرد تا ارزش واقعی آن معلوم شود و بتوان بین تولید محصولات یا ارائه خدمات مختلف توازن برقرار کرد و اولویت‌بندی نمود؛ این امر بیشترین مزیت رقابتی را برای مؤسسه‌های آموزشی و خدماتی، به همراه خواهد داشت (عباسی و صابری، ۱۳۸۶). 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
۱- فصل اول:کلیات ۱
۱-۱- مقدمه ۲
۱-۲- بیان مسئله تحقیق ۳
۱-۳- ضرورت انجام تحقیق ۶
۱-۴- اهداف تحقیق ۷
۱-۵- سؤالات تحقیق ۸
۱-۶- فرضیه‌های تحقیق ۸
۱-۷- سابقه پژوهش ۹
۱-۸- متدولوژی تحقیق ۱۳
۱-۹- قلمرو تحقیق ۱۵
۱-۱۰- جمع‏آوری اطلاعات ۱۶
۱-۱۱- نرم‌افزارهای مورد استفاده برای تحلیل داده‌ها ۱۶
۱-۱۲- استفاده‌کنندگان از نتایج تحقیق ۱۷
۱-۱۳- تعریف عملیاتی واژهها و اصطلاحات ۱۷
۱-۱۴- سازمان‌دهی مطالعه ۱۸
 
۲- فصل دوم: ادبیات تحقیق و پیشینه نگاشته‌ها ۱۹
۲-۱- مقدمه ۲۰
۲-۲- ماهیت حسابداری صنعتی ۲۱
۲-۳- کاربرد حسابداری صنعتی ۲۱
۲-۴- اهداف هزینه‌یابی ۲۲
۲-۵- هزینه‌های ثابت و هزینه‌های متغیر ۲۲
۲-۶- عوامل تشکیل‌دهنده قیمت تمام‌ شده محصول ۲۳
۲- ۶-۱- هزینه‌های مواد مستقیم ۲۳
۲-۶-۲- هزینه‌های دستمزد مستقیم ۲۳
۲-۶-۳- هزینه‌های غیرمستقیم تولید ۲۴
۲-۶-۳-۱- سربار متغیر کارخانه ۲۴
۲-۶-۳-۲- سربار ثابت کارخانه ۲۴
۲-۷- هزینه‌های دوره و هزینه‌های محصول ۲۵
۲-۸- روش‌های موجودی برداری دائمی و ادواری ۲۶
۲-۹- برخی اصطلاحات متداول در حسابداری مدیریت ۲۷
۲-۱۰- هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت ۲۸
۲-۱۰-۱- روش‌های تخصیص هزینه‌های سربار ۳۱
۲-۱۰-۱-۱- تخصیص کلی سربار ۳۱
۲-۱۰-۱-۲- تخصیص برحسب دوایر ۳۲
۲-۱۰-۱-۳- تخصیص برحسب فعالیت ۳۳
۲-۱۱- طراحی سیستم هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت ۳۸
۲-۱۱-۱- مدل ادغامی ۳۸
۲-۱۱-۲- مدل اختصاصی ۳۹
۲-۱۲- درست به ‌موقع و هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت ۴۴
۲-۱۳- مدیریت بر مبنای فعالیت ۴۴
۲-۱۴- محاسن و معایب هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت ۴۶
۲-۱۵- نتیجه‌گیری در رابطه با سیستم هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت ۴۸
۲-۱۶- روش‌های تعیین محرک هزینه ۴۹
۲-۱۷- محرک هزینه و دادهکاوی ۵۰
۲-۱۸- محرک هزینه و تحلیل عاملی ۵۱
۲-۱۹- مراحل اجرایی  روش هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت در شرکت‌های تولیدی ۵۳
۲-۲۰- مروری بر مطالعات انجام‌ شده در داخل کشور ۵۹
۲-۲۱- مروری بر مطالعات انجام‌ شده در خارج از کشور ۶۴
۲-۲۲- آشنایی با شرکت مورد تحقیق ۷۰
۲-۲۲-۱- تاریخچه شرکت مورد مطالعه ۷۰
۲-۲۲-۲- خط مشی کیفیت ۷۲
۲-۲۲-۳- محصولات تولیدی شرکت ۷۳
۲-۲۲-۳-۱- واحد برنامه‌ریزی ۷۴
۲-۲۲-۳-۲- واحد قیچی ۷۴
۲-۲۲-۳-۳- واحد لوله‌سازی ۷۴
۲-۲۲-۳-۴- واحد پروفیل‌سازی ۷۵
۲-۲۲-۳-۵- واحد تست و آزمایش ۷۵
۲-۲۲-۳-۶- واحد گالوانیزه ۷۶
۲-۲۲-۳-۷- واحد رزوه ۷۷
۲-۲۲-۳-۸- ضایعات ۷۷
۲-۲۳- خلاصه فصل ۷۸
 
۳- فصل سوم: روش تحقیق ۷۹
۳-۱- مقدمه ۸۰
۳-۲- قلمرو مکانی و زمانی پژوهش ۸۰
۳-۳- جمع‏آوری اطلاعات و نمونه‏گیری ۸۱
۳-۳-۱- مطالعات کتابخانه ای ۸۱
۳-۳-۲- تحقیقات میدانی ۸۱
۳-۴- آزمون آلفای کرونباخ ۸۳
۳-۵- مفهوم و تفسیر آزمون روایی و پایایی ۸۴
۳-۶- نوع پژوهش ۸۵
۳-۷- اهداف تحقیق ۸۵
۳-۸- سؤالات تحقیق ۸۶
۳-۹- فرضیه‏های تحقیق ۸۶
۳-۱۰- روش تحقیق ۸۷
۳-۱۱- تکنیک‌های تصمیم‌گیری ۹۵
۳-۱۲- روش AHP 97
۳-۱۳- چارچوب روش AHP 97
۳-۱۴- مراحل انجام روش AHP 99
۳-۱۵- تحلیل همبستگی و آزمون t 103
۳-۱۶- خلاصه فصل ۱۰۴
 
۴- فصل چهارم: نتایج و بحث ۱۰۵
۴-۱- مقدمه ۱۰۶
۴-۲- هزینههای سربار ۱۰۶
۴-۳- نرخ ناسازگاری معیارها در آزمون AHP 109
۴-۴- نتایج مدل AHP 109
۴-۴-۱- نتایج مدل AHP برای هزینه آموزش تبلیغات و فروش ۱۱۰
۴-۴-۲- نتایج مدل AHP برای هزینههای استهلاک و تعمیرات ۱۱۱
۴-۴-۳- نتایج مدل AHP برای هزینههای حقوق و دستمزد غیرمستقیم ۱۱۲
۴-۴-۴- نتایج مدل AHP برای هزینههای رفاهی ۱۱۲
۴-۴-۵- نتایج مدل AHP برای هزینههای برق و گاز و سوخت ۱۱۳
۴-۵- مقایسه هزینه‌یابی سنتی و ABC 114
۴-۶- نتایج آزمون فرضیات ۱۲۱
۴-۶-۱- نتایج آزمون فرضیه فرعی اول ۱۲۲
۴-۶-۲- نتایج آزمون فرضیه فرعی دوم ۱۲۲
۴-۶-۳- نتایج آزمون فرضیه فرعی سوم ۱۲۳
۴-۶-۴- نتایج آزمون فرضیه اصلی ۱۲۵
۴-۷- خلاصه فصل ۱۲۶
 
۵- فصل پنجم: نتیجه‏ گیری و پیشنهادها ۱۲۷
۵-۱- مقدمه ۱۲۸
۵-۲- خلاصه موضوع و روش تحقیق انجام شده ۱۲۸
۵-۳- نتیجه‏گیری و بررسی تطبیقی یافته‏های تحقیق ۱۳۲
۵-۴- نتایج آزمون فرضیات ۱۳۳
۵-۴-۱- نتایج آزمون فرضیه فرعی اول ۱۳۳
۵-۴-۲- نتایج آزمون فرضیه فرعی دوم ۱۳۴
۵-۴-۳- نتایج آزمون فرضیه فرعی سوم ۱۳۴
۵-۴-۴- نتایج آزمون فرضیه اصلی ۱۳۵
۵-۵- پیشنهادها ۱۳۵
۵-۶- پیشنهادات برای تحقیقات آتی ۱۳۷
۵-۷- محدودیت‏های تحقیق ۱۳۸
منابع ۱۳۹
 
 
 
 
 
 
فهرست شکل ها و نمودارها
شکل (‏1 1): ارتباط میان ABC وABM 10
شکل(‏1 2): روش استفاده از اطلاعات مبتنی بر فعالیت ۱۱
شکل (‏1 3): استفاده از اطلاعات مبتنی بر فعالیت ۱۱
شکل (‏1 4): الگوی دوبعدی هزینه‌یابی برمبنای فعالیت ۱۵
شکل (‏2 1): عوامل تشکیل‌دهنده قیمت تمام‌ شده محصول ۲۵
شکل (‏2 2): رابطه بین میزان استفاده از تکنولوژی و هزینه‌ها ۳۱
شکل (‏2 3): هزینه‌یابی دو مرحله‌ای بر حسب دایره ۳۳
شکل (‏2 4): الگوی دوبعدی ABC 36
شکل (‏2 5): هزینه‌یابی دومرحله‌ای بر حسب فعالیت ۴۲
شکل (‏3 1): مدل مفهومی تحقیق با رویکرد AHP 98
 
نمودار (‏4 1): میزان درآمد پس از کسر هزینه‌های سربار (میلیون ریال) ۱۱۵
نمودار (‏4 2): هزینه سربار محاسبه شده برای هر تن از محصولات مختلف به دو روش سنتی و ABC 117
 
 
 
 
فهرست جداول
جدول (‏2 1): سطوح و نمونه‌هایی از فعالیت‌ها، هزینه‌ها و مبانی تخصیص ۴۱
جدول (‏2 2): مقایسه روش ABC با روش هزینه‌یابی سنتی ۴۳
جدول (‏3 1): آزمون قابلیت اعتماد یا پایایی پرسشنامه‏. 85
جدول (‏3 2): شرح هزینه‌های سربار خدماتی شرکت سپنتا- هزینه‌های تولید (هزار ریال) ۹۰
جدول (‏3 3): شرح هزینه‌های سربار خدماتی شرکت سپنتا- هزینه‌های خدماتی (هزار ریال) ۹۱
جدول ‏(3 4): شرح هزینه‌های سربار خدماتی شرکت سپنتا- هزینه‌های اداری و مالی و فروش (هزار ریال) ۹۲
جدول (‏3 5): طبقه‌بندی محصولات شرکت لوله و پروفیل سپنتا ۹۴
جدول (‏3 6): شاخص تصادفی بودن (RI) 102
جدول (‏4 1): برآورد نرخ ناسازگاری ۱۰۹
جدول (‏4 2): برآورد وزن زیرمعیارها برای هزینه آموزش تبلیغات و فروش ۱۱۰
جدول (‏4 3): برآورد وزن زیرمعیارها برای هزینههای استهلاک و تعمیرات ۱۱۱
جدول (‏4 4): برآورد وزن زیرمعیارها برای هزینهای حقوق و دستمزد غیرمستقیم ۱۱۲
جدول (‏4 5): برآورد وزن زیرمعیارها برای هزینههای رفاهی ۱۱۳
جدول (‏4 6): برآورد وزن زیرمعیارها برای هزینههای آب و برق ۱۱۳
جدول (‏4 7): میزان تولید گروه محصولات شرکت لوله و پروفیل سپنتا ۱۱۴
جدول ‏(4 8): هزینه‌های سربار محصولات شرکت سپنتا براساس گروههای هزینه‌ای ۱۱۶
جدول (‏4 9): محاسبه هزینه سربار هر تن از تولیدات مختلف شرکت سپنتا ۱۱۶
جدول (‏4 10): محاسبه درآمد هر نوع محصول پس از کسر هزینه‌های سربار (کیلوگرم-ریال) ۱۱۸
جدول (‏4 11): بررسی آزمون T برای محرک بهای کالای تولید شده در روش سنتی و ABC 121
جدول (‏4 12): نتایج آزمون T برای مخازن فعالیت‌ها در روش سنتی و ABC 123
جدول ‏(4 13): محاسبه هزینه هر محصول در هر گروه هزینه سربار به روش سنتی و ABC 124
جدول (‏4 14): نتایج آزمون T برای محرک‌های فعالیت در روش سنتی و ABC 125
جدول (‏4 15): خلاصه نتایج حاصل از آزمون فرضیات سیستم هزینه‌یابی سنتی و ABC 126
 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: