مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بررسی و تشریح حوزه های طرحواره و طرحواره ناسازگار اولیه

بررسی و تشریح حوزه های طرحواره و طرحواره ناسازگار اولیه

هدف از این تحقیق بررسی و تشریح حوزه های طرحواره و طرحواره ناسازگار اولیه می باشد

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۳۴
حجم ۸۱ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی

توضیحات کامل

هدف از این تحقیق بررسی و تشریح حوزه های طرحواره و طرحواره ناسازگار اولیه می باشد

 

 

یانگ وهمکارانش در ابتدا هجده طرحواره اولیه را معرفی کرد (یانگ،۱۳۸۴؛یانگ وهمکاران ،۲۰۰۳)اما در مطالعات اخیر سه طرحواره در دیگر طرحواره ها ادغام گردیده اند.این پانزده طرحواره در قالب پنج مقوله گسترده نیازهای عاطفی مرکزی ارضاء نشده که "حوزه های طرحواره " نامیده می شوند سازمان می یابند.طرحواره هایی که در هر حوزه قرار دارند حاصل عدم ارضاء مطلوب نیاز مرتبط با آن حوزه هستند.

 

 

طرحواره های ناسازگار اولیه، الگوهای هیجانی و شناختی خود – آسیب رسانی هستند که در ابتدای رشد و تحول در ذهن شکل گرفته و در سیر زندگی تکرار می شوند. ریشه تحولی طرحوارههای ناسازگار اولیه در تجارب ناگوار دوران کودکی نهفته است. طرحواره هایی که زودتر به وجود می آیند و معمولاً قوی ترین هستند، از خانواده های هسته ای نشأت می گیرند. تا حد زیادی پویایی خانواده بازتاب دقیق پویایی های ذهنی کودک هستند. وقتی افراد در موقعیت هایی از زندگی بزرگسالی، طرحواره های ناسازگار اولیه شان فعال می شوند، معمولاً خاطره ای هیجان انگیز از دوران کودکی خود تجربه می کنند. همزمان با تحول کودک، سایر عوامل تأثیرگذار مانند همسالان، مدرسه، انجمن های گروهی و فرهنگ به طور روزافزونی اهمیت می یابند و در شکل گیری طرحواره ها نقش بازی می کنند. با این حال طرحواره هایی که بعداً در سیر تحول شکل می گیرند، زیاد عمیق و نیرومند نیستند (یانگ و همکاران،۱۳۸۶).

 

 

یانگ آن دسته از طرح واره ها را که منجر به شکل گیری مشکلات می شوند، طرحواره های ناسازگار اولیه می نامند(یانگ ،۱۳۸۴). این طرحواره ها "باورهای زیر بنایی ناکارآمد و مطلقی در مورد خود و در ارتباط با باورهایی در مورد محیط هستند که در طول دوران کودکی رشد یافته و عمدتاً توسط موقعیت ها یا  محرک هایی در محیط فرد فعال می شوند(پتروسلی  و همکاران ،۲۰۰۱). در واقع این طرحواره ها که از دیدگاه یانگ عمیق ترین ساختارهای شناختی هستند "الگوهایی نافذ و گسترده، متشکل از خاطرات هیجانات، شناخت طرحواره ها و احساسات بدنی  در ارتباط با روابط فرد با خودش و دیگران می باشند که درطی کودکی و نوجوانی رشد کرده و در سراسر زندگی فرد تداوم می یابند و تا حد زیادی نیز ناکارآمدند.یا بعبارتی دیگر الگوهای شناختی و عاطفی خود آسیب رسانی هستند که از جریان اولیه رشد آغاز شده و در طول زندگی تداوم می یابند(نورداهل و همکاران ،۲۰۰۵).

 

 

طرحواره ناسازگار اولیه ساختارهایی غیرشرطی و انعطاف  ناپذیرند که به تدریج و به صورت الگوهایی از تفکرات تحریف شده و رفتارهای ناکارآمدی تثبیت شده اند. این ساختارها توسط افراد حفظ و اغلب قطعی و مسلم انگاشته می شوند. طرحواره ها به عنوان الگویی برای پردازش تجربیات افراد مورد استفاده قرار می گیرند و به این ترتیب افکار و روابط فرد با دیگران را مشخص می کنند ونوع ادراکی را که هر فرد از خود و جهان پیرامونش دارد تحت تأثیر قرار می دهند. ادراکی که به دلیل ماهیت خود تداوم بخش طرحواره ها در سراسر زندگی ادامه می یابد. (سیموس ،۱۳۸۴؛یانگ و همکاران،۲۰۰۳)

 

 

 

فهرست مطالب
۱-۶-تعریف نظری و عملیاتی متغیرها    B
فصل دوم  پیشنیه تحقیق    C
۲-۱- بخش اول:مبانی نظری پژوهش    E
۲-۱-۱- طرحواره های ناسازگار اولیه    E
۲-۱-۲-  طرحواره :    E
۲-۱-۳- ریشه های شکلگیری طرحواره    G
۲-۱-۴- طرحواره های ناسازگار اولیه    J
۲-۱-۵- حوزه های طرحواره و طرحواره ناسازگار اولیه:    K
۲-۱-۵-۱- حوزه اول؛ بریدگی/طرد    L
۲-۱-۵-۲- حوزه دوم ؛ خودگردانی و عملکرد مختل    M
۲-۱-۵-۳- حوزه سوم: محدودیت های مختل    M
۲-۱-۵-۴- حوزه چهارم،دیگر جهت مندی    N
۲-۱-۵-۵- حوزه پنجم:گوش به زنگی بیش از حد و بازداری    O
۲-۲- بخش دوم:مطالعات انجام شده داخلی وخارجی    P
۲-۲-۱- سوابق مربوط به طرحواره های ناسازگار اولیه:    P
۲-۲-۲- سوابق مربوط به رفتارهای پرخطر    S
فهرست منابع:    X

منابع
منابع فارسی    
منابع انگلیسی

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: