تحقیق کامل در مورد اضطراب امتحان
تحقیق کامل در مورد اضطراب امتحان
هدف از این نوشتار تحقیق کامل در مورد اضطراب امتحان می باشد.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۳۷ |
حجم | ۲۳۰ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
هدف از این نوشتار تحقیق کامل در مورد اضطراب امتحان می باشد.
در نظریههای شناختی عقیده بر این است که عامل بوجود آورنده اضطراب یا فشار روانی رویدادها یا مشکلات نیستند، بلکه تفسیر فرد از رویدادها یا وقایع است که میتواند این مشکلات را به دنبال داشته باشد. نظریههای شناختی به عنوان رویکردی برای تبیین و درمان افسردگی توسعه یافتهاند. اخیراً از این نظریهها در حیطه اضطراب نیز استفاده شده است و نکات مورد تأکید و تلویحات درمانی آنها در این مورد نیز معتبر به شمار میروند. با وجود آن که نظریههای مختلف نکات نسبتاً متفاوتی را مورد تاکید قرار میدهند، در مجموع میتوان گفت که اضطراب به وسیله ارزیابی اشتباه یا نادرست از موقعیت ایجاد میشود (پاول و اندایت، ۱۳۷۷). تئوری شناختی بک از اضطراب و افسردگی، مورد بررسی قرار گرفته است.
این تئوری مطرح میکند که هر حالت آسیب شناختی یک نیمرخ شناختی خاصی دارد. در وضعیت اضطرابی این نیمرخ شامل موقع تهدید جسمانی یا روانی ادراک شده در حوزه فردی است، نظریه شناختی بک تفاوت میان حالت عاطفی مبتنی بر محتوای شناختی خاص همراه با هر اختلال را مطرح میکند. بک میگوید افکار اضطرابزا در اثر یک یا چند مورد از ۴ نوع معنای فکری ایجاد میشود. الیس با طرح این موضوع که شماری از باورهای غیرمنطقی، عامل اولیه رنج و ناراحتی آدمی هستند به بسط و گسترش نظریه شناختی پرداخت به نظر وی اضطراب از باورهای غیرمنطقی ایجاد می شود. وی محرکها را موجب اضطراب نمیداند. بلکه تفسیر فرد از محرکها در ایجاد اضطراب مهم میداند و بازده باور غیرمنطقی طرح میکند (پاول و اندایت، ۱۳۷۸).
اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻚ ﭘﺪﻳـﺪه ﺑـﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋـﻪ ای از ﭘﺎﺳـﺦﻫـﺎی ادراﻛـﻲ، ﻓﻴﺰﻳﻮﻟـﻮژﻳﻜﻲ و رﻓﺘﺎری اﻃﻼق ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ ﺑﺎ ﻧﮕﺮاﻧﻲ درﺑﺎره ﭘﻴﺎﻣـﺪﻫﺎی ﻣﻨﻔـﻲ ﻳـﺎ ﺷﻜﺴـﺖ اﺣﺘﻤـﺎﻟﻲ از اﻣﺘﺤـﺎن ﻳـﺎ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖﻫﺎی ارزﻳﺎﺑﻲ ﻛﻨﻨﺪه ﻣﺸﺎﺑﻪ ﻫﻤﺮاه اﺳﺖ (ﺑﻴﺎﺑﺎﻧﮕﺮد، ۱۳۸۱). عکاشه (۱۳۸۰)، در پژوهشی تحت عنوان بررسی فراوانی و علل اضطراب در دانش آموزان در مردادماه ۱۳۸۰ نتایج زیر به دست آورد. ۳/۷۲% دانش آموزان از اضطراب در رنج و علیرغم انتظار افزایش رتبه کلاسی باعث کاهش اضطراب نمی گردد. در کسانی که سابقه مثبت اضطراب را در خانواده بیان می نمودند اضطراب ۶/۸۱% وجود داشته که اغلب متوسط و شدید بود در حالی که ۶۷% خانواده هایی که سابقه را ذکر نمی کردند اضطراب از نوع متوسط داشتند ۸/۸۱% کسانی که سابقه قبلی اضطراب را ذکر می کردند اینک از اضطراب شدید در رنج بودند و در مجموع ۷/۲۷% دانش آموزان فاقد اضطراب و۳/۷۲% اضطراب بودند.
فهرست مطالب
اضطراب امتحان 9
اضطراب 9
تعاریف اضطراب 12
فیزیولوژی اضطراب 13
سبب شناسی اضطراب 14
علائم اضطراب 15
۱- علائم جسمانی اضطراب: 15
۲- علائم روانی اضطراب: 15
بیماریهایی که در اثر اضطراب ایجاد میشود: 16
رویکردهای نظری به اضطراب 19
نظریههای زیست شناختی اضطراب 19
نظریههای روانکاوی 21
نظریه فرویدی: 21
نظریه نو فرویدی : 22
نظریههای رفتاری اضطراب 23
نظریه یادگیری شناختی – اجتماعی 24
نظریههای شناختی اضطراب 24
اضطراب امتحان 25
مؤلفههای اضطراب امتحان 26
خودکارآمدی و اضطراب امتحان 27
روشهای کاهش اضطراب امتحان 27
۲-۳- پیشینهی پژوهشی 29
۲-۳-۱- پیشینهی داخلی 29
۲-۳-۲- پیشینهی خارجی 35
منابع 38
یشینه تحقیقاتی
پیشینه داخلی
پیشینه خارجی
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت