تحلیل نحویكلامی دست نوشتههای داستانی كودكان و نوجوانان
تحلیل نحویكلامی دست نوشتههای داستانی كودكان و نوجوانان
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 95 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 72 |
تحلیل نحویكلامی دست نوشتههای داستانی كودكان و نوجوانان
مقدمه
فصل حاضر شامل سه بخش است: بخش نخست، شامل معرفی مفاهیم بنیادی ادبیات،ادبیات کودک، كودك و نوجوان، نحو وكلام و تحلیل كلام میباشد. بخش دوم، تاریخچه مختصری از مطالعات غربیان درباره ادبیات کودک به دست میدهد. بخش سوم هم شامل پیشینه ادبیات کودک در ایران است.
2-2 مفاهیم بنیادی
2-2-1 ادبیات
گرچه از دیرباز، تعاریف زیادی از ادبیات ارائه شده است ولی هیچگاه هیچکدام از تعاریف جامع و مانع نبوده است و تا وقتی که عواطف و احساسات بشری به شکلی دقیق و کامل تعریف نشود، تعاریف گوناگون ادبیات نیز همچنان لنگلنگان به پیش خواهد رفت.
بنفشهحجازی(17:1374)میگوید كه ادبیات دانشهای متعلق به علوم ادبی وآثار ادبی است.
هاك (5:1997)میگوید:ماادبیات را به عنوان شكل تخیلی زندگی و اندیشه در فرمها وساختارهای زبانی میشناسیم.
در فرهنگ وبستر (صفحه1056)آمده كه”مجموعه آثار نوشتاری مربوط به یك زبان یا یك كشور یاگروه سنی ادبیات تلقی میشود”
لیلی ایمن(1352)میگوید:”مجموعه تظاهرات هنری هر قوم كه در قالب كلام ریخته شده است،ادبیات آن قوم به شمار میرود”
2-2-2 ادبیات كودك
بین ادبیات كودكان و بزرگسالان تفاوت ساختاری چندانی وجود ندارد. چرا كه هر دو ادبیات هستند و با تكیه بر جوهر ادبی خلق میشوند، ولی مخاطبان متفاوتی را در نظر میگیرند.
حجازی(1374)میگوید:” تعریف ادبیات كودكان با تعریف ادبیات به معنای عام تفاوتی ندارد، اما تفاوت بین نیازها و امكانات كودكان با بزرگسالان موجب میشود كه از ادبیات كودكان انتظار بیشتری وجود داشتهباشد، چرا كه برای انسانی كم تجربه به وجود میآید، لذا باید عالیتر و سازندهتر باشد. این تفاوتها و محدودیتها عبارتند از:
– محدود بودن تجربه كودكان ( از لحاظ نوع، وسعت و میزان تجربه )
– محدودیت زبان ( محدودیت گنجینه لغات )
– محدودیت زمان دقت ( كودكان نمی توانند از نظر فكری مدت زیادی در امری مثل خواندن داستان دقت كنند. )
– ناتوان بودن در دریافت رویدادهای مختلف در یك زمان”
لاكنز(1999)معتقد است كه تفاوت كودكان با بزرگسالان در تجربههای آنهاست و نه در نوع تجربههایشان. پس تفاوت ادبیات آنها هم تفاوت در درجه است نه تفاوت در نوع.
عوامل انسجام متن:
الف)دستوری
ارجاع
جایگزینی
حذف
ب)واژگانی
تكرار
همآیی
ج)پیوندی
اضافی
سببی
تقابلی
زمانی
قوانین ارسال دیدگاه در سایت