مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تحولات نقش زنان در سینمای ایران

تحولات نقش زنان در سینمای ایران

هدف از این پایان نامه تحولات نقش زنان در سینمای ایران مورد بررسی قرار می گیرد

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۸۲
حجم ۰ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی علوم اجتماعی

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته علوم اجتماعی

تحولات نقش زنان در سینمای ایران

 
 
***قابل استفاده برای گروه  هنر
 
 
 
مقدمه:
سینمای ایران تاریخ طولانی و مسیری پر فراز و نشیب را پشت سر نهاده است ویکی از برجسته ترین نشانه های حضور فرنگی در ایران پس از به سلطنت رسیدن ناصر الدبن شاه در سال ۱۲۱۷ شمسی عکاسی بود. این فن که در قرن نوزدهم  به ایران وارد شد.  و دوربین پای فرنگی بیشتری را به ایران بازکرد(Sadr,2006:6) .در سال ۱۹۰۰ میلادی ( مظفر الدین شاه) به فرانسه سفر کرد و در "کنترکسویل" در میان وسایل سرگرمی مختلف با دیدن دستگاه سینما توگراف مجذوب آن شد. در همان زمان در شهر "استاند" کارناوالی برپا بود و طبق نوشته ی مظفر الدین شاه "عکاسباشی" از "جشن گلها" و خانم های که سوار کالسکه هستند و گل پرتاب می کنند" فیلم گرفت. بنابر این میرزا ابراهیم خان عکاس باشی را می توان به تعبیری نخستین فیلمبرداری ایرانی دانست.
 
 
شکل گیری سینما در ایران
"سینماتوگراف" در اوایل سال ۱۲۷۹ ه.ش پا به ایران گذاشت و چند سال بعد نیز به بهره گیری از آن برای نمایش عمومی رواج یافت .(صوراسرافیل،۱۳۲۶: ۸) اما قبل از آن تنها درباریان قاجار و اشراف از این دستگاه استفاده می کردند، و در جشن های مختلف فیلم هایی را که از روسیه به ایران می آوردند، به نمایش می گذاشتند.مسعود مهرابی معتقد است که سینما در ابتدای و رود به ایران به خدمت طبقه حاکم در می آید.(مهرابی،۱۳۷۶: ۱۵).در سال ۱۲۸۳ ه.ش اولین سالن سینما در خیابان چراغ گاز توسط ابراهیم خان صحاف باشی افتتاح شد. در آن زمان ،سینما به موازات بسیارى از پدیده هاى اجتماعى و انسانى تحت الشعاع تحولات مشروطیت قرار گرفت. طبیعى بود که ورود سینما به عنوان یکى از مظاهر تجدد چندان مطلوب اقشار متعصب نبود و از همین رو ورود به این میدان بیشتر براى اقلیت هاى غیر مسلمان ممکن بود. 
 
در آغاز  برخى از علمای نام آور دوران قاجار، از جمله شیخ فضل الله نورى نسبت به حرمت سینما فتوا صادر کرده بودند. اما سینما فقط تحت تأثیراعتقادات دینى قرار نداشت بلکه دو رهیافت سیاسى آن زمانه که در مشروطیت خواهى و طرفدارى از حکومت مطلقه تجلى پیدا کرده بود نیز بر آن تأثیر داشت (مهرابی، همان).میرزا ابراهیم خان صحاف باشى که نامش در تاریخ سینماى ایران به عنوان یکى از بانیان سینما در ایران ثبت شده است، خود از طرفداران جدى مشروطیت بود. فعالیت هاى سیاسى میرزا ابراهیم خان صحاف باشى، سرانجام به تعطیلى سینماى چراغ گازش- تنها پس از یک ماه فعالیت- انجامید. این تعطیلى ناشى از اعتراض برخى از متدینین بود که تاسیس سالن سینما را در خیابان چراغ گاز بى دینى مى دانستند تا جابب که سرانجام شیخ فضل الله نورى سینماى او را تکفیر کرد)صور اسرافیل ، شماره ۱۲ ، ۱۳۷۷ : ۸(. در واقع او بنا بر روایت محمدعلى جمال زاده در استبداد صغیر "دار و ندارش را غارت کردند و خودش هم صدمه دیده و با تن علیل و گویا با پاى شل توانسته بود خود را از راه بوشهر به بمبئى برساند.»(مهرابی:همان).
 
"مهدی روسی خان"، که پدرش انگلیسی و مادرش تاتار روس بود، اولین نشانه های مربوط به حضور مؤثر اقلیت های مذهبی در سینمای ایران را عرضه کرد (Sadr,Ibid: 10). او کارش را در ایران با عکاسی آغاز کرد. و از اینجا مخالفت برخی از مذهبیون با سینما قطع نشد، ولی نزدیکی روسی خان با دربار امکان ادامه ی کار مهیا کرد. اوایل در حرمسرای "محمد علی شاه" فیلم نشان داد و یک سال بعد در خیابان علاء الدوله یک سالن سینما برپا کرد )صور اسرافیل ، شماره ۱۲ ، ۱۳۷۷ : ۸(
 
"روسی خان" مرد مستبدی بود و با دربار محمد علی شاه رابطه داشت. روس های مستقر در ایران هم از او پشتیبانی می کردند، به همین دلیل توانست به رغم مخالفتهایی که با سینما می شد ، به کار خود ادامه دهد. جالب اینجا بود که یکى از مشتریان دائمى او کلنل لیاخوف بود که نامش در تاریخ سیاسى ایران با به توپ بستن مجلس شوراى ملى گره خورده است. 
در این دوران شیخ فضل الله نورى نیز براى روسى خان پیام فرستاد که مایل است سینما را ببیند و روسى خان نیز جلسه خاصى را جهت شیخ فضل الله و اطرافیانش ترتیب داد. اگر چه هیچ عکس العمل یا نظر خاصى بطور رسمی پس از این ماجرا از جانب شیخ فضل الله نورى صادر نشد، اما برخى همین تماشاى روى پرده از فیلم هاى روسى خان را دال بر لغو تحریم قبلى شیخ فضل الله نسبت به سینما مى دانند. مردم متدین بدلیل تحریم سینما از سوی شیخ فضل الله (شیخ بعدا دو سه پرده از فیلم های روسی خان را می بیند وتحریم را لغو می کند" به سینما نمی رفتند، ودر عین حال بدلیل ضعف امکانات حمل ونقل در ورادات فیلم، سینماها قادر به نمایش فیلم مرتب نیودند (مهرابی، همان) .
 
با پیروزى مشروطه طلبان و پناهندگى محمدعلى شاه به سفارت روسیه روسى خان سینماى دروازه قزوین را تعطیل کرد و در سالن فاروس نیز با مجاهدین _ که اغلب با اسلحه هایشان به دیدن فیلم مى آمدند _ مشکل داشت و سرانجام این سالن را نیزدر اواخر سال ۱۲۸۸ تعطیل کرد. اما مردم خشمگین و انقلابى همچنان به دنبال بقایاى حکومت استبداد صغیر بودند و روسى خان یکى از این اهداف بود.سرنوشت دو پیشگام سینماى ایران صحاف باشى مشروطه خواه و روسى خان استبدادگرا بسیار شبیه به هم بود و این نشان مى دهد که تحولات انقلاب مشروطه در ارتباط با سینما یک نسبت ابزارگرایانه برقرار ساخته بود. سینما قبل از آن که با خود ماهیت سینما تعریف شود، در نسبت با ایدئولوژى حاکم تبیین مى شد. به این سبب حد و مرزش بسته به دیدگاه گاه متضاد هژمونى مسلط، به انقباض و انبساط مى گرائید. 
نخستین کسی که بهره برداری همگانی از سینما را رواج داد، و پس از آن  برای همیشه در ایران سالن سینما وجود داشت ، شخصی به نام "آراداشس باتماگرایان" (معروف به اردشیر خان ارمنی" بود.(مهرابی،همان:۱۸)
 
 
کلمات کلیدی:
نقش زنان
سینمای ایران
 
 
 
 
 
فهرست مطالب

شکل گیری سینما در ایران

تحولات سینمای ایران و حضور زن

زن تماشاگر
زن به مثابه بازیگر

زن در سینما در دهه های چهل و پنجاه 

تغییرات جدید اجتماعی و سینمای متأخر ایران

سینما و انقلاب اسلامی

اصلاحات و کم شدن رنگ نظارت

سینماگری پس از انقلاب و زنان ایرانی

زن و سینما از حذف تا حضور

زن، جامعه و سیاست
منابع
 
 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: