مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

دانلود تحقیق قاعده نفی سبیل 16 ص

دسته بندی :حقوق مدیریت 19

دانلود قاعده نفی سبیل 16 ص تحقیق قاعده نفی سبیل 16 ص مقاله قاعده نفی سبیل 16 ص قاعده نفی سبیل 16 ص

دسته بندی حقوق
فرمت فایل zip
حجم فایل 23 کیلو بایت
تعداد صفحات 16
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

فرمت فایل : ورد

قسمتی از محتوی فایل

تعداد صفحات : 16 صفحه

قاعده نفی سبیل از قواعد فقهی كه اصحاب به آن عمل كردند و آن را در ابواب مختلف فقه بر مواردزیادی از جمله عبادات و معاملات و احكام تطبیق داده اند، همین قاعده معروف و مشهور یعنی‌نفی سبیل كفار بر مسلمین است.
و شیخ اعظم ما در صحیح نبودن بیع برده مسلمان بر كافر به همین قاعده تمسك كرده است.
در این قاعده از چند جهت بحث است: جهت اول: مستند قاعده: و مستند قاعده چند امر است اول: این گفته خدا در آیه 141سوره نساء: « لَن یَجعَلَ اللّهُ لَلكافِرینَ عَلَی المُؤمِنینَ سَبیلاً».
و از معنی‌آیه ظاهر است كه خدای‌تبارك و تعالی در عالم تشریع حكمی‌را قرار نداده كه آن حكم موجب راه یافتن و تسلط یافتن كفار بر مؤمنین شود.
و تشریع جواز فروش برده مسلمان به كافر و نفوذ و صحت این بیع موجب تسلط یافتن كافر بر مسلمان است و با این آیه نفی‌شده است اجاره كردن و عاریه دادن برده مسلمان به كافر هم همین حكم را دارد.
إن شاء ا.
.
.
تطبیق این قاعده را بر موارد آن به صورت مفصل ذكر خواهیم كرد.
شكی نیست كه ظاهر آیه شریفه اگردر مقام تشریع باشد همان است كه ذكر كردیم و مراد از جعلی كه در آیه نفی شده است جعل تشریعی‌است نه تكوینی پس قاعده بر ادله متكلفه(تكلیف آور) برای بیان احكام واقعی می باشد.
مثلا مفاد ادله اولیه ولایت هر پدر و جد پدری بر فرزندان صغیر است چه دختر باشند چه پسر و مفاد این آیه بنا بر معنای مذكور نفی ولایت است وقتی كه پدر یا جد پدری‌كافر باشندو دختر یا پسر مسلمان باشد.
و همچنین در دیگر موارد تطبیق آیه؛ پس این قاعده حكومت واقعی دارد بر ادله اولیه و روند آن در این مسئله همانند روند حدیث:« لا ضَرَرَ و لا ضِرارَ فِی الإِسلامِ» و این گفته خدا:« ما جَعَلَ عَلَیكُم فّی الدّینِ مِن حَرَجٍ»، می باشد.
اینو داشته باش حالا: ممكن است با توجه به قرینه این گفته خدا قبل این آیه :«‌ فَاللّهُ یَحكُمُ بَینَكُم یَومَ القیامَةِ» گفته شود كه مراد از سبیل حجت در روز قیامت است یعنی برای كفار علیه مؤمنین در روز قیامت حجت و دلیسلی‌نیست بلكه در آن روز برای مؤمنین علیه كفار دلیل و حجت است.
و آنچه كه طبری در تفسیرش روایت كرده این معنی را تأیید می كند از ابن ركیع با سندهایش از امام علی‌(ع) روایت شده كه مردی به ایشان عرض كرد: ای امیر مؤمنان آیا سخن خدا را دیده ای كه : خدا هرگز برای‌كفار علیه مؤمنین راهی قرار نداده است؟
درحالیكه آنها با ما جنگ می‌كنند و پیروز می‌شوند و ما را می كشند؟
علی(ع) به او فرمود: سپس فرمود: خدا بین شما در روز قیامت حكم می كند و خدا هرگز برای كفار علیه مؤمنین راهی قرار نداده است.
همچنین دیگران هم از امیر مؤمنین مثل آن را روایت كرده اند.
همچنین از عطاء خراسانی از ابن عباس در تفسیر این آیه روایت شده كه گفت: آن روز قیامت است و سبیل در این موضع حجت می باشد و از سدی هم روایت شده كه سبیل، حجت است.
اما تو می دانی كه تفسیر امام(ع) به بعضی از مصادیق كه متفاهم عرفی از لفظ است، با عموم مراد از آیه منافاتی ندارد و این تفسیر خارج شدن از ظاهر لفظ را اقتضا نمی كند بلكه ظهور لفظ بر حجیت خود باقی است و ظاهر لفظ اخذ می‌شود(یعنی به ظاهر لفظ توجه و عمل می كنیم نه موارد و مصادیق جزئی)و ظاهر عبارت است از نف

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

مدیریت

طراح و مدیر مارکتینگ پروژه _ خوشحال میشم که بتوانم قدمی در رشد و برطرف ساختن نیازهای شما عزیزان بردارم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: