مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

دانلود پاورپوینت ابزارهای مالی در بازار سرمایه

دسته بندی :مدیریت مدیریت 17

دانلود پاورپوینت ابزارهای مالی در بازار سرمایه

دسته بندی مدیریت
فرمت فایل pptx
حجم فایل 131 کیلو بایت
تعداد صفحات 26
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

اسلاید ۱:

ابزارهای مالی مشتقه در بازار سرمایه

مقدمه

هدف از این مقاله بیشتر تشریح ابزار مشتقه و طراحی ابزار نوین برای بازار سرمایه است. شایان ذكر است كه این ابزارهای مالی در بسیاری از نقاط دنیا سخت مورد توجه افكار عمومی واقع شده و امید است كه در آینده نزدیك بتوان از این ابزار در بازار سرمایه ایران نیز بهره گرفت.

اسلاید ۲ :

مشتقه:

گونه ای از ابزار مالی است كه فقط، متخصصان فن، از چندوچون عملكرد آنها آگاهی كامل دارند و معمولاً خبرگان حرفه ای روی آنها سرمایه گذاری می كنند.به طور خلاصه می توان گفت كه مشتقه ها (FINANCIAL DERVATIVES) ، قراردادی بین دو یا چند طرف است كه پرداختهای آن، براساس موقعیت سنجی (BENCHMARK) تعیین می شود – درواقع، مشتقه ها، ابزارهایی برای كاهش یا انتقال مخاطره (ریسك) به شمار می آیند. برخی از مشتقه ها كه توسط شركتهای بزرگ صادر شده اند، به صورت استاندارد و تضمین شده در بورس، سازمان یافته و معامله می شوند و برخی در حاشیه بورس و به صورت خارج از بورس، با توافق و مذاكره دو طرف انجام می گیرد.

اسلاید ۳:

مهمترین گونه مشتقه ها عبارتند از:

قراردادهای سلف(FORWARD CONTRACT):

قراردادی است كه به موجب آن دو طرف تعهد می كنند در یك تاریخ مشخص با یك قیمت مشخص یك كالا با كیفیت مشخص كه كلاً براساس توافق طرفین تعیین خواهد شد را مبادله كنند. در این قرارداد هم پیش شرط این است كه تفاوت دیدگاه نسبت به قیمت آینده برای خریدار و فروشنده وجود داشته باشد. براساس قرارداد سلف تمامی مبلغ بایستی قبلاً پرداخت گردد و كالا در سررسید تحویل شود. بدین ترتیب، در این معاملات، غالباً یا پول نقد رد وبدل می شود یا اسنادی كه معادل پول نقد به شمار می آیند. یكی از دارائیهایی كه معامله سلف آنها بسیار متداول است، نفت خام (مثل نفت خام سبك عربستان، تحویل در ژانویه) است.

اسلاید ۴:

قراردادهای آینده:

قراردادی است كه در آن دو طرف تعهد می كنند كه دریك تاریخ مشخص تعیین شده طبق ضوابط بازار رسمی بورس و با یك قیمت مشخص و تعیین شده طبق ضوابط بازار رسمی بورس،. یك كالا با كیفیت مشخص و تعیین شده طبق ضوابط بازار رسمی بورس، را مبادله كنند. مبلغ این معامله یا در زمان معامله قرارداد آینده یا در زمان سررسید معامله قرارداد آینده تعیین می شود.لذا اگر مبلغ معامله در زمان معامله تعیین شود فروشنده معمولاً نگران است كه قیمت كالا در آینده بالا رود و خریدار نگران است كه قیمت كالا ثابت مانده یا پایین بیاید و برعكس در صورتی كه مبلغ معامله در زمان سررسید مشخص شود خریدار نگران است كه قیمت كالا در آینده بالا رود و فروشنده نگران است كه قیمت كالا ثابت مانده یا پایین بیاید. این قراردادها در بازارهای رسمی یا بورس انجام می گیرد و مقداری از مبلغ مورد معامله نزد سازمان بورس به عنوان وجوه تضمین حسن انجام قرارداد قرار می گیرد.

اسلاید ۵:

قراردادهای معاوضه ای:

قراردادی است كه طرفین به موجب آن تعهد می كنند كه برای مدت معین (توافق شده) دو دارایی یا منافع حاصله از دو دارایی را با كیفیت مشخص (توافق شده) به نسبت تعیین شده معاوضه كنند. پس از سررسید، هریك از طرفین متعهد است عین دارایی را به صاحب آن مسترد دارد. این دارایی ممكنست فیزیكی یا مالی باشد، این قراردادها به صورت غیررسمی(OVER THE – COUNTER MARKET) انجام می گیرند. نمونه متداول و شناخته شده معاوضه، معامله دو روش پرداخت سود برای یك مبلغ اصل یگانه است. در اینگونـــــه مشتقه، مثلاً پرداخت سود یك وام. ۱۰۰۰ دلاری در ۱۰ سال با نرخ ثابت ۷ درصد با پرداخت سود یك وام ۱۰۰۰ دلاری ۱۰ ساله با نرخی كه طی ۱۰ سال تغییر می كند، معاوضه می شود. معاوضه نرخ بهره، معمولاً به سه صورت (نرخ ثابت در برابر نرخ شناور، نرخ شناور در برابر نرخ ثابت و نرخ شناور در برابر نرخ شناور) انجام می شود.

اسلاید ۶:

قراردادهای اختیار:

مشتقه ای است كه براساس آن، به خریدار مشتقه اختیار داده می شود كه در مدتی معین و با قیمتی مشخص، اوراق قرضه یا دارایی معلومی (از قبیل سهامی معین یا سبدی از سهام مشخص) را بخرد یا بفروشد. حق انتخاب به این معناست كه خریدار، الزامی به انجام معامله یاد شده ندارد. اگر حق انتخاب برای خرید باشد، آن را «حق خرید» و اگر برای فروش باشد «حق فروش» می نامند.در ذیل به كمك نمودارها به تشریح عملكرد این نوع قراردها می پردازیم:

اسلاید ۷:

تحلیل اختیار خرید از دیدگاه خریدار (الف):

در صورتی این قرارداد موضوعیت پیدا می كند كه دیدگاه خریدار و فروشنده نسبت به قیمت كالا كه در اینجا سهام شركت آلفاست. متفاوت باشد. به عبارتی خریدار تصور می كند كه قیمت سهام فوق افزایش خواهد یافت در حالی كه فروشنده نگران است كه قیمت در ۵۰۰۰ ریال باقی مانده و یا كاهش می یابد.

اسلاید ۸:

همان طوری كه از نمودار یك می توان نتیج
ه گرفت چنانچه پس از ۳ ماه قیمت سهام از ۵۰۰۰ ریال كمتر شود خریدار اختیار خرید (الف) قرارداد را اجراء نكرده و فقط ضرر او مبلغی است كه برای خرید اختیار خرید پرداخت كرده است كه در مورد هر سهم ۵۰۰ ریال خواهد بود. چنانچه قیمت از ۵۰۰۰ ریال بیشتر شود یعنی در ۵۵۰۰ ریال از دید خریدار (الف) بی تفاوت است چون ۵۰۰ ریال برای خرید اختیار پرداخت كرده و ۵۰۰۰ ریال هم برای خرید ورقه سهم كه مجموعاً ۵۵۰۰ ریال می شود. اما چنانچه قیمت سهام فراتر از ۵۵۰۰ ریال شود مسلماً سود عاید این خریدار خواهد شد.

اسلاید ۹:

۲ – تحلیل اختیار خرید از دیدگاه فروشنده (ب):

در صورتی كه فروشنده (ب) با دریافت ۵۰۰ ریال در ازای هر سهم اختیار خرید را به خریدار (الف) فروخته باشد، چنانچه قیمت كمتر از ۵۰۰۰ ریال باشد طبعاً قرارداد اجرا نخواهد شد و فروشنده (ب) یك درآمد از این بابت خواهد داشت ولی چنانچه قیمت بیشتر از ۵۰۰۰ ریال شود یعنی در ۵۵۰۰ ریال وضعیت بی تفاوتی وجود دارد ولی برای قیمت بیش از ۵۵۰۰ ریال قطعاً فروشنده (ب) ضرر خواهد كرد، زیرا سهامی كه ارزش آن مثلاً ۶۰۰۰ یا ۷۰۰۰ ریال است را مجبور است به قیمت ۵۰۰۰ ریال معامله كند.

اسلاید ۱۰:

خرید و فروش اختیار فروش :

۱(PUT POTION) – تحلیل اختیار فروش از دیدگاه خریدار (ب): با همان مفروضات قبلی فروشنده سهام (ب) كه خریدار اختیار فروش است با پرداخت مثلاً ۵۰۰ ریال به خریدار سهام (الف)، اختیار فروش ۱۰۰۰۰ سهم را به قیمت ۵۰۰۰ ریال خریداری كرده است و مدت قرارداد نیز سه ماه تعیین شده است. در سررسید قیمت سهام ممكن است كمتر یا بیشتر از ۵۰۰۰ ریال باشد كه نمودار شماره ۳ نشان دهنده وضعیت از دیدگاه خریدار اختیار فروش (ب) است.

چنانچه در سررسید قیمت سهام كمتر از ۵۰۰۰ ریال باشد فروشنده (ب) سود می كند چون سهامی كه قیمت آن مثلاً ۴۰۰۰ ریال شده را به قیمت ۵۰۰۰ ریال به فروش می رساند.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مدیریت

طراح و مدیر مارکتینگ پروژه _ خوشحال میشم که بتوانم قدمی در رشد و برطرف ساختن نیازهای شما عزیزان بردارم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: