مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

دانلود پاورپوینت دلایل دو بعدی بودن انسان

دوگانه انگاری در مباحث انسان شناسی ، نظریه ای است كه انسان را دارای دو بعد مادی و غیر مادی می داند براساس این نظریه ، وجود انسان به جسم خاكی و مادی منحصر نمی شود ، بلكه دارای بعدی غیرمادی نیز هست كه ان را روح یا نفس می گویند روح انسان برخلاف جسم او دارای اوصاف مادی – مانند رنگ ، وزن ، بعد (طول ، عرض و عمق ) و مانند اینها نیست و از سوی تقسیم پذیر

دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل pptx
حجم فایل 5.781 مگا بایت
تعداد صفحات 19
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

دوگانه انگاری در مباحث انسان شناسی ، نظریه ای است كه انسان را دارای دو بعد مادی و غیر مادی می داند . براساس این نظریه ، وجود انسان به جسم خاكی و مادی منحصر نمی شود ، بلكه دارای بعدی غیرمادی نیز هست كه ان را روح یا نفس می گویند . روح انسان برخلاف جسم او دارای اوصاف مادی – مانند رنگ ، وزن ، بعد (طول ، عرض و عمق ) و مانند اینها نیست و از سوی تقسیم پذیر نیز نمی باشد برای اثبات دو بعدی بودن انسان دلایل مختلفی در طول تاریخ اندیشه بشری ارائه شده است :

بسیارس ازآیات قران بر دوبعدی بودن انسان و منحصرنشدنش به بدن مادی دلالت دارد كه به سه دسته از آنها اشاره می شود:
1.آیاتی كه به مراحل آفرینش انسان اشاره می كند ودر پایان مراحل تكوین جسمانی انسان،مرحله جدیدی را معرفی می كند كه با مراحل پیشین كاملا” متفاوت است. این مرحله جدید همان دمیدن روح در كالبد انسان است كه گاه به اشاره و گاه به صراحت معرفی شده است. مثلا” در آیه ای پس از اشاره به مراحل خلقت انسان از گل به نطفه و سپس علقه(خون بسته شده)و پس از آن استخوان و رویش گوشت برروی ان می فرماید:
ثم انشاناه خلقا آخر فتبارك الله احسن الخالقین .
آنگاه آفرینش دیگر پدید آوردیم. آفرین باد بر خدا كه بهترین آفرینندگان است.
اما این مرحله خاص- ك پس از ان خداوند خود را احسن الخالقین معرفی می كند-با”انشاء”(به معنای ایجاد چیزی جدید)آمده كه نشان می دهدبا مراحل جسمانی تفاوت دارد.
در چندین آیه دیگر به صراحت دمیدن روح بیان شده است:
الذی احسن كل شی ء خلقه و بدا خلق الانسان من طین * ثم جعل نسله من سلاله من ماء مهین * ثم سواه و نفخ فیه من روحه و جعل لكم السمع و الابصار و الافئده قلیلا ماتشكرون .
همان كسی كه هر چیزی را كه آفریده است،نیكو آفریده و آفرینش انسان را از گل آغاز كرد.سپس تداوم نسل او را از چكیده آبی پست مقرر فرمود.آن گاه او را درست اندام كردو از روح خویش در او دمید و برای شما گوش و دیدگان و دلها قرار داد،چه اندك سپاس می گذارید.

چنان كه آشكار است در این آیات،پس از خلقت بدن و بعد جسمانی انسان و تسویه و تعادل ان،دمیدن روح الهی درآن جسم بی جان مطرح شده است. در دو آیه دیگر نیز در بازگویی قصه خلقت حضرت آدم به همین گونه از دمیدن روح پس از تسویه جسم خبر داده و می فرماید:

فاذا سویته و نفخت فیه من روحی فقعوا له ساجدین

پس وقتی آن را درست كردم و از روح خود در ان دمیدم،پیش او به سجده درافتید.

گرچه این دو ایه در مورد حضرت آدم نازل شده،آشكار است كه با الغاء خصوصیت در مورد سایر انسان ها نیز صادق است،بویژه اینكه در سوره سجده نیز همین مطلب- یعنی دمیدن روح پس از تسویه جسم-برای همه انسانها مطرح شده است.

2.آیاتی كه در باره مرگ و چگونگی گرفتن جان انسان ها مطرح شده است؛مانند:
الله یتوفی الا نفس حین موتها
خدا روح را هنگام مرگشان به تمامی باز می ستاند.
مقصود از انفس در این آیه،همان ارواح است،البته نه به دلیل واژه “نفس”؛زیرا نفس به معانی مختلفی در قران می آید.مفاد آیه این است كه انسان غیر از جسم چیز دیگری دارد كه گرفته می شود؛زیرا كه بدن در دنیا می ماند ومتلاشی میگردد پس از آن چیزی كه گرفته می شود بدن مادی نیست.علامه طباطبایی در تفسیر این آیه می فرماید:
از آیه استفاده می شود كه نفس موجود و مغایر با بدن استغ به گونه ای كه آن جدا می شود و مستقلا” به حیات خود ادامه می دهد.
آیه دیگری كه می توان در این بحث بدان استناد جست،در باره لحظه مرگ ظالمان است كه فرشتگان مرگ خطاب به آنها می گویند:”جان هایتان را بیرون دهید.” چنان كه پیداست،در این آیه نیز به خروج نفس از بدن به هنگام مرگ تصریح شده است.

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

مدیریت

طراح و مدیر مارکتینگ پروژه _ خوشحال میشم که بتوانم قدمی در رشد و برطرف ساختن نیازهای شما عزیزان بردارم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: