رویکردها و نظریه های مختلف انگیزش تحصیلی
رویکردها و نظریه های مختلف انگیزش تحصیلی
هدف از این پژوهش بررسی رویکردها و نظریه های مختلف انگیزش تحصیلی می باشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۶۱ |
حجم | ۲۰۶ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
انگیزه یکی از عوامل مهم در یادگیری به شمار می آید، که باعث می شود یادگیرنده بر اساس نیاز و علاقه فردی خود به سمت یادگیری گرایش پیدا کند. دانش آموزان در درس هایی موفقیت بیشتری کسب می کنند که نسبت به آن موضوعات علاقه و انگیزه بیشتری دارند. انگیزه موفقیت در کارها و تحصیل را به وجود می آورد و به همین تناسب، موفقیت بیشتر باعث انگیزه بیشتر برای ادامه کارها و تحصیلات را فراهم می آورد.
یافته های تحقیقاتی متعدد نشان داده اند که موفقیت تحصیلی هم از ساختارهای دانش و هم از عوامل محیطی و موقعیتی مثل انگیزش تحصیلی متاثر است(برنشتاین و میر ، ۲۰۰۵).در نظریه های آموزشی، انگیزه، یک مفهوم اساسی به شمار می رود که به تعبیرهای مختلفی از جمله، انگیزش دانش آموز، انگیزش یادگیری، انگیزش تحصیلی به کار رفته است. هر چند متخصصان همواره در متمایز نمودن این اصطلاحات فعالیت هایی انجام داده اند(صمدی، ۱۳۹۰).
در این نوشتار پس از تعاریف مفهومی و عملیاتی انگیزش تحصیلی به تعریف و اهمیت انگیزش و انگیزه می پردازیم و در ادامه رویکردها و نظریه های مختلف انگیزش تحصیلی بررسی خواهند شد..
فهرست مطالب
۱-۶ تعاریف مفهومی و عملیاتی انگیزش تحصیلی ۷
۲-۳ انگیزش تحصیلی ۹
تعریف انگیزش و انگیزه ۱۰
اهمیت و معنای انگیزش ۱۳
انگیزش عمومی و انگیزش اختصاصی برای یادگیری ۱۴
نقش انگیزش در پیشرفت تحصیلی و یادگیری افراد ۱۵
انگیزش تحصیلی ۱۷
رویکرد های مختلف انگیزشی ۲۰
رویکرد رفتاری ۲۰
رویکرد شناختی ۲۱
رویکرد انسان گرایی ۲۳
رویکرد اجتماعی-فرهنگی ۲۷
رویکرد انتظار ضرب در ارزش ۲۸
نظریه انگیزش پیشرفت ۲۹
نظریه انگیزشی نسبت دادن ۳۲
راهبردهای ایجاد انگیزش تحصیلی در یادگیرندگان ۳۳
انگیزش تحصیلی: جمع بندی ۳۸
۲-۶ پیشینه پژوهش های انجام شده انگیزش تحصیلی ۳۹
پیشینه پژوهش های انجام شده انگیزش تحصیلی در داخل کشور ۳۹
پیشینه پژوهش های انجام شده انگیزش تحصیلی در خارج کشور ۴۸
۲-۷ جمعبندی مطالب ارائه شده ۵۰
منابع: ۵۲
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت